مجله

ست ساکشن ایریگیشن و دستگاه ساکشن

ست ساکشن ایریگیشن و دستگاه ساکشن

یکی از ابزارهایی که در جهت بهبود و تسهیل عملکرد اعضای تیم اتاق عمل طراحی شده است، ست ساکشن ایریگیشن یکبارمصرف است. این ابزار ساده و در عین حال مهم نقش موثری در حفظ دید جراح و بهبود نتایج جراحی در طیف گسترده‌ای از تخصص‌های پزشکی ایفا می‌کند. در این مقاله ابتدا مروری خواهیم داشت به دستگاه ساکشن و سپس ارتباط ست ساکشن اریگیشن با دستگاه ساکشن را به اختصار بررسی می‌نماییم.

دستگاه ساکشن چیست؟

دستگاه ساکشن که به عنوان آسپیراتور نیز شناخته می‌شود، دستگاهی است که برای مکش خون، ترشحات و مایعات موجود در حفرات بدن و رفع انسداد مجاری تنفسی استفاده می‌شود. پاکسازی حفرات و مجاری بدن از مایعات و ترشحات اضافی برای فراهم کردن دید کافی برای جراح و همچنین سلامت بیمار بسیار مهم است. مخصوصاً انسداد راه‌های هوایی می‌تواند تهدید کننده جان بیمار باشد و باید برطرف شود. در این شرایط پزشک از دستگاه ساکشن استفاده می‌کند. این دستگاه با اعمال فشار منفی، ایجاد مکش کرده و ترشحات و ضایعات موضع جراحی را خارج می‌کند.

 

اجزای دستگاه ساکشن

دستگاه‌های ساکشن برای ایجاد فشار منفی و حذف ترشحات به چند جزء متکی هستند. مهمترین اجزای دستگاه ساکشن در ادامه لیست شده است:

  1. جریان برق یا باتری‌­های قدرتمند
  2. پمپ مکش/خلاء (بخشی که فشار منفی و مکش را ایجاد می‌کند.)
  3. لوله یا تیوب ساکشن (استریل است و به سرساکشن متصل می‌شود تا ترشحات بیمار را به محفظه جمع‌آوری منتقل کند.)
  4. سر ساکشن برای ارتباط دستگاه با موضع جراحی
  5. محفظه جمع‌آوری یکبار مصرف
  6. فیلترها برای جلوگیری از آلودگی اجزای داخلی آسپیراتور

ست ساکشن ایریگیشن چیست؟

ست (لوله یا تیوب) ساکشن ایریگیشن ابزاری است که این امکان را برای پرسنل اتاق عمل فراهم می‌کند تا دو عمل ساکشن و ایریگیشن (شست و شو) را از طریق یک ابزار انجام دهند. یعنی در عین حال که موضع جراحی برای خارج کردن ترشحات ساکشن ­می‌شود؛ عمل شست و شو نیز از همان مسیر انجام می‌گردد. بنابراین سیستم ضمن ایجاد فشار منفی برای تخلیه مایعات اضافی، خون و سایر ضایعات، محلول‌های شست و شوی استریل را هم وارد موضع جراحی می‌کند.

 

اهمیت استفاده از ست ساکشن ایریگیشن

ست ساکشن ایریگیشن برای شستشو و تمیز کردن حفره شکمی از خونابه و ترشحات استفاده می‌شود. مکش و خارج کردن کنترل شده خون و ترشحات از موضع عمل باعث افزایش دید و بهبود عملکرد جراح می‌شود.

کاربرد ست ساکشن ایریگیشن در لاپاراسکوپی

یکی از مشکلاتی که در گذشته در عمل‌های لاپاراسکوپی مطرح بوده است، شست و شوی موضع عمل و تخلیه ترشحات و خونابه‌ها از آن بوده است. در ابتدا می‌بایست سرم شست و شو را از طریق یک ست ایریگیشن به داخل بافت (موضع جراحی) وارد می‌کردند و سپس باید از طریق ست ساکشنِ مجزا ترشحات، خونابه‌ها و ضایعات عمل جراحی را تخلیه می‌نمودند.

اما به مرور زمان تیوب ساکشن ایریگیشن طراحی و تولید شد که بتواند هر دو عملیات را در قالب یک وسیله پزشکی انجام دهد تا فرایند را تسریع نموده و سرعت عمل را بالا ببرد. بنابراین یکی از مهم‌ترین کاربردهای ست ساکشن ایریگیشن، عمل‌های لاپاراسکوپی است.

دلیل یکبارمصرف بودن ست ساکشن ایریگیشن

این ابزار در ابتدا به صورت دائمی تولید و استفاده می‌شد. به این صورت که پس از هربار استفاده تمام قطعات آن می‌بایست به طور کامل شستشو و استریل می‌شد. اما از آنجا که ست‌های ساکشن ایریگیشن بسیار ظریف هستند و لوله‌های بلندی دارند، عملیات تمیز و استریل کردن آن‌ها به سختی انجام می‌شود. از طرفی این ست‌ها در تماس مستقیم با موضع عمل هستند و به همین دلیل استریل بودن آن‌ها بسیار حیاتی است و هرگونه آلودگی، وجود جسم خارجی و ضعف در فرایند استریل باعث بروز عفونت برای بیماران شده و جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

بنابراین با گذشت زمان و مشحص شدن مزایای استفاده از ابزار و لوازم یکبار مصرف جراحی‌ و همچنین پیشرفت تکنولوژی در زمینه پزشکی، ست‌های یکبار مصرف ساکشن ایریگیشن جایگزین ست‌های دائمی و فلزی آن گردید.

سایزهای مختلف تیوب ساکشن ایریگیشن در ایران

در قسمت سرِ ساکشن ایریگیشن‌ها، لوله‌هایی از جنس فولاد ضدزنگ با طول‌های مختلف تعبیه شده است که تعیین کننده سایز این ست‌ها می‌باشند. به طور معمول ۳ سایز از ساکشن ایریگیشن‌ها توسط کمپانی‌های مختلف تولید می‌شوند که این سایزها در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ایران و در شرکت آسیا جراح پیشرو هر ۳ سایز متداول این ست تولید شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

  • سایز کوچک با طول لوله ۲۲ سانتی متر و قطر ۳ میلیمتر برای کودکان و افراد لاغر اندام
  • سایز متوسط با طول لوله ۳۳ سانتی متر و قطر ۵ میلیمتر (پراستفاده ترین سایز ساکشن ایریگیشن)
  • سایز بزرگ با طول لوله ۴۴ سانتی متر برای افراد خیلی چاق

مزایای استفاده از تیوب ساکشن ایریگیشن

ادغام دو عمل ساکشن و شست و شو (ایریگیشن) در روش‌های جراحی و درمانی مزایای متعددی را ارائه می‌دهد که به طور قابل توجهی بر مراقبت از بیمار و کارایی جراحی تأثیر می‌گذارد. در ادامه به مهمترین این مزایا می‌پردازیم:

  • افزایش دید: فراهم کردن یک میدان دید واضح برای اقدامات جراحی دقیق، حیاتی است. ساکشنِ همراه با شست و شو، حذف خون و ترشحات را تسهیل می‌کند و به جراح اجازه می‌دهد تا بافت‌ها را با دقت ببیند.
  • کاهش عوارض: حذف ضایعات، خطر عفونت و سایر عوارض را کاهش می‌دهد. زیرا حذف آرام و در عین حال موثر ترشحات و ضایعات، آسیب به بافت‌های ظریف اطراف را به حداقل می‌رساند.
  • سرعت بالاتر: با توجه به دید بهتری که با استفاده از این ست فراهم می‌شود و عدم نیاز به تعویض ابزار در موضع برای تغییر کاربرد، سرعت جراحی بالاتر می‌رود.
  • تنوع: تیوب های ساکشن ایریگیشن در سایزهای مختلف در دسترس هستند و به جراحان این امکان را می‌دهند تا متناسب با شرایط بیمار بهترین سایز را انتخاب کنند.
  • بهبودی سریعتر: شستشوی دقیق زخم‌ها و بافت‌ها، حذف ضایعات و وارد کردن مایعات تمیز به حفظ سلامت بافت‌ها و بهبودی بعد از عمل کمک می‌کند. ست ساکشن ایریگیشن با به حداقل رساندن عوارض سبب بهبودی سریع‌تر و کاهش اقامت در بیمارستان می‌شود.

جمع بندی

ست ساکشن ایریگیشن، شاهدی بر تأثیر عمیق ابزارهای به ظاهر ساده بر نتایج جراحی است. توانایی این ابزار در حذف ترشحات، حفظ میدان دید جراح و بهبود شرایط بیمار آن را به یک جزء ضروری در جراحی‌های مختلف آندوسکوپی به ویژه جراحی‌هایی که در آن میزان ترشحات و مایعات زیاد است، تبدیل کرده است. شرکت آسیا جراح پیشرو با بیش از بیست سال سابقه در زمینه واردات و تولید لوازم مصرفی اتاق عمل، ست‌های یکبار مصرف ساکشن ایریگیشن را تولید و خدمت مراکز درمانی محترم ارائه می‌دهد.

راضی بودید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا