روان درمانی

عوامل کلیدی موفقیت در پروژه که باید به خوبی بشناسید

چگونه می توان در یک پروژه به شکل موفق عمل کرد؟

یکی از کلیدی ترین نکاتی که برای دستیابی به هر پروژه ای و به ثمر نشستن آن مورد توجه افراد است همین موضوع می باشد که چگونه می توانند به موفقیت برسند برای حاصل شدن این منظور شما باید مدیریت پروژه بالایی داشته باشید این مدیریت بخش های مختلفی از یک پروژه را دربر می گیرد اینکه چه زمانی باید این پروژه تمام شود؟ چه زمانی آغاز شود و در این مسیر چه اتفاقاتی باید رخ دهد از مهم ترین بخش های پروژه است  افرادی که به خوبی به این موارد واقف هستند پایه ترین اصول مدیریت کردن را می دانند. هر پروژه دارای معیارهای به خصوص خود می باشد و دارای بودجه ویژه خود است پیدا کردن این پارامترها و معیارها نقش مهمی می تواند در مدیریت کردن پروژه شما داشته باشد نوع همکاری ها، مشتریان و اهدافی که یک پروژه دارد از مهم ترین این پارامترها است که در ادامه این بخش ها به این موارد اشاره می کنیم.

موفقیت در پروژه چه نکات کلیدی دارد؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین معیارهایی که برای موفق شدن در یک پروژه می توان به آن توجه کرد تحویل دادن پروژه در زمانی است که مقرر شده است در واقع شما باید در این زمینه وظیفه شناس و وقت شناس باشید شما باید در پروژه خود به شاخص های کلیدی عملکردتان نیز توجه کنید یکی از روش هایی که می توانید برای اندازه گیری امتیازات حاصل از به اجرا درآمدن پروژه به کار بگیرید همین شاخص کلیدی عملکرد است که از تاثیر بالایی برخوردار می باشد و اهمیت زیادی دارد. مهم ترین شاخصی های عملکرد برای تعیین میزان اثربخشی یک پروژه شامل شاخص ها و معیارهای متعددی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  1. پروژه توسط مشتریان آن آغاز می شود.
  2. با اهدافی که تجاری هستند تحقق می یابد و هماهنگی دارد.
  3. پروژه توانایی انجام تصمیم گیری های بحرانی را دارد و دارای شاخص های کلیدی برای عملکرد است.
  4. روشی کمی که قابل سنجش است برای آن وجود دارد.

برای اینکه بتوانید پروژه با سطح عملکردی بالا داشته باشید باید معیارهایی داشته باشید که مبتنی بر شاخص های عملکردی باشند و این محتوای با اهمیت را باید به کارکنان نیز القا کنید پروژه شما زمانی با موفقیت همراه می شود که اهداف تنظیم شده داشته باشد همچنین باید توجه داشته باشید که این اهداف واقع بینانه باید باشند و شما توانایی دستیابی به آن ها را داشته باشید. اغلب پروژه ها یک استارت آپ هستند و شما باید بدانید که استارت آپ چیست و به چه پروژه هایی استارت آپ می گویند.

مدیر پروژه

برای شروع یک پروژه کاری به کدام دسته از افراد نیازمنیدم و با چه افرادی همکاری داشته باشیم؟  یکی از بخش های مهم در هر پروژه مدیریت آن است فردی که به عنوان مدیر پروژه قرار می گیرد مدیریت پروژه تعیین می کند که چه زمانی باید پروژه آغاز شود بنابراین می توان گفت که شانس موفق شدن یک پروژه تا حدی به مدیر آن بستگی دارد این مدیر است که تعیین می کند چگونه باید نیازهای مشتریان برطرف شود و آن ها چه انتظاراتی دارند او به محض دستیابی به اهداف به مشتریان نیز توجه می کند این دسته از افراد اغلب در زمان هایی که با مشکلاتی مواجه می شوند سعی می کنند تا این بازخوردها را از مشتریان بگیرند. این مرحله یکی از مراحل راه اندازی کسب و کار است.

برآورده کردن نیازهای مشتریان

برآورده کردن نیازهای مشتریان نیز یکی دیگر از اساسی ترین مراحل در یک پروژه است و آن را یکی از مهم ترین عوامل در موفق شدن یک پروژه می دانند مدت زمانی که یک پروژه نیاز به تکمیل شدن دارد نیز باید بسیار مورد توجه باشد یکی از مهم ترین نیازهای مشتریان این است که پروژه در مدت زمان معلوم به ثمر برسد و مشتریان در زمان مشخص به نیازهای خودشان دست پیدا کنند. برای شروع یک پروژه کاری به کدام دسته از افراد نیازمنیدم؟

چه عواملی در موفقیت تاثیرگذارند؟

توسطه مدیریت موفقیت در یک پروژه بسته به عوامل متعددی است همانطور که گفتیم یکی از بخش های مهم یک پروژه مدیریت آن است مدیر پروژه باید مهارت هایی خاص داشته باشد به عنوان مثال باید توانایی بالایی در حفظ پروژه در طولانی مدت داشته باشد. تیم پروژه ای که با آن مشغول به همکاری هستید باید دارای مهارت و تجربه باشند این تیم در هدایت پروژه می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد از سویی پروژه باید دارای محدودیت زمانی باشد و زمان بندی کردن برای این پروژه می تواند یکی دیگر از نکات با اهمیت باشد. هر پروژه ای دارای یک سازمان است این سازمان تشکیل شده از مدیر پروژه و تیمی است که آن را حمایت می کنند بخش مهمی از پروژه شما را محیطی تشکیل می دهد که در بیرون از آن واقع شده است و محیط خارجی است محیط خارجی نوعی پشتیبان است برای اجرای پروژه که با اهمیت است.  عوامل تاثیرگذار دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که باید به آن ها اشاره شود و در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

  1. مذاکرات نقش مهمی در ارتقا پروژه شما دارد و می تواند به گستردگی کار شما کمک کند.
  2. داشتن یک طرح مناسب که پروژه شما را خاص تر می کند از نکات با اهمیت دیگر است.
  3. برای هر یک از اعضای تیم خود وظایفی را تعیین کنید.
  4. برای دستیابی به وظایف مشترک یک برنامه ریزی داشته باشید.
  5. در صورت نیاز یک کار را دوباره انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خودتان برسید.
  6. مدیریت ریسک در پروژه دشته باشید.
  7. زمان هایی برای بهبود روند داشته باشید.
  8. منحنی یادگیری را فراموش نکنید.
  9. بروآورد مناسب از پروژه
راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا