تربیت کودک

دلیل چسبندگی مدفوع نوزاد چیست؟ و چطور از آن پیشگیری کنیم؟

همان گونه که می دانید در نوزادان مختلف چسبندگی مدفوع و تعداد تکرر مدفوع باهم تفاوت هایی دارد. بعضی از نوزادان پس از هر تغذیه از شیر مادر و بعضی دیگر از آن‌ ها به تعداد یک یا دو بار در طی هفته مدفوع می کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علت و درمان چسبندگی مدفوع نوزاد را مطالعه نمایید.

چسبندگی مدفوع نوزاد

باید این نکته را در نظر داشته باشید که مدفوع نوزاد و کودک حتما باید تا حدودی نرم باشد که این مسئله بسیار مهم است. همان گونه که گفتیم نوزادانی که از طریق شیر مادر تغذیه می شوند پس از هر بار شیر خوردن به طور میانگین در روز شش الی ده بار در طی شبانه روز مدفوع می کنند و گاهی اوقات پس از سپری شدن تقریبا سه الی شش هفته تغییراتی در تعداد دفعات مدفوع نوزاد رخ می دهد، که تعداد آن رو به کاهش می رود و نوزاد در طی روز دفع کمتری داشته باشد.

شاید این سوال برای شما پیش آمده که در نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه نمی کنند و تغذیه آن ها از شیر خشک است، چگونه است؟ باید به شما بگوییم که دفعات دفع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، بیشتر از نوزادانی است که شیر خشک می خورند و به طور کلی قوام آن نیز نرم تر است. اگر در طی زمان تغییراتی در دفعات مدفوع کودک خود را متوجه شدید به شما پیشنهاد می کنیم حتما با پزشک کودک خود تماس گرفته و مشورت کنید که مشکلی برای سلامتی فرزند شما پیش نیاید.

علت چسبناک بودن مدفوع نوزاد

یکی از مهم ترین روش هایی که با آن می توان وضعیت سلامت بدن را فهمید وضعیت اجابت مزاج و مدفوع است. هر انسانی باید به حالت های مختلف مدفوع خود توجه کند تا از عادی بودن شرایط آن مطمئن شود و بداند که هیچ مشکلی در بدن او برای دفع وجود ندارد. مدفوع انسان در حالات طبیعی استوانه ای شکل است و دارای یک سطح صیقلی مانند است که می توان به شکل موز آن را تشبیه کرد که رنگ آن باید قهوه ای یا سبز یا بین این دو باشد.
گاهی اوقات در رنگ مدفوع خود تغییراتی را شاهد هستیم که علت هایی دارد که می توان به مشکلات گوارشی و دیگر بیماری ها اشاره کرد. به عنوان مثال اگر رنگ مدفوع سیاه رنگ یا کدر باشد به این معنی است که در مدفوع شما مکمل آهن یا دارویی که در ساخت آن از بیسموت مثل پپتو و بیسمول استفاده شده است، یا هم می تواند نشان دهنده این باشد که دستگاه گوارش فوقانی شما مثل معده یا روده کوچک دچار خونریزی شده است.

همان گونه که فهمیدید گاهی اوقات تغییراتی که در رژیم غذایی شما رخ می دهد یا اینکه غذای شما به درستی هضم نمی شود یا هم بخاطر برخی بیماری ها چون سلیاک، اختلال و بروز مشکل در عملکرد لوزالمعده و عفونت باعث مشکلاتی در مدفوع شما می شود که نتیجه آن این است که مدفوع چسبناک و متراکم می شود و اینگونه مدفوع دفع بسیار سختی دارد و ظاهر و شکل آن هم غیر طبیعی است.

دلایل چرب شدن مدفوع

گاهی برخی افراد به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی درست باعث چرب شدن مدفوع خود می شوند. اختلال در هضم کردن چربی ها، استفاده بیش از اندازه از غذاهای چرب در مصرف روزانه مثل غذاهایی که سرخ کردنی هستند، برخی نواحی گوشت قرمز که دارای چربی بالایی هستند، استفاده از لبنیاتی که از شیر پرچرب ساخته شده اند، انواع روغن ها و کره و شیرینی های مختلف و انواع کلوچه ها باعث چرب شدن و چسبناک شدن مدفوع می شود و برخی افراد هم هستند که چون در تغذیه خود از غذاهای گلوتن دار استفاده می کنند که دچار بیماری به اسم سلیاک می شوند.
به مرور زمان روده ها آسیب می بینند و در هضم چربی ها بدن دچار مشکل می شود و مدفوع نوزاد, کودک یا افراد بزرگسال به مرور زمان چسبندگی پیدا می کند. افرادی که دچار این مشکل می شوند باید در رژیم غذایی روزانه خود حتما غذاهای فاقد گلوتن را انتخاب کنند.

روش های پیشگیری از چسبناک شدن مدفوع

برای بهتر بودن و پیشگیری از انواع تغییرات در ظاهر و چسبناکی مدفوع باید سبک زندگی و تغذیه سالم را همیشه رعایت کنیم و یک برنامه غذایی سالم و استاندارد را دنبال و پیروی کنیم باید حتما این را در خاطر داشته باشیم که در رژیم غذایی خود حتما مصرف انواع میوه، سبزیجات، انواع حبوبات چون لوبیا و عدس و انواع مغزها و دانه های خوراکی گیاهان و غلاتی چون گندم و جو را داشته باشیم تا در سلامت روده هایمان نقش مهمی داشته باشیم و به آن ها کمک کنیم.
برای سلامتی بیشتر خود به شما توصیه می کنیم که استفاده از غذاهای فرآوری شده را کمتر کنید و حتما از محصولاتی که دارای پروبیوتیک یا به اصطلاحی باکتری های خوب هستند استفاده کنید چون این نوع باکتری برای مبتلا نشدن به اسهال بسیار مفید است. اما در کنار این نکات شما حتما باید ورزش و خواب کافی را هم در نظر داشته باشید تا از نظر سلامت جسمی همیشه بهترین زندگی را داشته باشید.

چه موقع مدفوع چسبناک یا نرمال است؟

اگر دیدید که به مدت یک هفته مدفوع چسبناک در دفع شما متوقف شده است زیاد نگران نباشید شاید به دلیل این است که شما تغییراتی در رژیم غذایی خود شامل شده اید. اما اگر این مدت زمان بیش از یک هفته طول کشید و شما در مدفوع خود علائمی چون خون و و تغییر رنگ را مشاهده کردید حتما به شما پیشنهاد می کنیم که با دکتر خود مشورت کنید و معاینه شوید.

ظاهر و رنگ مدفوع

همان طور که اندازه و غلظت مدفوع از سلامت بدن شما خبر می‌ دهد رنگ مدفوع هم یک عامل مهم در این امر است. حتی اگر در مدفوع خود سایه ای از رنگ سبز دیدید بدانید که نشانه ای از سالم بودن مدفوع شما است. اما اگر مدفوع شما مایل به دیگر رنگ ها بود حتما با پزشک خود مشورت کنید.
اگر شما از داروهایی چون بیسموتی(پپتوبیسموت) و شیرین بیان استفاده می کنید یکی از علل های سیاه رنگ بودن مدفوع شما این است اما اگر استفاده نمی کنید یک نشانه از خونریزی در دستگاه گوارش شما است که اول به رنگ خون و در مدت زمان طولانی رنگش کدر تر و تیره و سیاه می شود.
بالاتر به شما گفتیم که رنگ سبز در مدفوع به این نشان است که مدفوع شما کاملا طبیعی است، اما اگر شما از سبز به قهوه ای تبدیل شد حتما شما در رژیم غذایی خود اسفناج استفاده کردید یا اینکه مدفوع شما راهش را سریع گذرانده است، زمانی که بدن شما رنگ قهوه‌ای موجود نباشد بیلی روبین نمک می تواند این رنگ را به رنگ دیگری تغییر دهد.

رنگ روشن و سفید و خارک رس

اگر در مدفوع خود سایه ای کمرنگ مشاهده کردید این را بدانید که شما کمبود چربی دارید. اگر مدفوع شما سفید رنگ بود احتمال زیاد صفرا که یک مایع گوارشی است و از کبد و کیسه صفرا به بیرون می آید در مجرای شما مسدود شده است. و گاهی می توان این را از عوارض داروهای ضد اسهال بیان کرد و اگر این قضیه ادامه داشت به شما توصیه می کنیم با پزشک خود حتما مشورت کنید.
کاملا این را می دانید وقتی قرمزی در رنگ مدفوع مشاهده می شود احتمالا به خاطر خونریزی یا بواسیر و یا می توان گفت به دلیل خونریزی در بخش تحتانی روده باشد. گاهی اوقات هم می تواند بخاطر بعضی از مواد غذایی که استفاده می کنیم رنگ مدفوع قرمز شود که می توان به لبو، چغندر، توت ها، ژلاتین قرمز و عصاره گوجه فرنگی اشاره کرد.
وقتی مدفوع شما زرد رنگ باشد و بوی بدی بدهد می توان گفت علت این مشکل چربی زیاد بدن است. و گاهی اوقات مشکلاتی در جذب به وجود می‌آید مانند کسانی که دچار بیماری سلیاک هستند و مواد مغذی در بدن به اندازه کافی جذب نمی شود.
منبع : آرگا

برچسب :

5/5 - (1 امتیاز)

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا