مجله

آیا جراحی چاقی قابل بازگشت است؟

برای کسی که تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده گرفته، بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو یک موضوع ترسناک است که پس از متحمل شدن هزینه، درد و موارد جانبی بسیار زیاد، دوباره به وزن قبلی برگردد. آیا واقعاً امکان دارد که پس از انجام جراحی چاقی، وزن شخص مجدداً افزایش یابد و به وزن قبل از عمل باز گردد؟ در این مقاله، تمامی موارد و نکات ضروری و نکات مرتبط با جراحی چاقی برگشت پذیر و مراقبت‌های بعد از عمل بای پس معده که لازم است بدانید را بررسی می‌کنیم.

عمل اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده، یک راهکار جراحی پرطرفدار برای کاهش وزن است. در این جراحی، تقریباً ۸۰ درصد از معده برش می‌خورد و باعث کاهش چشمگیر حجم معده می‌شود. این عمل باعث کاهش مصرف غذا شده و با برداشتن بخش بزرگی از معده، سطح هورمون گرلین که همان هورمون گرسنگی است نیز کاهش می‌یابد. در نهایت، فرد پس از مدتی شروع به کاهش وزن می‌کند.

عمل بای پس معده برای لاغری

جراحی بای پس معده نیز یک روش کارآمد در زمینه کاهش وزن می‌باشد که در آن، حجم معده شخص مورد نظر کم شده و فرآیند هضم و گوارش غذا به طرز قابل توجهی تغییر پیدا می‌کند. پس از انجام این عمل، فرد تمایل کمتری به مصرف غذا احساس می‌کند و با توجه به اینکه غذا فقط به بخش محدودی از روده کوچک وارد می‌شود، بدن تمام کالری‌های مصرفی را جذب نمی‌کند. احساس سریع سیری و دفع موثرتر مواد غذایی، از جمله اثرات قابل ملاحظه این جراحی خواهد بود.

جراحی اسلیو معده

به طور کلی عمل بای پس به دو صورت انجام می‌پذیرد:

روش اول با ایجاد یک شکاف بزرگ در شکم و جراحی معده و روده‌ها صورت می‌گیرد.

و روش دوم با استفاده از دوربین لاپاراسکوپی کوچک. در روش لاپاراسکوپی، چهار تا شش شکاف کوچک در شکم ایجاد می‌شود و با استفاده از دوربین، جراحی بر روی معده صورت می‌گیرد. این روش مزایایی از جمله دوره نقاهت کوتاه‌تر، درد کمتر و ریسک کمتر عفونت را دارد. زمان انجام عمل در این روش حدود ۲ تا ۴ ساعت است.

فرق عمل اسلیو و بای پس چیست؟

در جراحی اسلیو معده، بیشترین تغییرات در معده اتفاق می‌افتد و حجم غذای مصرفی کاهش می‌یابد. اما در جراحی بای‌پس، علاوه بر تقسیم معده، بخشی از روده نیز جدا می‌شود و طول آن کاهش می‌یابد. در اسلیو، بخش جدا شده کاملاً از حفره‌ی شکم خارج می‌شود، اما در بای‌پس، با وجود تقسیم معده به دو قسمت، معده به صورت کامل از بدن خارج نمی‌شود.

برگشت وزن بعد از جراحی چاقی

برگشت وزن بعد از جراحی چاقی

در حالت کلی چنانچه فرد مشاوره‌های پیش و پس از جراحی لاغری را نزد پزش خود به درستی گذرانده باشد و تمامی نکات ذکر شده را رعایت کند امکان بازگشت وزن به هیچ وجه وجود خواهد داشت. اما در مواردی که عمدتا به اشتباهات فردی مرتبط است این امکان وجود دارد که وزن شخص به حالت قبل بازگردد. در ادامه به عمده‌ترین دلایل برگشت عمل بای پس معده برای لاغری وزن بعد از جراحی چاقی پس می‌پردازیم.

  1. انتخاب نوع جراحی نامناسب

انتخاب نوع جراحی معده درست می‌تواند تا حد بسیار زیادی در کاهش وزن تأثیرگذار باشد. امکان بازگشت وزن در جراحی بای پس کمتر است و مشکلات ناشی از ریزه‌خواری و پرخوری عصبی نیز در این روش کمتر دیده می‌شود. انتخاب بهترین دکتر برای عمل بای پس معده و مشاوره با پزشک در مورد نوع جراحی و احتمال بازگشت وزن بسیار حیاتی است. همچنین، اطلاع رسانی به پزشک درباره عادات غذایی، از جمله ریزه‌خواری و پرخوری عصبی، ضروری است. دکتر عطاردی یکی از پزشکانی است که در این زمینه مشاوره‌های بسیار دقیقی به بیماران خود داده و در طی مشاوره‌های متعددد تلاش می‌کند تا بهترین روش را به بیمار پیشنهاد دهد.

  1. ریزه خواری وورود مواد پرکالری به بدن

اشتباهات در رژیم غذایی پس از عمل جراحی چافی، مخصوصاً ریزه‌خواری، می‌تواند باعث بازگشت وزن شود. برای جلوگیری از این مشکل، رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک باید بسیار منظم رعایت شود و نیاز به مراجعه منظم به پزشک برای بررسی و چکاپ دوره‌ای لازم است. ریزه خواری اغلب شاید خیلی چشمگیر نباشد اما به مرور باعث رود حجم زیادی از مواد و کالری به بدن شده و به بالارفتن وزن منجر خواهد شد. این مورد حتی در افرادی که اضافه وزن کمی دارند نیز بسیار به چشم می‌خورد.

  1. وزن خود فرد قبل از جراحی لاغری

بیشتر افراد تصور می‌کنند که وزن پیش از جراحی بر نتیجه عمل و کاهش وزن بعدی تأثیری ندارد. اما این تفکر غلط است. کاهش وزن قبل از جراحی معده می‌تواند به کاهش وزن پس از عمل کمک کند و احتمال بازگشت وزن را کاهش دهد. بنابراین، حتی پیش از عمل، رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن می‌تواند موثر باشد. بکثر پزشکان توصیه می‌کنند از مدتی قبل از اقدام به جراحی، بدن خود را در شرایط ذژیم و کاهش وزن قرار دهید تا علاوه بر بهبود شرایط بدن بعد از جراحی و هم عادت کردن به این روند کمک کنید.

  1. اعتیاد به سیگار و الکل

اعتیاد به الکل، سیگار و مواد مخدر می‌تواند بازگشت وزن را تسریع دهد. بسیاری از افرادی که قبل از جراحی این عادات را داشته‌اند، ممکن است نتوانند آن را کامل ترک کنند و به مصرف این مواد ادامه دهند. این عادات نه تنها به عوارض پس از جراحی چاقی افزوده می‌شوند، بلکه در بازگشت وزن پس از جراحی هم تأثیرگذارند.

  1. وضعیت روحی و حمایت اطرافیان

حضور افراد حمایت‌کننده می‌تواند انگیزه فرد برای رعایت رژیم را افزایش دهد. داشتن یک مشوق، که شما را تشویق کند و نکات موردنظر را گوشزد کند، از احتمال پرخوری استرسی و بازشگت وزن بعد از جراحی جلوگیری می‌کند. مشاوره از روانشناس یا مشاور هم می‌تواند در افزایش انگیزه و موفقیت در رژیم غذایی مفید باشد.

  1. نداشتن تحرک کافی

تحرک و فعالیت بدنی کمک بسیار شایانی به کاهش وزن و جلوگیری از بازگشت آن دارد. همچنین تحرک بدنی به افزایش انگیزه و روحیه نیز بسیار کمک خواهد کرد و مهم است آن را در برنامه خود قرار دهید.

مراقبتهای بعد از عمل بای پس معده

رعایت رژیم غذایی: مصرف مایعات زیاد، جویدن غذا به آرامی، مصرف پروتئین، ترک نوشیدنی الکلی و قندی، پرهیز از غذاهای چرب و مصرف مکمل‌های تجویز شده از سوی پزشک مهمترین موارد هستند.

ورزش: از موارد ضروری و توصیه شده برای جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو، اضافه کردن ورزش به روتین روزانه و مداومت به آن است.

داروهای بعد از عمل: دو دسته دارو بسیار رایج هستند: داروهای ضد درد معده مانند آمپرازول و کدئین. داروهای مولتی ویتامین برای تامین مواد مورد نیاز و جلوگیری از بازگشت وزن.

استراحت کافی: لازم است چند هفته بعد از عمل به میزان کافی استراحت کنید و از فعالیت‌های غیر ضروری پرهیز کنید.

بهترین دکتر برای عمل بای پس معده

انتخاب یک پزشک باتجربه برای عمل جراحی چاقی، مهمترین اقدامی است که باید انجام دهید. چنانچه این مورد را جدی نگیرید، ممکن است نه تنها منجر به بازگشت وزن شود بلکه عوارض پس از آن نیز بسیار بیشتر باشد. دکتر عطاردی با سابقه چندین ساله در عمل‌های لاغری و تجربه بسیار زیاد در این زمینه، یکی از شناخته شده‌ترین پزشکان بوده و با مشاوره دقیق بهترین نتیجه را برای شما رقم خواهد زدو برای مشاوره رایگان و تعیین نوبت کافیست به وبسایت دکتر عطاردی مراجعه کرده و با شماره‌های مطب تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا