زیباییمجله

انواع عمل جراحی لاغری پرطرفدار

چکیده : امروزه چاقی از بیماری‌هایی است که سلامت جسمی و ذهنی افراد مختلف را در جامعه تهدید می‌کند. برای غلبه بر این بیماری افراد راهکارهای مختلفی را به کار می‌گیرند. روش‌های متعارف از جمله این روش‌ها می‌باشند. با ناکارآمدی روش‌های معمول ، عمل‌های جراحی لاغری این مشکل را حل می‌کنند. برای انتخاب عمل‌های جراحی لاغری باید ویژگی و نکات مثبت و منفی آن‌ها را سنجید. بعد از تحلیل و شناخت کامل از این روش‌ها می‌توان یک یا ترکیبی از آن‌ها را انتخاب کرد.

انواع عمل لاغری پرطرفدار از مهم‌ترین دغدغه افراد چاق می‌باشد. معمولاً عمل جراحی لاغری اولین گزینه درمانی نیست. زمانی این روش‌ها به کار گرفته می‌شوند که نتیجه روش‌های متعارف قبلی چندان قابل‌توجه نباشد. اما عمل‌های جراحی لاغری خود به طیف بزرگی از اعمال جراحی تقسیم‌بندی می‌شوند. وجه مشترک این روش‌ها توانایی بالا در کاهش وزن و از میان بردن بیماری چاقی می‌باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به معرفی عمل‌های مختلف چاقی و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم. این امر موجب می‌شود که افراد با آگاهی بتوانند بهترین روش جراحی لاغری را انتخاب کنند.

چاقی چیست؟

تعریف چاقی چیست؟ زمانی واژه چاقی را به کار می‌بریم که وزن فرد از حد معینی بالاتر رود. برای توصیف این حد از شاخصی با نام شاخص توده بدنی بی ام آی (BMI  ) استفاده می‌کنند. برای محاسبه شاخص توده بدنی، وزن فرد را بر مجذور قد او تقسیم می‌نمایند. چاقی زمانی بروز پیدا می‌کند که شاخص توده بدنی 30 و بالاتر باشد.

راه‌های مبارزه با چاقی کدام هستند؟

چاقی بیماری است که مشکلات جسمی و روحی را در فرد ایجاد می‌کند. اما چاره این بیماری چیست؟

عمل جراحی لاغری روش کارا و ماندگار

به جز راه های متعارف مانند رژیم غذایی و ورزش؛ برای غلبه بر چاقی شدید ابزارهایی با نام عمل‌های جراحی لاغری وجود دارد. این عمل‌ها سطح مورداستفاده معده و روده فرد را کاهش می‌دهد. با کاهش حجم معده و آنزیم‌های مولد اشتها و گرسنگی فرد به‌تدریج کاهش وزن را تجربه می‌کند.

فرایندهای عمل جراحی لاغری

عمل جراحی لاغری از طریق فرایندهایی مانند دگرگونی آناتومی معده، کاهش اشتها و حس گرسنگی مفید می‌باشد. این امر موجب از میان رفتن چربی و تجربه تناسب‌اندام و وزن دلخواه می‌شود. این فرایند از چند طریق موجب کاهش وزن و لاغری در فرد می‌شود:

محدود کردن حجم دستگاه گوارش

این روش حجم معده فرد را کوچک کرده و نیاز به خوردن غذا را کاهش می‌باشد. این مقدار بعد از جراحی به یک‌سوم حجم معمول کاسته می‌شود. به طور خلاصه در این روش هر اندازه معده فرد کمتر شود تغذیه فرد کمتری می‌شود. بنابراین با خوردن غذای کمتر فرد کاهش وزن را به طور تدریجی تجربه می‌کند.

تداخل یا ایجاد محدودیت در جذب مواد غذایی

 روش کاربردی این نوع عمل جراحی تداخل در فرایند هضم و جذب غذا در معده فرد است. کوچک‌تر حجم معده و حذف یا از میان خارج کردن بخش‌هایی از معده این فرایند را موجب می‌شود. نتیجه این جذب کمتر کالری و انرژی غذای مصرفی می‌باشد.

قرار دادن دستگاه الکتریکی یا جسم خارجی در معده فرد

روش انجام این نوع عمل‌های لاغری از طریق با قرار دادن یک جسم خارجی در معده فرد می‌باشد. روش بایندینگ و همچنین قرار دادن دستگاه الکتریکی از جمله روش‌های موجود در این زمینه می‌باشد. در قرار دادن دستگاه الکتریکی پیام‌های عصبی مابین معده و مغز دچار اخلال می‌شود.

انواع عمل جراحی لاغری پرطرفدار

فرایندهایی که موجب کاهش وزن می‌شود را شرح دادیم. حال باید از روش‌های جراحی لاغری که بر مبنای فرایندهای بالا می‌باشد، نام ببریم.

کار گذاشتن یک باند قابل تنظیم معده

در این روش جراحی یک باند در معده فرد جراحی‌شده قرار داده می‌شود. این باند معده فرد را به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم می‌کند. در این روش فرد بعد از خوردن مقدار کمی از غذا سیری را تجربه می‌کند. آهنگ کاهش وزن در این عمل جراحی آهسته بوده و احتمال وزن گیری و در نتیجه چاقی مجدد نیز وجود دارد. عوارض این روش هم شامل حالت تهوع و استفراغ بعد از خوردن سریع یا جابجایی، نشت یا شل شدن باند قرار داده ‌شده و همچنین بروز عفونت می‌باشد. گاهی باید یک عمل جراحی دیگر برای تکمیل فرایند درمانی انجام شود.

عمل جراحی اسلیو معده

مکانیسم عمل اسلیو معده در کاهش چشمگیر حجم معده فرد جراحی‌شده می‌باشد. به این منظور حدود، 80 درصد حجم معده فرد کاهش می‌یابد. بعد از عمل فرد دارای معده‌ای به شکل لوله‌ای باریک و موزی شکل می‌باشد. در طی این روش حجم معده و همچنین آنزیم‌های مولد اشتها و گرسنگی (گرلین) به شدت کاهش می‌باشد.اما مزایای این روش چه می‌باشد؟ این نوع عمل جراحی، روشی کارا و ایمن است. همچنین برخلاف بعضی روش‌های جراحی لاغری این روش موجب تغییر شکل روده و سو جذب غذا در روده نمی‌شود. این امر موجب پیشگیری از کمبود مواد مغذی می‌شود.

 اما معایب نیز برای این روش وجود دارد. این عمل جراحی لاغری برخلاف باندینگ معده، روشی برگشت‌پذیر نیست. همچنین مانند هر عمل جراحی عوارضی مانند عفونت، نشت معده و سوزش سر دل یا ریفلاکس در کمین فرد است. در مجموعه کفه محاسن بر معایب عمل جراحی اسلیو معده می‌چربد. این امر موجب محبوبیت بالای این عمل جراحی‌شده است. چنانچه 59 درصد افراد که روش‌های جراحی لاغری را برای کاهش انتخاب می‌کنند به سراغ عمل اسلیو معده می‌روند. کاربرد این روش برای افرادی با شاخص توده بدنی بین 35 الی 45 می‌باشد.

عمل جراحی بای پس معده

این روش بر مبنای ترکیب دو روش کوچک کردن دستگاه گوارش و سوء جذب می‌باشد. در طی این عمل معده به دو ناحیه فوقانی و تحتانی تقسیم می‌شود. سپس ناحیه فوقانی معده به بخش تحتانی روده اتصال می‌یابد. در نتیجه این روش بخش‌هایی از معده و روده کوچک از دور خارج می‌شود. این امر موجب کاهش جذب کالری و کاهش وزن در فرد می‌شود.  بعد از این عمل 50 درصد کاهش وزن در 6 ماهه رخ می‌دهد.  همچنین کل دوره درمانی در حدود 2 سال می‌باشد.

اما معایب عمل جراحی بای پس معده جذب کم ویتامین و مواد معدنی در دستگاه گوارش می‌باشد. برقراری یک رژیم غذایی خوب و استفاده مادام‌العمر از مکمل‌های تغذیه‌ای این مشکل را رفع می‌کند.

عمل جراحی بیلیو پانکراس

این روش شاید بیشتر مداخله را در حجم معده و روده فرد دارد. در این روش 70 درصد حجم معده و 75 درصد حجم روده فرد کاهش پیدا می‌کند. این امر موجب بروز کاهش وزن با روند سریعی می‌شود. اما ورای فواید این روش مخاطرات جدی را هم در بر دارد. این مخاطراتی موارد مانند کمبود ویتامین و مواد معدنی و سندرم دامپینگ این روش را در بر می‌گیرد. همچنین در این روش ریسک بالایی  زیادی برای بروز فتق وجود دارد.  لذا ممکن است نیاز به عمل جراحی ثانویه‌ای برای رفع این مشکل باشد. مجموعه این مخاطرات موجب شده که این روش، روشی با محبوبیت کمی باشد.

قرار دادن بالون در معده

پیامد این عمل جراحی لاغری افزایش حس سیری و کاسته شدن حس گرسنگی می‌باشد. موارد منع این عمل برای افرادی با سابقه قبلی جراحی لاغری یا ابتلا به بیماری روده یا نارسایی کبدی است. در این روش برش و جراحی اتفاق نمی‌افتد. از این رو برخلاف روش‌های دیگر در این روش فرد در بیمارستان تحت نظر گرفته نمی‌شود . بنابراین فرد می‌تواند بعد از عمل به منزل خود مراجعت نماید. دوره درمانی این روش 6 ماه بوده و در طی آن فرد کاهش 10 درصدی وزن خود را تجربه می‌کند. از عوارض معمول این عمل جراحی لاغری بروز درد در معده ،  احتمال  بروز تهوع و استفراغ، نشت پیدا کردن مایعات معده و بروز بیماری  پانکراتیت ( به خاطر وارد شدن فشار بالون به بافت‌های اطراف می‌باشد) می‌باشد.

انسداد یا بلوکه کردن عصب واگ

مکانیسم این عمل جراحی از طریق تحریک یک دستگاه ضربان‌ساز و فرستادن سیگنال به عصب واگ و  مغز است. پیامد این امر ایجاد حس سیری و پر بود معده فرد در مغز می‌باشد. از مزایا این روش جراحی روش غیرتهاجمی و  سرپایی بودن آن می‌باشد. زمان موردنیاز برای این عمل حدود یک ساعت و نیم است. عوارض جانبی محتمل این عمل جراحی شامل موارد زیر است:

  • تهوع،
  • استفراغ،
  • سوزش سر دل،
  • مشکلات در بلع،
  • آروغ زدن،
  • بروز حالت خفیف تهوع
  • درد قفسه سینه
  • عفونت
  • بروز درد در محل کاشت

پیکرتراشی

پیکرتراشی به عنوان یک عمل جراحی لاغری؟

اما یکی از روش‌های مورد کاربرد این روزها عمل جراحی پیکرتراشی می‌باشد. پیکرتراشی روشی با هدف تناسب‌اندام و ترسیم دوباره اندام‌های بدن و حذف پوست‌های اضافی است. این روش می‌تواند به عنوان مکمل و متعاقب عمل‌های جراحی لاغری استفاده شود. شرط ورود افراد به عمل پیکرتراشی، داشتن شاخص توده بدنی کمتر از 30 می‌باشد.

 

بحث و نتیجه‌گیری

اما بهترین عمل جراحی لاغری کدام است؟ همان‌طور که در طی مقاله مرور کردیم، عوامل مختلفی در این دخیل می‌باشند. یکی از این موارد میزان تندرستی و شرایط جسمی افراد است. افراد با وزن بسیار بالا و بیماری‌های زمینه یا سوابق جراحی لاغری قبلی طبعاً انتخاب‌های متفاوتی خواهند داشت. همچنین هر روش جراحی لاغری دارای مکانیسم، مزایا و معایبی می‌باشد.

 افراد متقاضی عمل می‌تواند با مشورت با یک جراح ماهر به سطح مناسبی از آگاهی برسند. آخرین نکته شاید نیاز به ترکیب چند روش لاغری می‌باشد. خیلی از روش‌ها بخشی از فرایند لاغری و تناسب‌اندام را طی می‌کند. به تکمیل اهداف مدنظر فرد گاهی نیاز به روش‌هایی مکمل وجود دارد. مثلاً ترکیب عمل‌های جراحی لاغری با پیکرتراشی می‌تواند کاهش وزن را پوشش دهد . در وهله بعدی ترکیب این روش‌ها می‌تواند تناسب‌اندام و زیبایی پوست را به ارمغان آورد. همچنین گاهی نیاز به یک روش نگه‌دارنده برای حفظ نتایج عمل جراحی لاغری وجود دارد. مثلاً فرد باید برای حفظ دستاوردهای عمل جراحی در ادامه فعالیت بدنی مناسب یا یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد.

بهترین جراح برای عمل جراحی لاغری

پیشنهاد ما برای تجربه عمل جراحی لاغری موفق و ایمن، دکتر سید علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. داشتن معلومات بالا، قدرت انتقال خوب اطلاعات و تجربیات به افراد و پیگیری و مهارت بالا از ویژگی‌های درخور این جراح می‌باشد. دکتر آذر پیکان از جمله جراحان موفق در زمینه جراحی لاغری در شهر تهران و بلکه کل ایران می‌باشد. وجود این امر خود نیازمند داشتن کارنامه و سابقه‌ای موفق و درخور در زمینه عمل‌های جراحی لاغری است. دکتر سید علیرضا آذر پیکان دارای کارنامه درخشان (نه فقط در جراحی چاقی) است که در ادامه ذکر می‌گردد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

سایت دکتر آذر پیکان محلی برای اشتراک گذاشتن تجربیات افراد جراحی‌شده  و دانش ایشان با متقاضیان عمل جراحی لاغری است. جدا از موارد یاد شده افراد می‌توانند با مراجعه اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) با فعالیت‌ها و روش‌های جراحی این پزشک جراح آشنا شوند. در کنار سایت و اینستاگرام کانال‌های مستقیمی برای ارتباط با ایشان وجود دارد . این راه از طریق گرفتن شماره‌های زیر  در دسترس می‌باشد:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد ، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
https://drazarpeikan.com

 

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا