تربیت کودک

در زایمان طبیعی بعد از سزارین باید چه نکاتی را مد نظر داشت؟

زایمان طبیعی بعد از سزارین

همان طور که می دانید زایمان طبیعی یا معمولی به نسبت سزارین از مزایای بسیاری برخوردار است. اما هنگامی که شما یک عمل سزارین انجام داده اید و برای مرتبه دوم زایمان خود می‌خواهید طبیعی این کار را انجام دهید، امکان دارد که برخی از مشکلات پزشکی بر بخورید. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی از مزایا و معایب و نکاتی که باید در رابطه با زایمان طبیعی بعد از سزارین در نظر داشته باشید، آشنا شوید.
قابل ذکر است که انجام زایمان طبیعی پس از سزارین گزینه ای است که شما باید خودتان را انتخاب نمایید تا در ادامه اتفاقاتی که برای شما پیش می آید را با آگاهی قبلی قبول کرده و با آن کنار بیایید.

همه چیز درباره زایمان طبیعی بعد از سزارین

به طور کلی خانم بارداری که در دفعه اول زایمان خود از عمل طبیعی استفاده کرده و سپس به علت تغییر وضعیت های نوزاد مجبور به انجام سزارین شده است، شانس بیشتری دارد که زایمان سوم خود را به صورت معمولی انجام داده و مراحل آن را با موفقیت پشت سر بگذارد. این در حالی است که خانمی پس از چندین ساعت تلاش برای به دنیا آوردن کودک اولش که به علت کوچک بودن دهانه رحم و عدم قرار گیری در وضعیت مناسب زایمان معمولی، مجبور به سزارین شده است. به طور کلی داشتن سابقه یک زایمان طبیعی به شما شانس بیشتری برای انتخاب کردن زایمان معمولی در پس سزارین خواهد داد.
با تمام مطالب گفته شده در این بخش بایستی این چنین اعتراف کرد که نمی‌توان به صورت قطعی پیش بینی کرد که چه کسی می تواند از زایمان معمولی خوبی برخوردار باشد و یا عمل سزارین برای او مناسب تر است. به طور کلی بسیاری از خانم هایی که پس از سزارین در حاملگی قبلی خود حالا اقدام به زایمان معمولی کرده اند، به خوبی از پس این کار بر آمده اند. در پایان این تصمیم گیری ها بایستی پزشک تشخیص دهد که کدام خانم پس از انجام عمل سزارین می‌تواند، اقدام به زایمان معمولی نماید. این در حالی است که برخی از پزشکان این روش را اصلاً قبول نخواهند کرد.
از این رو خانم هایی که علاقه مند به انجام زایمان معمولی در پس یک بار تجربه سزارین را دارند  حتما به یک پزشک با تجربه مراجعه کرده و تمام جوانب را در نظر بگیرند.

عوامل موثر در افزایش شانس عمل طبیعی پس از سزارین

به طور کلی اگر تمام معیارهای گفته شده در ادامه مطلب را دارا باشید از شانس بیشتری برای برخوردار شدن از زایمان معمولی موفق را خواهید داشت.

برخورداری از برش افقی در پایین رحم

به طور کلی در برش های عمودی که بخش های بالایی رحم را که عضلانی تر می باشد، را اگر درگیر کرده باشد از خطر بیشتری برای پارگی رحم برخوردار است که از این رو شانس زایمان معمولی موفق را کم خواهد نمود. به همین دلیل بایستی توجه داشته باشید که نوع زخم روی شکم شما امکان دارد که با برش رحم مطابقت نداشته باشد و در این صورت بایستی برش افقی در پایین رحم و عمل سزارین قبلی شما انجام گرفته باشد.

سایز لگن مناسب

در این شرایط بایستی لگن شما به اندازه کافی بزرگ بوده باشد، تا کودک به راحتی از آن عبور کند. همچنین قابل به ذکر می‌باشد که یک روش قطعی برای آگاهی از این مورد وجود ندارد،  اما پزشک متخصص با انجام معاینات در این رابطه می‌تواند پاسخی تقریبی به شما دهد.

عدم برخورداری از سابقه جراحی لگن

همچنین عدم برخورداری از انجام یکی از عمل های جراحی گسترده در دهانه رحم از عوامل موثر در انجام زایمان معمولی موفق در پس سزارین است، چرا که برخی از خانم ها برای برداشتن فیبروئید از سابقه پارگی رحم برخوردار می باشند.

عدم تجارب بیماری

و در آخر نیز نباید هیچ گونه از عوارض پزشکی و یا بیماری های زنانه را به مانند جفت سرراهی یا فیبروئید بزرگ داشته باشید، چرا که این عوامل در ایجاد اختلال در موفقیت زایمان طبیعی تاثیر گذار هستند.

معرفی مزایا و معایب زایمان طبیعی

  • بیشتر شدن شانس انجام زایمان طبیعی بدون مشکل در حاملگی های بعدی
  • کم شدن مدت بستری در بیمارستان ها
  • احساس درد شکمی کمتر در پس از زایمان
  • عدم نیاز به انجام عمل جراحی های خاص
  • انجام شیردهی های آسان

همچنین در برخی از مواقع انجام یک زایمان معمولی در پس عمل سزارین می تواند با برخی عوارض و معایب همراه باشد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

عمل سزارین اورژانسی

طبق آمار به دست آمده چیزی در حدود ۲۵ درصد از موارد در هنگام بروز ایجاد درد های زایمان امکان دارد که در نهایت خانم به انجام عمل سزارین اورژانسی مجبور گردد.

احتمال ایجاد عفونت رحم

هم چنین چیزی در حدود ۱ درصد از موارد انجام زایمان معمولی پس از سزارین امکان دارد که به انتقال خون نیاز پیدا شود و در نتیجه احتمال ایجاد عفونت رحم را در پی داشته باشد.

ایجاد پارگی محل های قبلی

در هنگام انجام زایمان معمولی پس از سزارین احتمال دارد که محل برش های قبلی سزارین باز گردد، که در این شرایط عواقب جدی به مانند پارگی رحم، خونریزی های شدید که نیاز به انجام عمل هیسترکتومی را برای مادر و کودک به همراه دارد، در پی داشته باشد.
همچنین احتمال پارگی محل برش های قبلی چیزی در حدود ۲ تا ۸ از هزار زایمان است که در این شرایط نوزاد با انجام سزارین اورژانسی به دنیا خواهد آمد.

خطرات جنین

همچنین در برخی از مواقع خطر مرگ کودک در زایمان معمولی که پس از انجام عمل سزارین صورت گیرد، بسیار اندک و چیزی در حدود دو درصد است. همچنین خطر مرگ جنین در موارد در این موارد بسیار کمتر از زمانی است که فرد برای اولین بار سزارین انجام می دهد، اما با این حال بایستی بیشترین مراقبت پزشکی را در نظر بگیرید.

نکات مهم

در رابطه با عمل زایمان معمولی پس از سزارین یک سری نکات مهم وجود دارد که در ادامه به بررسی یک به یک آن ها پرداخته ایم.

خطراتی که خانم باردار را تهدید می نماید

قابل به ذکر است در صورتی که شرایط لازم را برای انجام زایمان معمولی پس از سزارین داشته باشید باید در نظر بگیرید که خطر بسیار کمی نیز وجود خواهد داشت که رحم شما از محل برش های قبلی سزارین به پارگی و خونریزی شدید منجر شود، که در این شرایط نوزاد از دریافت اکسیژن مردم خواهد شد. همچنین در برخی از مواقع امکان دارد که زایمان ساعت ها طول بکشد و در نهایت شما مجبور به انجام سزارین اورژانسی شوید که به در این شرایط طور حتم عوارض بیشتری برای شما در پی خواهد بود.
در این شرایط امکان دارد که پس از انجام سزارین اورژانسی خون شدیدی را از دست دهید که نیاز به انتقال خون باشد و در برخی از مواقع نیز امکان دارد که به از دست دادن رحم و یا عفونت آن منجر گردد. در پایان تمام این شرایط احتمال ابتلای نوزاد نیز به یک بیماری جدی وجود خواهد داشت که در نهایت با بروز ضایعه عصبی در درازمدت به مرگ او دچار خواهد شد.
گفتنی است که تمام شرایط گفته شده احتمالاتی بسیار اندک است اما بایستی برای برخوردار شدن از زایمان موفقیت آمیز تمام این نکات را در نظر داشته باشید.

عواقبی که برای نوزاد وجود خواهد داشت

همچنین ایجاد تغییر در ضربان قلب جنین امکان دارد که نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. از این رو اگر تصمیم دارید که با وجود انجام عمل سزارین برای زایمان بعدی خود از روش طبیعی استفاده نمایید، حتما با پزشک و یا مامای با تجربه این موضوع را در میان بگذارید، تا در نهایت از عوارض کمتری برای نوزاد برخوردار باشد.
و در پایان نیز شما بایستی با در نظر گرفتن تمام مزایا، معایب و خطراتی که شما و جنین را تهدید می نماید، بهترین تصمیم را بگیرید.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

در برخی موارد اندک، انجام زایمان معمولی پس از سزارین به هیچ وجه توصیه نمی گردد که این شرایط به شرح زیر است؛

  • دارا بودن از سابقه بیش از دو زایمان سزارین در حاملگی های قبلی
  • تجربه پارگی رحم در بارداری های گذشته
  • اعمال برش عمودی در سزارین های قبلی
  • وجود اختلالاتی به مانند وضعیت بریچ نوزاد که نیاز به انجام سزارین اورژانسی بوده است.

آمادگی های پایانی

و در پایان زمانی که مادر حامله برای انجام زایمان معمولی در بیمارستان بستری شده است، بایستی ضربان قلب جنین به صورت مداوم کنترل گردد، چرا که ایجاد تغییر در ضربان قلب او می‌تواند از اولین علامت های پارگی نواحی برش های قبلی زایمان سزارین باشد. در این زمان می توان به وسیله بی حسی اپیدورال زایمان انجام گیرد. همچنین توصیه می شود که از بیمار رگ گرفته شود تا در صورت نیاز مایعاتی به بدن او تزریق گردد.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا