مجله

گینر بهتره یا پروتئین وی؟ کدام مناسب من است؟

چکیده : گینر بهتره یا پروتئین وی؟ سوالی که بسیاری از بدنسازان مبتدی و حتی حرفه‌ای به دنبال پاسخ برای آن هستند. بسیاری از ورزشکاران تا کنون موارد مصرف مکمل گینر و مکمل پروتئین وی را به خوبی نیافته‌اند. در این بخش به بررسی دقیق گینر بهتره یا پروتئین وی خواهیم پرداخت.

 

پروتئین وی و گینر دو مکمل پرطرف‌دار در دنیای بدنسازی هستند. این مکمل‌ها همواره مصرف‌کنندگان و ورزشکاران را با سوال مکمل پروتئین وی یا گینر؟ کدام مناسب من است؟ مواجه می‌کنند. برای پاسخ به این سوال باید مکمل‌های پروتئین وی و گینر و کاربردهای آن‌ها را به خوبی بشناسید؛ چراکه کسب نتیجه دلخواه پس از مصرف این دو مکمل به تطابق کارایی آن‌ها با نیازها و اهداف فرد مصرف‌کننده بستگی دارد. برای تصمیم‌گیری در مورد مصرف مکمل‌ گینر یا پروتئین وی ، ابتدا باید اهداف خود را از بدنسازی تعیین کنید و سپس با توجه به ویژگی‌ها، کاربردهای هرکدام از این مکمل‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با هم، گزینه مطابق با هدفتان را انتخاب کنید. برای آگاهی از استفاده صحیح، تا پایان مطلب با ما باشید.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی که به آن پودر مکمل وی نیز گفته می‌شود، مخلوطی از پروتئین‌های جداشده از آب پنیر است؛ به‌بیانی دیگر، این پروتئین در فرآیند تولید پنیر از قسمت مایع شیر به دست می‌آید. شیر دو نوع پروتئین اصلی به نام‌های کازئین و پروتئین به نسبت 80 به 20 دارد. پروتئین وی در قسمت آبکی شیر یافت می‌شود. این پروتئین رایج‌ترین مکمل بدنسازی میان ورزشکاران است.

پروتئین وی چه کاربردی دارد؟

برای پاسخ به سوال مکمل پروتئین وی یا گینر؟ باید کاربرد هرکدام از این دو را بدانید. در ساختار مکمل بدنسازی پروتئین وی طیف وسیعی از اسیدهای آمینه ضروری وجود دارد که به سرعت جذب بدن می‌شوند. براساس مطالعات انجام شده این پروتئین می‌تواند قدرت بدنی را افزایش دهد، مقادیر قابل توجهی از چربی بدن را بسوزاند و به عضله‌سازی منجر شود.

گینر چیست؟

گینرها مکملی بسیار پرکالری و حاوی پروتئین، کربوهیدرات و مقادیری چربی سالم هستند. در ترکیبات یک گینر خوب باید سطح مناسبی از اسید آمینه، طیف وسیعی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و کربوهیدرات پیچیده یا سالم وجود داشته باشد. هرچه یک مکمل گینر کیفیت بیشتری داشته باشد، پروتئین به‌کاررفته در آن نیز باکیفیت‌تر است. در گذشته، مکمل‌هایی حاوی قند و چربی تولید می‌شدند که اگرچه به افزایش وزن کمک می‌کردند، اما برای روند تناسب اندام ضرر داشتند.

گینر چه کاربردی دارد؟

شناخت کاربرد گینرها به پاسخ سوال مکمل پروتئین وی یا گینر؟ کدام بهتر است، کمک می‌کند. زمانی که صحبت از مکمل‌های بدنسازی در میان باشد، نام گینرها را بسیار خواهید شنید. گینر یا کربوپروتئین‌ها را معمولا به‌عنوان یک تکمیل‌کننده رژیم غذایی می‌شناسند. این مکمل‌ها بخشی از کالری روزانه را تأمین می‌کنند و منجر به افزایش وزن در افراد لاغر می‌شوند. به‌عبارتی، گینرها در حفظ ذخایر گلیکوژن، افزایش توده عضلانی و بهبود عملکرد افراد ورزشکار موثر هستند.

تفاوت پروتئین وی با گینر

در مطالب بالا، توضیحاتی در مورد مکمل‌های گینر و پروتئین وی ارائه دادیم. اکنون برای درک بهتر این موضوع که مکمل گینر بهتره یا پروتئین وی، باید تفاوت‌های این دو مکمل را با جزئیات بیشتر و از جنبه‌های مختلف بیان کنیم.

تفاوت گینر و پروتئین وی از نظر ترکیبات

اصلی‌ترین تفاوت پروتئین وی و گینر در ترکیبات آن‌هاست و درک این موضوع می‌تواند تاحدودی برای پاسخ دادن به پرسش مکمل پروتئین وی یا گینر؟ کمک کند. مکمل‌های پروتئین وی حاوی مقادیری از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا هستند؛ در مقابل گینرها علاوه‌بر پروتئین سطح مناسبی از چربی و کربوهیدرات را نیز در ترکیبات خود دارند.

پروتئین وی از پروتئین‌های موجود در شیر تولید می‌شود و حاوی موادی همچون آلبومین، آلفا لاکتالبومین و بتا-لاکتوگلوبولین است. هنگام تولید پنیر، قسمت‌های چرب شیر منعقد شده و پروتئین وی را به‌عنوان محصول جانبی از آن جدا می‌کنند. پروتئین وی پس از جداشدن در طول پروسه تولید پنیر، مراحل مختلف فرآوری را طی می‌کند. انواع پروتئین وی براساس نحوه فرآوری به 3 نوع ایزوله، کنستانتره و هیدرولیز شده تقسیم می‌شوند. گینرها برحسب نسبت کربوهیدرات به پروتئین به دو دسته گینرهای حجمی (mass Gainer) و گینرهای وزنی (weight Gainer) تقسیم‌بندی می‌شوند.

تفاوت پروتئین وی با گینر از لحاظ میزان کالری

تأمین کالری یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که می‌تواند به انتخاب مکمل پروتئین وی یا گینر؟ کمک کند. گینرها علاوه‌بر پروتئین، حاوی مقادیری از چربی و کربوهیدرات هستند و در هر سروینگ حدود 350 الی 1200 کالری دارند؛ اما پروتئین وی درکل یک مکمل کم‌کالری است و هر سروینگ آن حدود 100 الی 130 کالری دارد؛ بنابراین، هر سهم از گینر به نسبت همان سهم از پروتئین، میزان کالری بیشتری را برای بدن تأمین می‌کند.

تفاوت پروتیئن وی با گینر از نظر میزان پروتئین

اگرچه پروتئین ماده مشترک در ترکیب هر دو مکمل گینر و پروتئین وی است، اما گینرها در مقایسه با پروتئین وی، مقدار پروتئین کمتری را تأمین می‌کنند.

تفاوت گینر با مکمل پروتئین وی از لحاظ کاربرد

مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده انتخاب بین مکمل پروتئین وی یا گینر؟ کاربرد آن‌هاست. گینرها برای افراد لاغر، افرادی که به سختی وزن می‌گیرند و افراد ورزشکار در دوره حجم مناسب هستند. البته گینرها انواع مختلفی دارند؛ گینرهایی که نسبت کربوهیدرات موجود در آن‌ها پایین‌تر از مقدار پروتئین است، برای افزایش حجم عضلانی مناسب هستند و گینرهای با نسبت بالاتر کربوهیدرات برای وزن‌گیری مناسب هستند.

پروتئین وی بیشتر برای ساخت و حفظ توده عضلانی، بدون افزایش توده چربی در افراد بدنساز و ورزشکار کاربرد دارد. علاوه‌بر آن، مصرف پروتئین وی به‌خصوص پروتئین وی ایزوله می‌تواند اشتها را کنترل کند؛ بنابراین، در روند کاهش وزن افراد چاق و دارای اضافه وزن بسیار موثر است.

تفاوت زمان مصرف گینر و پروتئین وی

مکمل‌های گینر و پروتئین وی از لحاظ زمان مصرف نیز با هم تفاوت‌ دارند. هرکدام از این مکمل‌ها با توجه به هدف مصرف‌کننده، باید در زمان‌های متفاوتی مصرف شوند. پس از تصمیم‌گیری در مورد اینکه مکمل پروتئین وی یا گینر؟ کدام یک بهتر است؟ باید بهترین زمان مصرف این مکمل‌ها با توجه به هدف خود را بدانید.

  • زمان مصرف گینر برای افزایش وزن: در صورت استفاده از گینر به‌عنوان مکمل افزایش کالری روزانه و افزایش وزن، باید آن را بین وعده‌های غذایی مصرف کنید. اگر هم هدف شما از مصرف این مکمل کسب حداکثر نتیجه در روند افزایش وزن است، باید آن را بلافاصله پس از صرف وعده غذایی مصرف کنید.

  • زمان مصرف گینر برای بهبود عملکرد ورزشی: ورزشکاران برای افزایش توان و بهبود عملکرد ورزشی باید مکمل گینر را پیش از تمرین مصرف کنند.

  • زمان مصرف گینر برای گرفتن حجم: برخی از ورزشکاران با هدف گرفتن حجم و حفظ ذخایر گلیکوژن گینر مصرف می‌کنند؛ بهترین زمان مصرف گینر برای این دسته از افراد، پس از تمرین است.

برای پروتئین‌ وی نیز پس از تصمیم‌گیری و انتخاب مکمل پروتئین وی یا گینر؟ باید در مورد بهترین زمان مصرف مطابق با هدف‌تان آگاهی داشته باشید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. اگر هدف از مصرف پروتئین وی کنترل اشتها و کاهش وزن است، باید آن‌ها را پیش از وعده غذایی مصرف کنید و اگر هدف‌تان از مصرف این مکمل افزایش حجم خشک و توده عضلانی باشد، بهترین زمان مصرف آن 15 دقیقه تا 1 ساعت بعد از انجام تمرینات ورزشی است.

پروتئین وی یا گینر؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

اکنون که تفاوت مکمل وی با گینر را می‌دانید، تصمیم‌گیری درمورد انتخاب این دو کار آسانی است. البته باید شاخص‌های آنتروپومتریک خود یعنی قد، وزن، میزان توده عضلانی و توده چربی خود را بررسی و هدف خود از مصرف مکمل را تعیین کنید. در مطلب زیر راجع به مصرف مکمل پروتئین وی یا گینر؟ به پاسخ قاطعانه‌تری دست خواهید یافت.

  • برای افراد ورزشکار با شاخص‌های آنتروپومتریک ایده‌آل و هدف افزایش توده عضلانی، پروتئین وی انتخاب مناسبی است.

  • برای افرادی که به سختی وزن می‌گیرند و همچنین کسانی که وزن آن‌ها کمتر از میزان ایده‌آل است، گینرهای با نسبت کربوهیدرات به پروتئین بالا انتخاب مناسبی است.

  • برای ورزشکاران کم‌وزن که به‌دنبال حجم گرفتن و افزایش وزن هستند، مصرف گینر پیشنهاد می‌شود.

  • افراد چاق و دارای اضافه وزن با مقدار توده چربی بالا، نباید گینر مصرف مصرف کنند.

  • برای افراد چاق و دارای اضافه وزن برای کنترل اشتها در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف پروتئین وی ایزوله پیشنهاد می‌شود.

  • برای افرادی با شاخص‌های آنتروپومتریک نرمال، جهت حفظ وزن، مصرف پروتئین وی پیشنهاد می‌شود.

مصرف همزمان پروتئین وی و گینر

موضوع مهمی که اغلب ورزشکاران و افراد عادی درخصوص مصرف مکمل پروتئین وی یا گینر با آن مواجه هستند، امکان مصرف همزمان این دو مکمل است. در واقع، گاهی ممکن است بعضی از ورزشکاران هر دو مکمل نامبرده را مصرف کنند؛ اما باید در طی مراحل مختلف تمرینات و با ترتیب درست مصرف شود. برای مثال، یک ورزشکار که وزن کمی دارد، ابتدا باید با مصرف گینر وزن ایده‌آل خود را به دست بیاورد و سپس برای حفظ توده عضلانی پروتئین وی مصرف کند.

به‌طور کلی، باید گفت که مصرف همزمان گینر و پروتئین در افراد بزرگسال سالم مشکل جدی ایجاد نمی‌کند؛ اما لزومی به مصرف همزمان این دو مکمل نیست و افراد با توجه به هدف و شاخص‌های آنتروپومتریک با مصرف یکی از این مکمل‌ها نیز می‌توانند به نتیجه مطلوب دست یابند.

مروری بر انتخاب مکمل پروتئین وی یا گینر

در این مطلب، با ارائه توضیحات کامل در مورد دو مکمل رایج بدنسازی یعنی گینر و پروتئین وی سعی کردیم به این پرسش که مکمل گینر بهتره یا پروتئین وی پاسخ دهیم. با توجه به تفاوت‌های این دو مکمل از لحاظ ترکیبات و کارایی، باید براساس شاخص‌های بدنی و اهداف خود، آن‌ها را انتخاب کنید؛ چراکه انتخاب این دو به عوامل متعددی ازجمله قد، وزن، میزان چربی، توده عضلانی و هدف فرد مصرف‌کننده بستگی دارد.

 

برچسب ها : گینر یا وی؟

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا