بیماری های بزرگسالانبیماری های کودکانمجله

داروهای گیاهی اسهال برای بزرگسالان و کودکان

داروهای گیاهی اسهال برای بزرگسالان و کودکان

اسهال و یبوست دو مشکل بسیار شایع و برای تمام سنین هستند که در طول عمر به کرات به آن دچار می‌شویم. در حالی که استفاده از روش‌های دارویی تنها برای موارد حاد، شدید و طولانی توصیه می‌شود، روش‌های گیاهی و درمانی خانگی می‌تواند در سایر موارد کمک کننده باشد. به خصوص که روش‌های گیاهی عوارض داروهای شیمیایی را نیز ندارند و به راحتی در دسترس‌اند. در ادامه قصد داریم بهترین داروهای گیاهی اسهال برای بزرگسالان و کودکان را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

خاکشیر، معجزه‌ای برای دفع بهتر

خاکشیر نه تنها قوی‌ترین داروی گیاهی برای اسهال در بزرگ و کوچک محسوب می‌شود، بلکه برای درمان یبوست نیز کاربرد دارد! شاید برایتان تعجب برانگیز باشد که چطور یک ماده می‌تواند همزمان اسهال و یبوست را درمان کند در حالی که این دو مشکل درست برعکس یکدیگراند. نکته در آبی است که خاکشیر را با آن مصرف می‌کنید. برای استفاده از خاکشیر باید آن را در آب بریزید یا به اصطلاح بخیسانید. اگر آبی که استفاده می‌کنید آب سرد باشد، نتیجه برای درمان اسهال مفید است و اگر از آب گرم استفاده کنید برای درمان یبوست مفید است. اصطلاح خاکشیر مزاج بودن نیز از همین واکنش دو طرفه‌ی این داروی گیاهی گرفته شده است.

دارچین، چوب جادویی

این ادویه‌ی خوشبو و خوش طعم گزینه‌ی دیگر ما به عنوان یکی دیگر از داروهای گیاهی اسهال برای بزرگسالان و کودکان است. در دارچین به نام کاتچین وجود دارد که می‌تواند به تسکین ناراحتی‌های معده مانند اسهال، گرفتگی معده، سوء هاضمه و …. کمک کند. بنابراین، اگر هر کدام از این مشکلات را دارید می‌توانید دارچین را به عنوان ادویه‌ی چای یا غذا یا انواع دسر در رژیم غذایی خود بگنجانید. ترکیب دارچین و عسل به صورت همزمان اثرگذاری این ماده را بیشتر می‌کند.

images_1695806169_6513f2d9d7c6e.png

زنجبیل، خوش طعم و مفید

اگر به فکر درمان اسهال هستید، از زنجبیل هم غافل نشوید. این ماده خواص معجزه‌آسای زیادی دارد و تاثیر آن در درمان اسهال در مقالات زیادی تایید شده است. به طور ویژه اعتقاد بر این است که زنجبیل اسهال ناشی از خوردن غذای آلوده را درمان می‌کند از این رو بعد از مسمومیت‌های غذایی حتماً آن را در رژیم روزانه خود قرار دهید. همچنین خوردن زنجبیل از حالت تهوع، استفراغ و اسپاسم شکمی نیز جلوگیری می‌کند و دفع گاز و باد شکم را تسکین می‌دهد و هضم سالم را تقویت می‌کند. یک مطالعه در سال 1990 نشان داد که زنجبیل به طور قابل توجهی اسهال ناشی از سروتونین را نیز مهار می‌کند. بنابراین بهتر است همین الان یک چای زنجبیل دم کنید تا خیلی سریع از شر اسهال خلاص شوید.

نمک و شکر، طعم شور و شیرین درمان کننده

اگر دچار اسهال شده‌اید می‌توانید کمی مصرف شکر و نمک خود را بالا ببرید. با مصرف شکر و نمک همراه با آب به روده کمک می‌کنید تا مایعات را بهتر جذب کند. اگرچه توصیه می‌شود که در دوران اسهال آب بیشتری مصرف کنید زیرا بدن دچار کم‌آبی می‌شود اما این دو محلول به طور موثرتری بدن را پس از یک دوره اسهال آبرسانی می‌کنند نسبت به زمانی که آب را به تنهایی مصرف می‌کنید. همچنین در این راستا سایر نوشیدنی‌ها نیز می‌توانند مفید باشند. به عنوان مثال، نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند به آبرسانی مجدد بدن و بازیابی پتاسیم و سدیم کمک کنند که می‌توانید در دوره‌ی اسهال از آنها استفاده کنید.

آنغوزه، درمانی از دل گیاه

آنغوزه همان شیره گیاهی است که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه بعضی گیاهان به دست می‌آید و مشخص شده که می‌تواند خواص درمانی زیادی داشته باشد. برای مثال در طب سنتی از آن برای درمان بیماری‌های هیستریک و صرع و همچنین درمان موثر و سریع وبا استفاده می‌شود. همچنین در مورد خواص این شیره در درمان بیماری‌های گوارشی، بسیاری از مشکلات معده و اسهال نیز مطالعات گسترده‌ای انجام شده است. همچنین این شیره خواص ضدمیکروبی نیز دارد گیاهان تولید کننده آنغوزه در بسیاری از مکان‌ها تنها برای خواص درمانی این شیره گیاهی پرورش داده می‌شوند. شما می‌توانید این ماده را از عطاری‌ها تهیه کنید.

ریحان، سبزی پرخاصیت

یکی از سبزی‌های بسیار معطر و خوشمزه که در سفره ما ایرانی‌ها وجود دارد، سبزی ریحان است که جدا از طعم خوب خواص درمان‌کنندگی زیادی نیز دارد. از جمله اینکه از آن می‌توان برای درمان مشکلات معده مانند اسپاسم، از دست دادن اشتها، گاز روده، اسهال، یبوست و بسیاری از شرایط دیگر استفاده کرد و در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد خواص آن در حال انجام است. از همه مهم‌تر ریحان یک گیاه ضد گاز است که می‌تواند برای آرام کردن ناراحتی معده مفید باشد. برای تسکین علائم سوء هاضمه، مخصوصاً زمانی که گاز بیش از حد وجود داشته باشد، می‌توان از این سبزی معطر استفاده کرد. بعلاوه ریحان می‌تواند در جلوگیری از بروز تهوع نیز موثر باشد.

منبع : وب سایت همیار والدین گهواره gahvare.net

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا