تربیت کودک

آیا خوردن سوسیس در بارداری مجاز است؟

فست فود

از جمله مسائلی که در دوران حاملگی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده نوع تغذیه مادر می باشد چرا که بر روی سلامت او و جنینش تاثیر گذار است. خوردن فست فودهایی همچون سوسیس و کالباس در این دوران به خاطر طعم و مزه دلچسبی که دارد برای مادران وسوسه انگیز بوده ولی آن ها باید نسبت به مضرات و خطرات ناشی از مصرف این نوع خوراکی ها آگاهی داشته باشند و تا جای امکان از خوردن آن ها پرهیز نمایند.

مصرف سوسیس در بارداری

به طور کلی امروزه سوسیس و فرآورده های آن از جمله خوراکی های پرطرفدار به شمار می آیند و اغلب خانم ها در دوران حاملگی تمایل به خوردن چنین خوراکی هایی دارند ولی مادران حامله در صورت تمایل به خوردن سوسیس در بارداری باید نسبت به این مسئله که باکتری های پنهان موجود در سوسیس امکان دارد تاثیرات منفی و مخربی بر روی سلامتی مادر و جنین بگذارد توجه نمایند و با احتیاط در مصرف چنین خوراکی هایی از بروز خطرات احتمالی جلوگیری نمایند.

از آنجایی که یکی از بزرگترین هوس خانم ها در دوران حاملگی ویار خوردن سوسیس و کالباس می باشد باید سعی کنند که در مصرف آن زیاده روی نکنند و حتی توصیه می شود به منظور ایمنی و سلامت کامل خودشان در منزل با استفاده از گوشت های مرغوب این خوراکی را تهیه نموده و مصرف نمایند. به عبارت کلی مصرف فرآورده هایی از این قبیل در دوران بارداری از سوی متخصصان توصیه نمی شود چرا که سوسیس های عرضه شده در بازار اغلب از گوشت های نامرغوب درست شده و دارای مقادیر زیادی افزودنی های غیرمجاز می باشند. مصرف این خوراکی ها موادی همچون نیتروزآمین ایجاد می کند که به درون جفت راه پیدا کرده و احتمال بروز تومورهای مغزی را در نوزادان افزایش می دهد.

باکتری لیستریا

بهتر است بدانید وجود یک نوع باکتری به نام لیستریا در این نوع خوراکی ها بزرگترین خطر برای بانوان باردار به حساب می آید و نیترات موجود در این فرآورده های گوشتی که به عنوان ماده نگه دارنده برای جلوگیری از رشد باکتری ها به آن ها افزوده می شود احتمال مبتلا شدن به سرطان کولون را افزایش می دهد.

عوارض مصرف سوسیس در حاملگی

  • نداشتن ارزش غذایی

با توجه به این که جنین برای رشد و نمو احتیاج به تمامی گروه های مواد غذایی سالم و مفید دارد در نتیجه در صورت مصرف چنین غذاهایی مادر و جنین مواد مغذی مهم و موردنیاز خود را کسب نخواهند کرد و در نهایت تمام اندام های بدن تحت تاثیر این موضوع قرار خواهند گرفت.

  • بالا رفتن مقدار سدیم و چربی در بدن

تقریبا نزدیک به ۲۷ درصد سوسیس از چربی درست شده که ۱۰ درصد از آن را چربی های اشباع شامل شده و حدود ۱.۲ از آن را سدیم در برگرفته است.

  • ایجاد سوزش معده

مصرف مقادیر بسیاری از سوسیس پرادویه امکان دارد سبب بروز سوزش معده و باعث جلوگیری از خواب راحت و همچنین از خواب بیدار شدن های پی در پی گردد.

  • احتمال ابتلا به دیابت بارداری

به طور کلی غذاهای ناسالم دارای مقادیر زیادی قند و کالری می باشد. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که استفاده از غذاهای ناسالم احتمال مبتلا شدن به دیابت بارداری را بالا می برد.

  • خطر ابتلا به لیستریا

لیستریا در واقع یک نوع باکتری خاص می باشد که امکان دارد به طور مستقیم بر وضعیت بارداری اثر بگذارد و موجب پیامدهایی همچون سقط شدن جنین، زایمان زودهنگام و در حادترین وضعیت موجب مرگ جنین داخل رحم می شود.

  • خطر ابتلا به سایر بیماری ها

علائم مبتلا بودن به سالمونلا شامل تهوع زیاد، استفراغ، دل درد زیاد و کم آبی می باشد که امکان دارد در اثر خوردن این خوراکی ها بروز پیدا کند و گاهی اوقات این نشانه ها همراه با تب شدید و بدن درد می باشد. انگل دیگری نیز ممکن است در اثر مصرف این فراورده ها ایجاد گردد که موجب توکسوپلاسموز شود و در نتیجه پیامدها و خطراتی همچون زردی، تشنج و زایمان زودهنگام را به دنبال داشته باشد.

  • ایجاد چاقی و وزن بالا

استفاده بیش از حد فست فودها سبب چاقی می گردد. چاقی باعث بروز زایمان زودهنگام، سقط شدن جنین، وزن بالای نوزاد در زمان تولد، پره اکلامپسی و نقص عضو جنین می گردد.

  • اشتیاق به تغذیه ناسالم

طبق بعضی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که نوع رژیم غذایی مادر در دوران حاملگی و حتی شیردهی بر الگوی تغذیه کودک تاثیر گذار بوده و در آینده او نیز به خوردن این نوع خوراکی ها علاقه و عادت بیشتری خواهد داشت.

  • ایجاد حساسیت و آسم

بر اساس مطالعات انجام شده کودکان والدینی که در دوران حاملگی غذاهای ناسالم مصرف می کنند بیشتر در برابر خطر ابتلا به آسم و انواع آلرژی قرار می گیرند.

  • احتمال ایجاد مشکلات گوارشی

تمایل بیش از حد به خوردن خوراکی های ناسالم سرخ شده ممکن است معده شما را اذیت کند و موجب ایجاد باد معده، ورم و سوء هاضمه گردد. همینطور غذاهای ناسالم مواد فیبری که برای فعالیت مزاج مهم می باشد را ندارند.

  • بالا رفتن خطر ابتلا به مشکلات قلبی

در صورتی که به خوردن این جور غذاها عادت نمایید. کودکان شما در سال های اولیه زندگی و همچنین خودتان دچار این عوارض و مشکلات خواهید شد.

مزایای خوردن سوسیس

به طور کلی سوسیس ها دارای تمامی اسیدهای آمینه می باشند و حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند که عضله های شما را مستحکم می کند. این خوراکی ها سرشار از ویتامین B12 مورد احتیاج برای درست کردن هموگلوبین و تجزیه کردن چربی ها و پروتئین های مورد احتیاج بدن می باشند. آهن برای حفظ هموگلوبین و پیشگیری از کم خونی برای یک مادر باردار مهم می باشد. یک وعده غذایی ۸۵ گرمی از سوسیس دارای حدود یک میلی گرم آهن می باشد. دو عدد سوسیس خوک با اندازه متوسط دارای ۱.۵ میلی گرم آهن می باشند.

نکات مهم در رابطه با مصرف درست سوسیس در حاملگی

تا جایی که امکان دارد سوسیس را به صورت گرم استفاده نمایید. در صورتی که گرمای لازم را ندارد می توانید مجددا به آن حرارت بدهید و پس از آن استفاده نمایید.
همواره از سوسیس هایی استفاده نمایید که ادویه و سدیم کمی دارند.
حتی در مواقعی که از سوسیس های پیش پخته و آماده استفاده می کنید آن ها را به صورت داغ استفاده نمایید.
برخی از سوسیس ها به صورت نپخته می باشند و برخی برای خوردن آماده می باشند ولی باید هر دو را به دمای مناسب و لازم رسانده و مصرف نمایید.
همیشه از خوردن سوسیس های خوب پخته نشده پرهیز نمایید.
تا جایی که امکان دارد مطمئن شوید که گوشت خام داخل سوسیس نباشد چرا که آب گوشت موجود در سوسیس باعث رشد باکتری در آن می شود.
بیشتر از دو روز سوسیس را درون یخچال قرار ندهید. اگر بعد از این زمان قصد استفاده از آن را دارید باید کاملا و به خوبی حرارت دهید و بعد استفاده نمایید.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا