تربیت کودک

خطرات اینترنت برای کودکان را بشناسید!

استفاده کودکان از اینترنت

یکی از مسائلی که امروزه رواج پیدا کرده استفاده از اینترنت برای انجام انواع کارهای مختلف توسط گروه های سنی گوناگون بویژه کودکان می باشد به طوری که نبود آن موجب ایجاد اختلال و مشکلات فراوان می گردد. استفاده از اینترنت بر روی کودکان تاثیرات مختلفی را داشته به همین خاطر والدین باید نظارت لازم را بر فرزندان خود داشته باشند.

عوارض و خطرات اینترنت برای کودکان

به طور کلی نوجوانان و کودکان به دلایل مختلفی از جمله حضور در جلسات کلاس های آنلاین، رابطه با دوستان خود، انجام بازی های مختلف از اینترنت و فضای مجازی بهره می برند ولی در این میان باید نسبت به خطرات اینترنت برای کودکان و آسیب های احتمالی استفاده غلط و بدون نظارت از آن آگاهی لازم را داشت تا بدین گونه از بروز آن ها پیشگیری نمود.

استفاده بیش از حد کودکان از اینترنت و اختصاص وقت زیادی از زندگی خود به انجام این امر سبب شده بسیاری از کودکان در رابطه با این موضوع اعتیاد پیدا کرده و وابستگی شدیدی به اینترنت پیدا کنند که همین امر اثرات بسیار بدی را به دنبال دارد. به عبارت دیگر می توان گفت به همان اندازه که اینترنت و فضای مجازی مزایای زیادی از جمله وب سایت های آموزشی و سرگرم کننده، یادگیری اطلاعات مفید، بازی های جالب و هیجان انگیز را به دنبال دارد دارای مضرات و آسیب های زیادی از قبیل سواستفاده سایت های مخرب و افراد سودجو بوده و همچنین شخصیت و روحیه کودک را تحت تاثیر قرار داده و موجب گوشه گیری و پرخاشگری او می شود.

  • وابستگی به اینترنت

از جمله عواملی که موجب می شود مضرات اینترنت افزایش پیدا کند وابستگی کاربران به ویژه کودکان و نوجوانان است زیرا آن ها از خطرات و معایب استفاده بیش از حد از اینترنت آگاهی ندارند و امکان دارد با وابستگی و اعتیاد به اینترنت سلامت جسم و روح خود را به خطر بیندازند.

  • گوشه گیری اجتماعی

کسانی که وقت زیادی را برای استفاده از اینترنت اختصاص می دهند اغلب قادر نیستند در اجتماع از نظر اجتماعی جایگاه مناسبی داشته باشند. آن ها به طور معمول دوستان صمیمی ندارند و روابطشان با شکست مواجهه می شود و در نهایت در جامعه گوشه گیر خواهند شد.

  • زمینه دستیابی به اطلاعات خصوصی و مالی والدین

اغلب گزارش هایی در رابطه با فضای مجازی انتشار یافته که مشخص می کند کودکان بدوت داشتن آگاهی نسبت به اطلاعات و امنیت سایبری امکان دارد به خواسته ها و ایمیل های هکرها و مجرمین سایبری جواب داده و اطلاعات مالی، کارت های بانکی و همچنین اطلاعات خصوصی والدین خود را در اختیار آن ها قرار دهند.

  • اثرات مخرب بر روی وضعیت جسمی

از جمله عوارض و آسیب های مهم استفاده بیش از حد از اینترنت می توان به فعالیت و تحرک کم، مشکلات بینایی و خشکی چشم اشاره کرد که در نهایت بر روی سلامتی کودکان اثرات منفی زیادی می گذارد و وضعیت سلامتی آن ها در آینده و دوره بزرگسالی شدیدا به خطر می افتد.

  • قادر نبودن به پیشروی مطابق برنامه

نوجوانان از اینترنت برای اجرای فعالیت های مختلفی همچون گشتن برای پیدا کردن اطلاعات، پرداخت کردن قبوض، فعالیت های مالی و … استفاده می کنند. همچنین همیشه به دنبال پیدا کردن بازی های جدید و گوناگون هستند و همین عوامل باعث می شود نتوانند وقت خود را مدیریت نمایند و در نهایت براساس برنامه ای که تنظیم کرده اند نمی توانند پیش بروند و کارهایشان عقب می افتد.

  • محتوای نادرست و ناپسند

اغلب متخصصان فعال در زمینه روانشناسی و علوم دینی در دنیا همیشه در رابطه با آسیب ها و معایب استفاده کودکان و نوجوانان به والدین و افراد مربوطه در این زمینه اخطار می دهند زیرا آن ها اعتقاد دارند فضای مجازی و اینترنت اغلب محیطی بدون حد و مرز و آزاد می باشد و برای افرادی که سن کمی دارند به هیچ عنوان شایسته نخواهند بود.

  • تلف کردن وقت کودکان

دوره کودکی از باارزش ترین و کوتاه ترین دوران های زندگی به شمار می آید که استفاده درست از وقت و پیشرفت زیربناهای لازم برای پیدا کردن استعدادها و علایق می تواند اهمیت زیادی در موفق شدن آن ها در دوران بزرگسالی داشته باشد.

  • دروغگو شدن

بیشتر افرادی که به اینترنت وابسته می شوند خودشان در رابطه با مشکلی که دارند اطلاع دارند. دوستان، افراد خانواده، همکاران نیز می توانند این عادت ناپسند را به آن ها یادآوری نمایند ولی آن ها تلاش می کنند این قضیه را انکار نمایند و در نتیجه به فردی دروغگو تبدیل می شوند.

  • استرس و افسردگی

کودکان و نوجوانانی که وقت زیادی را در شبکه های مجازی سپری می کنند و از جامعه واقعی غافل می باشند پس از مدت زمانی به اینترنت وابستگی پیدا می کنند و هنگامی که اینترنت در دسترس آن ها نباشد علائمی همچون ناراحتی و افسردگی و همچنین استرس در آن ها ظاهر می شود.

  • اختلال در خواب

بیشتر کودکان و نوجوانان امروزه استفاده فراوانی از گوشی و تبلت دارند و حتی تا هنگام خواب نیز این وسایل در دسترس آن ها می باشد که همین امر باعث شده نور مصنوعی این وسایل طی مدت زیاد اختلالاتی را در خواب آن ها بوجود آورد. به طور معمول کودکان به دلیل بیدار ماندن تا نیمه های شب استراحت کافی ندارند در نتیجه همین امر موجب به خطر افتادن سلامت جسمانی و روانی آن ها می شود.

راهکارهای کاربردی برای مراقبت از کودک در برابر خطرات اینترنت

به منظور حفاظت از کودکان در برابر خطرات و آسیب های بوجود آمده از اینترنت می توان با استفاده از راهکارهایی این مضرات را کاهش داد و مانع از ایجاد آن ها شد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

بکارگیری نرم افزارهای امنیتی و حفاظت کننده

به طور کلی نرم افزارهای متنوعی وجود دارند که با کمک آن ها می توانید دستیابی کودک را به سایت های مخرب کاهش دهید. با کمک بعضی نرم افزارهای دیگر می توانید زمینه در دسترس قرار دادن اطلاعات خصوص را از کودک محروم نمایید. همچنین با استفاده از بعضی از این نرم افزارها می توانید فعالیت کودکان در شبکه های اجتماعی را زیر نظر بگیرید.

فراگیری استفاده مناسب و بهینه از شبکه های مجازی

به طور کلی باید به فرزندتان بیاموزید که چگونه به شیوه ای مناسب و در ست از فضای مجازی بهره ببرد و با اعمال خطرناک باعث ایجاد دردسر برای خود و اطرافیانش نشود. برای انجام این امر می توانید از راهکارهایی که در ادامه اشاره کرده ایم استفاده نمایید.

  1. باید به اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی و خانوادگی را برای او ممنوع نمایید.
  2. در هنگام استفاده فرزندتان از اینترنت او را همراهی نمایید و سعی کنید به او عملکرد و رفتار درست را بیاموزید.
  3. به فرزندتان یادآوری نمایید که به هیچ وجه رمزهای عبورش را در دسترس دیگران قرار ندهد.
  4. اگر کودک به دلیل تجربه ای تلخ در فضای مجازی، پیش شما آمد به او توجه نمایید و به آن ها اهمیت بدهید.
  5. به فرزندتان گوشزد کنید تا زمانی که اجازه شما را نگرفته با افرادی که در فضای مجازی آشنایی پیدا می کند قرار ملاقات نگذارد.
  6. سعی کنید قوانین خانوادگی برای استفاده از اینترنت بگذارید و تمامی افراد خانواده را موظف به رعایت کردن آن ها نماید.
  7. سایت های مورد پسند کودکتان را علامت گذاری نمایید تا خیلی راحت و سریع به آن ها دسترسی داشته باشد.
راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا