تربیت کودک

استفاده از تلفن همراه در بارداری خطرناک است یا نه؟

استفاده موبایل در بارداری

در واقع استفاده بیش از حد تلفن همراه در دوران بارداری و زایمان می تواند خطرات و عوارضی داشته باشد که مادر و نوزاد هر دو درگیر آن خواهند شد. به همین خاطر توصیه می شود زمان استاندارد برای استفاده از آن در این دوران حساس را به خوبی رعایت نمایید.

تاثیرات استفاده زیاد تلفن همراه بر جنین

با وجود اینکه امروزه مطالعات بسیار زیادی در مورد تاثیر تشعشعات دستگاه های الکترونیکی وجود دارد محققان دانشکده پزشکی ییل به تازگی تاثیر نلفن همراه را بر روی جنین ها مورد مطالعه قرار داده اند که این مطالعه تکان دهنده نشان داده زنان بارداری که از تلفن های همراه خود استفاده می کنند بیشتر احتمال دارد کودکانی با مشکلات رفتاری به دنیا بیاورند زیرا تشعشعات ناشی از موبایل بر رشد مغز جنین تاثیر گذاشته و باعث بیش فعالی او خواهد شد. همانطور که می دانید شما امروزه تنها از تلفن های موبایل استفاده نمی کنید تا با افراد نزدیک خود در ارتباط باشید و کارهای خود را انجام دهید زیرا لب تاپ ها، تبلت ها و سایر اتصالات اینترنت بی سیم گسترده ای هستند که تمام این وسایل الکترونیکی امواج رادیویی الکترومغناطیسی را منتشر و دریافت می کنند تا با یکدیگر و جهان خارج ارتباط برقرار نمایند. معمولا بخش کوچکی از این امواج در داخل بدن انسان می رسد و زمانی که بدن شما در معرض میزان بیشتری از این امواج  وای فای برای نوزاد قرار می گیرد امکان دارد باعث آسیب دی ان ای شده و ترکیب های زنده را تغییر دهد و همچنین تاثیرات بعدی که ممکن است برای مدت طولانی باقی بمانند بستگی به فرکانس و امواج قدرت خواهد داشت. به صراحت می توان گفت که دستگاه های بی سیم تنها منابعی هستند که شما را در معرض امواج رادیویی قرار می دهند و به همین خاطر توصیه می شود در دوران بارداری از آن ها دوری کنید و ممکن است پزشک متخصص نیز به شما توصیه کند از قرار گرفتن در معرض امواج غیرضروری در دوران بارداری خودداری نمایید.

آسیب های ناشی از تلفن همراه در بارداری

بهتر است بدانید امروزه آسیب ها و پیامد های استفاده از موبایل در دوران بارداری بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده و به عبارتی می توان گفت استفاده از موبایل در این دوران تاثیرات مختلف و منفی بر جنین خواهد داشت که به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم.

  • مشکلات مغزی جنین

به طور کلی علاوه بر مشکلات رفتاری استفاده از اینترنت در دوران بارداری می تواند بر مشکلات مغزی کودک تاثیر زیادی بگذارد زیرا اشعه های ناشی موبایل به صورت مستقیم بر مغز کودک فشار وارد کرده و باعث می شود کودک در آینده نیز در ارتباط با هم سالان خود با مشکل مواجه شود.

  • مشکلات رفتاری جنین

از رایج ترین مشکلات و آسیب های رفتاری ناشی از موبایل می توان به بیش فعالی در کودکان، عدم توانایی ارتباط با هم سالان خود، عدم تطبیق با محیط اطراف و دیگر آسیب های رفتاری اشاره کرد و به همین خاطر می توان گفت بیشترین آسیبی که استفاده از موبایل در دوران بارداری می گذارد بر رفتار کودک است.

  • مشکلات قلبی جنین

عمدتا به خاطر اینکه هنوز بافت مغز کامل نشده و سلول های آن دیواره محکمی ندارند بر ضربان قلب جنین نیز تاثیر خواهد داشت. همچنین به دلیل شکل نگرفتن دیواره های قلب جنین اشعه به سرعت وارد آن شده و تاثیر مستقیمی بر قلب کودک خواهد گذاشت.

  • مشکلات خواب جنین

همانطور که می دانید جنین نیز مانند یک انسان بزرگسال نیاز به خواب دارد و برخی از عوامل بیرونی می توانند باعث بر هم زدن تعادل او شوند. توصیه می شود که مادر تلفن همراه خود را در حالت بی صدا قرار دهد زیرا اگر موبایل او در طول یک ساعت یک مرتبه زنگ بزند چرخه خواب نوزاد بهم خواهد ریخت.

  • مشکلات وزنی جنین

از دیگر آسیب ها و مضرات استفاده از موبایل برای زنان باردار بر سلامت جنین دارد کم وزنی است که معمولا نوزاد کم وزن در آینده ممکن است دچار مشکلات مختلفی مانند اختلال در مهارت های حرکتی، نشستن، راه رفتن، چهار دست و پا رفتن شود.

چگونگی کنترل استفاده از تلفن همراه در بارداری

همانطور که می دانید امروزه به پیشرقت های تکنولوژی اغلب افراد از اینترنت و تلفن همراه به صورت افراطی استفاده می کنند اما مادران هر مرتبه که وسوسه شدند تا از موبایل استفاده کنند بایستی به جنین و خطرات احتمالی که او را تهدید خواهد کرد، فکر کنند. به مرور زمان می توان استفاده از موبایل در بارداری را کاهش داد و از خطرات احتمالی جنین نیز پیشگیری نمود. مادران نه تنها بایستی زمان استفاده از اینترنت را مدیریت کنند بلکه باید با جایگزین کردن فعالیت های دیگر از موبایل خود دوری کنند. به طور کلی از جمله فعالیت های جایگزین و مناسب در دوران حامگلی می توان به نقاشی کردن، ورزش کردن، سفالگری، نقاشی روی پارچه و خواندن کتاب جدید اشاره کرد.

نکات مهم برای کم کردن آسیب های موبایل

توصیه می شود که تلفن ثابت را را در زمان هایی که خانه هستید جایگزین موبایل کنید و تا حد الامکان از تلفن همراه خود استفاده نکنید.
تا پیش از اینکه تماس به صورت کامل برقرار نشده است تلفن همراه خود را به سمت گوش نبرید.
عمدتا هندزفری می تواند از شدت آسیب های استفاده از تلفن همراه کم کند به همین خاطر بهتر است در هنگام تماس های ضروری از هندزفری استفاده نمایید.
توصیه می شود که موبایل را از شکم، کمر و همچنین خود دور نگه دارید زیرا امواج آن باعث ایجاد نوسان در ضربان قلب خواهد شد.
اینترنت موبایل خود را تا زمانی که می توانید خاموش کرده و یا در حالت پرواز قرار دهید زیرا در این حالت امواج به صورت کامل از بین خواهد رفت.
زمانی که در محیط قرار گرفته اید و اغلب از اینترنت استفاده می کنند باید آن محل را ترک کرده و از آنجا دور شوید.
برای کاور تلفن همراهتان می توانید از پوشش های فلزی استفاده کنید زیرا پوشش های فلزی خود باعث می شوند امواج الکترومغناطیس بر جنین  حتی خود مادر تاثیر بیشتری بگذارد.
توصیه می شود که از موبایل خود زمانی که در شارژ است به هیچ عنوان استفاده نکنید چون خطر آن دوچندان خواهد شد.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا