بیماری های بزرگسالان

آیا تومور نخاع درمان میشود؟

آیا تومور نخاع درمان میشود؟

تومور نخاع در کنار یا در داخل نخاع رشد می‌کند. این زائده به‌مرور رشد کرده و شدت و انواع مختلفی دارد. امروزه با پیشرفت علم و تکنیک‌های درمانی، درصورت اقدام به‌موقع می‌توان این بیماری را متوقف و درمان کرد.

در ادامه درباره علت ابتلا به این بیماری و شیوه‌های درمان آن توضیح می‌دهیم.

تومور نخاع چیست و چه علائمی دارد؟

دکتر تومور نخاع، درباره این بیماری این‌گونه توضیح می‌دهد: هنگامی که سلول‌ها در کانال نخاع یا ستون فقرات به‌صورت غیرقابل کنترلی رشد و گسترش داشته باشند، باعث ایجاد تومور می‌شوند. رشد این سلول‌ها به‌آهستگی بوده و علائم آن نیز به‌مرور بروز پیدا می‌کند.

احساس درد در ناحیه میانی و پایین کمر، رایج‌ترین نشانه وجود تومور در نخاع است‌. این تومور‌ها به ۲ دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند.

در بعضی از افراد مبتلا به تومور، هنگامی که فعالیت بیشتری داشته باشند یا دراز بکشند، درد بیشتر شده و حتی تا نواحی باسن، ران و بازوها گسترش پیدا می­کند. این درد به‌مرور زمان بدتر می‌شود.

علائم دیگر این بیماری موارد زیر هستند:

  • حساسیت کمر به گرما و سرما
  • اختلال در راه‌رفتن
  • ضعیف‌شدن عضلات دست و پا
  • ضعیف‌شدن عضلات مختلف بدن به‌صورت خفیف یا شدید
  • اختلال در عملکرد روده
  • ناتوانی در کنترل مثانه
  • تشدید درد کمر در شب

 

علت ایجاد تومور نخاع چیست؟

براساس نظر متخصصان، دلیل ایجاد تومور در نخاع مواردی مانند فعالیت زیاد، تحمل فشار یا استرس و تنش روانی نیست.

اغلب تومور‌ها از نوع ثانویه هستند. هنگامی که سلول‌های سرطانی مانند سینه، ریه، پروستات و اندام‌های دیگر به‌وسیله خون و غدد لنفاوی در بدن پخش و پراکنده شده و به ستون فقرات برسند، تومورهای ثانویه را به‌وجود می‌آورند.

دلیل ایجاد تومورهای نخاعی دقیقا مشخص نیست. برخی از محققان ژن معیوب و سندروم‌های ارثی نوروفیبروماتوز ۲ و بیماری Von Hippel-Lindau را در ایجاد آن موثر می‌دانند. قرارداشتن در معرض مواد شیمیایی نیز امکان دارد در ایجاد تومورها نقش داشته باشد.

انواع تومورهای نخاع

تومورهای نخاع با توجه به محلی که رشد می­کنند، به ۲ نوع تقسیم می‌شوند:

  • تومور اولیه: تومور داخل مغز استخوان و از ابتدا درون نخاع رشد می‌کند، مانند انواع آستروسیتوم، گلیوما، اپاندیموم، همانژیوبلاستوم
  • تومور ثانویه یا متاستاتیک (Metastatic): توموری که در اندام‌های دیگر ایجاد می‌شود و به ستون فقرات رسیده و در آن رشد می‌کند.

مننژیوم، شوانوما، نوروما، کوردوما، نوروفیبروم و تومور غلاف عصب از نوع تومور ثانویه یا بیرون از مغز استخوان هستند.

ساکنان شهر تهران برای دریافت نوبت و جهت تشخیص دقیق نوع تومور و بهترین روش درمان می‌توانند به https://doctoreto.com/doctors/service/spinal-cord-tumor/city/tehran مراجعه کرده پزشک مورد نظر خود را انتخاب و با او مشاوره کنند.

عوارض تومورهای نخاعی

تومورهای نخاعی با توجه به نوع‌شان عوارض خطرناکی برای افراد ایجاد می‌کنند، از جمله:

  • تومور نوروفیبروماتوز ۲، در کنار یا برروی اعصاب شنوایی فرد ایجاد می‌شود. این تومور ۲ گوش یا یک گوش فرد مبتلا را ناشنوا می‌کند.
  • تومورهای نخاعی منجر به از دست دادن حس لامسه، توانایی حرکت‌کردن و ناتوانی در کنترل مثانه می‌شوند.
  • در برخی موارد تومورهای نخاعی باعث مرگ فرد می‌شوند.

 

تومور نخاع چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان برای تشخیص این بیماری، در ابتدا بیمار را به‌صورت فیزیکی معاینه کرده و سوابق بیماری و فعالیت‌های وی را بررسی می‌کنند.

متخصصان درصورتی‌که احتمال دهند تومور در ستون فقرات وجود دارد، انجام آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کنند:

  • ام‌آر‌آی از ستون فقرات: دکتر تومور نخاع با استفاده از تصاویر دقیق ام‌آرآی وضعیت ستون مهره‌، نخاع و اعصاب را بررسی می‌کنند.

گاهی متخصصان برای ایجاد تصویری واضح‌تر از اعصاب و بافت‌های نخاع، تزریق ماده حاجب را نیز تجویز می‌کنند. با تزریق وریدی این ماده به دست، عکس‌هایی با جزییات بیشتر از ستون مهره‌‌ها به‌ دست می‌آید.

  • توموگرافی کامپیوتری CT: در این روش، تصاویر دقیقی از ستون فقرات با استفاده از پرتو باریک تابش (Radiation) گرفته می‌شود.

متخصصان برای مشاهده بهتر و سریع‌تر ناهنجاری‌ها و اختلالات نخاع، امکان دارد این تصاویر را با رنگ کنتراست تزریقی ترکیب کنند.

  • بیوپسی: نمونه‌برداری یا بیوپسی از بافت، تنها راهی است که با آن می‌توان نوع تومور ستون مهره را شناسایی کرد.

متخصص نمونه کوچک استخراج‌شده را در زیر میکروسکوپ قرار داده و نوع و بهترین راه برای درمان آن را تشخیص می‌دهد.

  • سی‌تی‌اسکن: توجه داشته باشید در اغلب موارد، سی‌تی‌اسکن نمی‌تواند روشی مفید برای مشاهده ناهنجاری‌ها و اختلالات نخاع و ستون مهره باشد. به همین دلیل بسیار به‌ندرت تجویز می‌شود.

تومور نخاع چگونه درمان می‌شود؟

درمان تومور، به سن بیمار، وضعیت سلامت عمومی وی، نوع تومور و محل ایجاد آن بستگی دارد. متخصصان برای درمان این بیماری، از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • کنترل: اگر تومور‌ها کوچک بوده، رشد نکنند و به بافت‌های کنار خود فشار نیاورند، پزشکان به‌صورت دوره‌ای با تصاویر ام‌آرآی فقط وضعیت آن را کنترل می‌کنند.
  • جراحی: برای تومورهایی که خطر آسیب نخاعی و عصبی داشته باشند، انجام جراحی اولویت دارد.

با پیشرفت علم و تجهیزات جراحی، پزشکان می‌توانند بافت سالم و غیر سرطانی را از تومور به‌راحتی تشخیص دهند. همچنین، پزشکان در هنگام جراحی قادر هستند نحوه عملکرد نخاع و عصب‌های مهم را مشاهده کنند.

به همین دلیل، احتمال آسیب به این نواحی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. گاهی با استفاده از امواج صدای بسیار قوی تومور را شکسته و تکه‌های آن به‌وسیله جراح خارج می‌شود.

پیشرفت قابل توجه تکنیک جراحی تا حد زیادی به درمان و کنترل این بیماری کمک کرده، اما متاسفانه هنوز امکان آن وجود ندارد تمام تومورها را بتوان برداشت.

به همین دلیل، پس از جراحی، انجام‌دادن روش‌های مکمل درمان مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا هر ۲ آنها تجویز می‌شود.

بیماران پس از عمل امکان دارد عوارضی مانند نداشتن حس لامسه، خونریزی و آسیب‌دیدگی بافت عصب را تجربه کنند.

  • شیمی‌درمانی: شیمی‌درمانی روشی رایج و موثر برای درمان بسیاری از سرطان‌ها است. در این روش با مصرف دارو، می‌توان رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کرده یا از بین برد.
  • پرتودرمانی: از این روش برای از بین بردن تومورهای باقی‌مانده بعد از جراحی، تومورهایی که دسترسی به آنها وجود ندارد و تومورهایی که جراحی آن ریسک بسیار بالایی دارد، استفاده می‌کنند.

دوز پرتودرمانی قابل تغییر بوده و براساس تجویز دکتر تومور نخاع امکان دارد به‌صورت ۳ بعدی انجام شود. عوارض پرتودرمانی و شیمی‌درمانی تهوع، استفراغ، خستگی و ریزش مو است.

  • مصرف دارو: پزشکان برای کاهش التهاب نخاع که براثر تومورها، جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی ایجاد شده، مصرف داروهای کورتیکواستروئید را برای مدت کوتاهی تجویز می‌کنند.

بیماران مبتلا به تومور در نخاع ساکن استان شیراز، برای معاینه و درمان می‌توانند به متخصصان https://doctoreto.com/doctors/service/spinal-cord-tumor/city/shiraz مراجعه کنند.

جمع‌بندی

تومور نخاع انواع مختلفی دارد که امکان دارد درون نخاع یا بیرون آن ایجاد شوند. علت ایجاد این تومورها دقیقا مشخص نیست اما دلیل بروز برخی از آنها ژنتیک است.

برای تشخیص دقیق این بیماری از عکس‌های ام‌آرآی، توموگرافی و نمونه‌برداری استفاده می‌شود. تومورها با توجه به نوع و ابعادشان تحت کنترل یا تحت جراحی قرار می‌گیرند.

بیماران پس از جراحی نخاع باید تحت شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا هر ۲ قرار گرفته و داروهای تجویزشده پزشک را مصرف کنند.

راضی بودید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا