بیماری هابیماری های کودکانتربیت کودک

واکسن‌ های لازم در سال اول زندگی

واکسن‌ های لازم در سال اول زندگی زدن واکسن یکی از بهترین راه‌ های پیشگیری از بیماری‌ های عفونی و مسری است که می‌تواند جان میلیون ‌ها نفر را نجات دهد. واکسیناسیون باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن با عوامل بیماری‌زا آشنا شود و بتواند در صورت بروز عفونت، با آن‌ ها مقابله کند. به خصوص برای نوزادان و کودکان خردسال بسیار مهم است چرا که آن ‌ها در معرض خطر بالاتری از ابتلا به بعضی بیماری ‌های جدی و خطرناک هستند.

به گزارش اکسیر یاب , برای اینکه نوزادان و کودکان خردسال از فوائد واکسیناسیون بهره‌مند شوند، لازم است که آن ‌ها را در زمان مناسب و با رعایت دستورالعمل‌ های پزشکی، واکسینه کنید. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چه واکسن ‌هایی باید در سال اول زندگی تزریق شود و چه زمان‌ بندی، دستورالعمل و عوارض جانبی آن ‌ها است.

واکسن‌ های لازم در سال اول زندگی
واکسن‌ های لازم در سال اول زندگی

واکسن  BCG

این واکسن از عفونت توبرکولوز (سل) پیشگیری می‌کند. توبرکولوز یک بیماری عفونی است که به ریه‌ ها و سایر اعضای بدن آسیب می‌رساند. معمولاً با سرفه، خستگی، تب، لاغر شدن، خون خلط کردن و درد های قفسه سینه همراه است. همچنین ممکن است منجر به عفونت خوشه‌ای، پارگی ریه، عفونت خون، عفونت مغز و نخاع گردد.

دکتر کیا کاظم زاده حنانی پزشک عمومی

  • چگونه تزریق می‌شود؟این واکسن به بازو تزریق می‌شود.
  • چه زمان تزریق می‌شود؟این واکسن باید در هفت روز نخست پس از تولد تزریق شود. در صورت عدم تزرق در هفت روز نخست، تا قبل از دستور پزشک قابل تأخیر است.
  • چه عوارض جانبی دارد؟عارضه جانبی شایع این واکسن، زخم شدن محل تزریق و تشکیل چرک است که معمولاً در عرض چند هفته تا چند ماه بهبود می‌یابد. گاهی اوقات ممکن است زخم عفونی شود و نیاز به درمان دارد. در بعضی موارد بسیار نادر، ممکن است عفونت خوشه‌ای در سایر اعضای بدن ایجاد شود که نیاز به درمان فوری دارد.

واکسن هپاتیت B

این واکسن از عفونت هپاتیت B پیشگیری می‌کند. هپاتیت B یک بیماری عفونی است که به کبد آسیب می‌رساند. معمولاً با خستگی، تب، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، قهوه‌ای شدن رنگ ادرار، زرد شدن پوست و چشم‌ ها و درد های شکم همراه است. ممکن است منجر به التهاب مزمن کبد، سیرروز کبد، سرطان کبد و مرگ شود.

  • چگونه تزریق می‌شود؟این واکسن با سرنگ در عضله ران یا بازو تزریق می‌شود.
  • چه زمان تزریق می‌شود؟این واکسن باید در سه دوره تزریق شود. دوره نخست باید در هفت روز نخست پس از تولد تزریق شود. دوره دوم باید در سن دو ماهگی تزریق شود. دوره سوم باید در سن شش تا ۱۸ ماهگی تزریق شود.
  • چه عوارض جانبی دارد؟عارضه جانبی شایع این واکسن، درد، سفتی و قرمزی محل تزریق است. گاهی اوقات ممکن است تب، خستگی، سردرد و درد های عضلانی رخ دهد.

واکسن پنتاوالان

در واکسن‌ های لازم در سال اول زندگی این واکسن از پنج بیماری عفونی پیشگیری می‌کند: دیفتری  (diphtheria)، سیاه‌سرفه  (pertussis)، کزاز (tetanus)، هموفیلوس آنفولانزا نوع  b  (Haemophilus influenzae type b) و هپاتیت B  (hepatitis B). دیفتری یک بیماری عفونی است که به حلق و گلو آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به خفگی، التهاب قلب و عصب‌ ها شود. سیاه ‌سرفه یك بیماری عفونی است كه به ریه‌ ها آسیب می‌رساند و باعث سرفه ‌های شدیده، خفگی و استفراغ می‌شود.

کزاز یا تتانوس یک بیماری عفونی است که به عضلات آسیب می‌رساند و باعث تشنج ‌های شدید، سفتی گلو و فلج می‌شود. هموفیلوس آنفولانزا نوع b یک باکتری است که می‌تواند منجر به عفونت گوش، سینوزیت، التهاب پستانک و عفونت خون شود. هپاتیت B را  در قسمت بالا توضیح داده شد.

  • چگونه تزریق می‌شود؟این واکسن با سرنگ در عضله ران تزریق می‌شود.
  • چه زمان تزریق می‌شود؟این واکسن باید در سه دوره تزریق شود. دوره نخست باید در سن دو ماهگی تزریق شود. دوره دوم باید در سن چهار ماهگی تزریق شود. دوره سوم باید در سن شش ماهگی تزریق شود.
  • چه عوارض جانبی دارد؟عارضه جانبی شایع این واکسن، درد، سفتی و قرمزی محل تزریق است. گاهی اوقات ممکن است تب، گریه، بی‌اشتهائی، خستگی، سردرد و اسهال رخ دهد.

واکسن پولیو

این واکسن از فلج اطفال (poliomyelitis) پیشگیری می‌کند. فلج اطفال یک بیماری عفونی است که به نخاع آسیب می‌رساند و باعث ضعف عضلانی، فلج و ناتوانی مادام العمر می‌شود.

  • چگونه تزریق می‌شود؟این واکسن به دو صورت قطره خوراکی (OPV) و تزریقی (IPV) در دسترس است. قطره خوراکی با قطره چکان در دهان کودک ریخته می‌شود. همچنین تزریقی با سرنگ در عضله ران یا بازو تزریق می‌شود.
  • چه زمان تزریق می‌شود؟این واکسن باید در چهار دوره تزریق شود. دوره نخست باید در سن دو ماهگی تزریق شود. دوره دوم باید در سن چهار ماهگی تزریق شود. دوره سوم باید در سن شش تا ۱۸ ماهگی تزریق شود. دوره چهارم باید در سن ۴ تا ۶ سالگی تزریق شود.
  • چه عوارض جانبی دارد؟عارضه جانبی شایع قطره خوراکی، درد شکم، اسهال و تهوع است. عارضه جانبی شایع تزریقی، درد، سفتی و قرمزی محل تزریق است. در بعضی موارد بسیار نادر، ممکن است فلج اطفال ناشی از واکسن رخ دهد.

واکسن MMRV

در واکسن‌ های لازم در سال اول زندگی این واکسن از سه بیماری عفونی پیشگیری می‌کند: سرخک  (measles)، آبله (mumps) و سرخجه (rubella). سرخک یک عفونت ویروسی است که از دستگاه تنفسی آغاز می‌شود. آبله بثورات پوستی ایجاد می‌کند که با تاول ‌های کوچک، همراه با خارش شروع شده و در نهایت تبدیل به جوش می‌شود، شروع علائم از قسمت ‌های صورت، پشت و سینه است. سرخجه یک بیماری ویروسی است که سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد زیرا تب بیمار بعد از ۳ روز قطع می‌شود. گاهی ضایعات پوستی آن شبیه سرخک یا مخملک تظاهر پیدا می‌کند.

  • چگونه تزریق می‌شود؟این واکسن با سرنگ در عضله بازو تزریق می‌شود.
  • چه زمان تزریق می‌شود؟این واکسن باید در دو دوره تزریق شود. دوره نخست باید در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی تزریق شود. دوره دوم باید در سن ۴ تا ۶ سالگی تزریق شود.
  • چه عوارض جانبی دارد؟عارضi جانبی شایع این واکسن، تب، خارش، قرمزی و پوسته‌ پوسته شدن پوست است. گاهی اوقات ممکن است سردرد، درد های عضلانی، التهاب مفاصل و …
راضی بودید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا