مجله

راه هایی که می توان هزینه های سفر را کاهش داد

سفر کردن برای همه ما یکی از تفریحات دلچسبی است که خاطرات خوشی را در ذهنمان حک می‌کند. حتی اگر فرصت زیادی برای مسافرت نداشته باشید، سالی چند مرتبه سفر می‌تواند جان دوباره‌ای به شما ببخشد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سفر، تأمین هزینه آن است و در بسیاری از مواقع همین موضوع می‌تواند مانع بزرگی نیز باشد. در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که هزینه سفرتان را کاهش می‌دهند؛ همچنین به راهنمای دریافت ارز مسافرتی نیز خواهیم پرداخت.

چگونه بلیط هواپیمای ارزان بخریم؟

یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های سفر که می‌تواند مبالغ هنگفتی را به شما تحمیل کند، هزینه بلیط هواپیماست. به طور کلی هواپیما یک گزینه راحت و لوکس برای سفر محسوب می‌شود که در سفرهای داخلی بسیاری از افراد آن را با خودرو یا قطار جایگزین می‌کنند؛ اما برای سفرهای خارجی که مسافت طولانی می‌شود، امکان چنین جایگزینی وجود ندارد.

بااین‌حال ممکن است برای برخی مقاصد بتوانید از مسیر زمینی اقدام کنید تا هزینه سفرتان کاهش پیدا کند.

به عنوان مثال برخی از شهرهای ترکیه نظیر وان یا ترابزون، قابلیت دسترسی زمینی دارند. کشورهای آذربایجان یا ارمنستان نیز این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوانید به‌صورت زمینی به آن‌ها سفر کنید. برای مقاصد دورتر مجبور به خرید بلیط هواپیما خواهید بود. حال باید بدانید که هر صندلی هواپیما، نوعی کلاس پروازی دارد که بسته به آن، قیمت صندلی تغییر می‌کند؛ مثلاً پروازهای «فرست کلاس»، گران‌قیمت‌ترین صندلی‌ها هستند.

اگر بلیط فرست کلاس تهیه کنید، امکانات متعدد و لوکسی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. معمولاً صندلی‌های فرست کلاس، فضای مجزایی دارند و به‌راحتی می‌توانید از مسیر رسیدن به مقصد، خصوصاً در پروازهای طولانی لذت ببرید.

پروازهای «بیزینس کلاس» بعد از فرست کلاس‌ در جایگاه دوم گران قیمت‌ترین بلیط هواپیما قرار دارند. در این نوع پروازها هم بهترین خدمات به مسافران ارائه خواهد شد. با این حال اغلب افراد برای سفر، پروازهای «اکونومی» یا همان اقتصادی را انتخاب می‌کنند تا هزینه سفر را کاهش دهند.

علاوه‌بر آن اگر بتوانید بلیط‌های چارتری لحظه آخری بخرید، بیش از پیش از هزینه‌های سفر شما کاسته خواهد شد. این بلیط‌ها معمولاً تا مدتی قبل از پرواز فروش نرفته‌اند و به‌همین‌خاطر بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی فروخته می‌شوند.

اقامت در هتل های اقتصادی

پس از آن که با نحوه کاهش هزینه پرواز و حمل و نقل آشنا شدید، خوب است ارزان‌ترین اقامتگاه‌ها برای اقامتی اقتصادی را نیز بشناسید. شاید هزینه اقامت را بتوان اصلی‌ترین هزینه سفر دانست که برای بسیاری از افراد چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. در ادامه راه‌حل‌هایی برای کاهش این هزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • نخستین مورد، انتخاب زمان مناسب برای مسافرت است. در ماه‌هایی از سال که مقصد مورد نظر شما مملؤ از مسافر است، قطعاً هزینه اقامت نیز چندین برابر روزهای دیگر خواهد بود؛ از این رو برای کاهش هزینه سفر باید فصلی را انتخاب کنید که کمترین تعداد مسافر را دارد. البته در این حالت ممکن است از برخی تفریحات هم بی‌نصیب بمانید؛ بنابراین باید تمام این موارد را مد نظر قرار دهید.

  • مورد بعدی شناخت انواع اقامتگاه‌هاست. طبیعتاً هتل‌های لوکس و پنج ستاره بیشترین قیمت را در میان اقامتگاه‌ها دارند؛ به همین ترتیب هرقدر از تعداد ستاره‌ها کاسته شود، هزینه رزرو اقامتگاه نیز کم می‌شود. از سوی دیگر مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بومی و سنتی نیز اغلب قیمت پایین‌تری دارند و با هزینه‌ای اندک می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید.

ارز مسافرتی

در کنار تمام مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، راهنمای دریافت ارز مسافرتی نیز می‌تواند تا حد زیادی هزینه سفرتان را کاهش دهد. ارز مسافرتی در حقیقت ارزی است که با قیمتی کمتر از قیمت بازار، به مسافران داده می‌شود تا با هزینه کمتر به سفر بروند. از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به بعد، ۳۰۰ یورو برای سفرهای زمینی و ۵۰۰ یورو برای سفرهای هوایی به مسافران اختصاص داده شد. این اعداد و ارقام، سقف مبلغی است که می‌توانید ارز مسافرتی دریافت کنید و البته امکان دریافت آن به صورت دلار نیز وجود دارد.

پیش از این تمام صرافی‌های مجاز ارز مسافرتی را ارائه می‌کردند؛ اما در حال حاضر تنها از طریق «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» می‌توانید آن را دریافت کنید. لازم به ذکر است شرایطی هم برای دریافت ارز مسافرتی تعریف شده که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم:

  • ارائه بلیط هواپیمای یک‌طرفه یا دوطرفه

  • ارائه قبض پرداخت عوارض خروج از کشور

  • ارائه ویزای معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار

چنان‌چه واجد این شرایط هستید، می‌توانید از طریق بانک‌های عامل که در مراجع مربوطه معرفی می‌شوند، نسبت به دریافت ارز مسافرتی اقدام نمایید؛ البته برخی از افراد نیز مشمول دریافت این ارز نمی‌شوند:

  • آن دسته از افرادی که تابعیت دو کشور مختلف را داشته باشند، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

  • اگر هنوز ۳۶۵ روز کامل از آخرین بار که ارز مسافرتی دریافت کرده‌اید نگذشته باشد، نمی‌توانید مجدداً برای دریافت آن درخواست دهید.

  • در راهنمای دریافت ارز مسافرتی باید گفت تنها مسافرانی که از فرودگاه‌های امام خمینی، اصفهان، شیراز، اهواز، ارومیه و تبریز پرواز می‌کنند می‌توانند ارز مسافرتی دریافت نمایند.

خرید بلیط هواپیما و رزرو ارزان‌ترین هتل‌ها با فلای تودی

پس از آن که با تمام موارد شرح داده شده آشنا شدید، می‌بایست به یک مرجع قابل اعتماد و ارزان‌قیمت برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل مراجعه کنید تا بتوانید هزینه‌ها را به حداقل برسانید. مجموعه فلای تودی یکی از نخستین مراجع آنلاین در حوزه گردشگری و خدمات مسافرتی است که سال‌های سال در این حوزه فعالیت داشته و یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

مجموعه فلای تودی علاوه بر آن که ارزان‌ترین قیمت را در میان رقبا ارائه می‌کند، تخفیفاتی را نیز روی تمام خدمات خود اعم از رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و خرید بلیط قطار اعمال می‌کند که می‌توانید از آن‌ها هم بهره‌مند شوید. چنین مواردی سبب شده‌اند که فلای تودی محبوب‌ترین مجموعه در این حوزه باشد.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا