تربیت کودک

راه های تقویت عزت نفس در کودکان و نشانه های عزت نفس پایین

عزت نفس پایین در کودکان

این امر ریشه در کودکی و نوع تربیت والدین دارد، اما از زمانی که کودک وارد محیط مدرسه می شود و در پی کشف توانایی های خود می باشد بیشتر دچار مشکل می شود در این دوران نحوه برخورد دوستان و معلمان در محیط مدرسه می تواند بسیار این کودک ها را تحت تأثیر قرار دهد. برای افزایش عزت نفس در بچه ها راهکارهای مفیدی توسط روانشناسان تربیتی ارائه شده است که می تواند به کودک شما در این زمینه کمک کند.

نشانه های پایین بودن عزت نفس در کودکان

کودکانی که دارای عزت نفس پایین می باشند درک درستی از توانایی های خود ندارند و در انجام دادن کارها خود را فردی ضعیف می دانند، این بچه ها خود را باور ندارند و به دنبال خیال پردازی های بیش از حد می باشند اغلب این بچه ها دوست دارند به جای اشخاص دیگری باشند.

  •  احساس پوچی

این کودکان احساس ارزشمندی ندارند و نسبت به جلب توجه اطرافیان بسیار حساس و زود رنج می باشند و هر گونه کمبود محبت از سمت اطرافیان می تواند این کودکان را دچار آشفتگی و اضطراب کند.

  • گریه کردن هنگام انجام تکالیف

این کودکان در مواجه با مشکلات آموزشی و … دچار مشکل می شوند و نمی توانند به تنهایی وظایف و مسؤلیت های خود را انجام دهند و به دلیل اینکه احساس ضعف می کنند اگر در انجام تکالیف دچار مشکل شوند به جای حل مشکل به سراغ گریه کردن می روند.

  • دید منفی نسبت به خود دارند

کودکی که دارای عزت نفس پایینی است دید منفی نسبت به توانایی های خود دارد و خود را دست کم می گیرد و افرادی کم حوصله و کم طاقت اند و در بیشتر مواقع دچار انزوا و گوشه گیری می شوند.

راهکارهای تقویت عزت نفس در کودک

بیشتر کودکانی که عزت نفس پایینی دارند در کودکی افرادی مسؤلیت پذیر تربیت نشده اند و مسؤلیت هایی که احساس ارزشمندی در آن ها ایجاد کند به آنان واگذار نمی شود به همین خاطر نمی توانند در مواجه با مسائل به تنهایی تصمیم بگیرند.

۱- از تشویق های بیش از حد خودداری کنید

شاید بیشتر والدین این تصور را دارند که تشویق کردن کودک موجب تقویت عزت نفس در کودک می شود تشویق ها باید درست و به جا صورت بگیرند زمانی که کودک کار درستی انجام داده می توانید او را تشویق کنید اما این تشویق ها نباید به حدی باشد که کودک دست از تلاش بردارد در صورتی که عزت نفس در کودک در زمان بروز مشکلات و نحوه برخورد کودک با آن مشکل خود را نشان خواهد داد.

۲- تجربه کردن خطر و اشتباه

بسیاری از والدین، کودک خود را از خطر و اشتباه دور نگه می دارند و به نوعی کودک را قرنطینه می کنند این کار کاملاٌ اشتباه است و تا زمانی که کودک با محیط بیرون و خطرات آن ارتباط برقرار نکند در واقع عزت نفس معنایی ندارد و زمانی معنا پیدا می کند که کودک در مواجه با مشکل درست تصمیم گیری کند.

۳- احترام به انتخاب کودک

یکی از راه های تقویت عزت نفس در کودکان، ایجاد زمینه مناسب برای تصمیم گیری می باشد زمانی در خرید کودک خود لباس ها را انتخاب می کند احساس احترام و ارزشمندی دارد و این تصور در او ایجاد می شود که من هم می توانم.

۴- در کارهای منزل از او کمک بگیرید

کمک گرفتن از کودک در انجام دادن کارهای خانه حس مسئولیت پذیری و مفید بودن را در او ایجاد می کند با این کار کودک شایستگی های خود را در می یابد و خود را برای پذیرش مسئولیت های بزرگ تر آماده می کند.

۵- علایق کودک را کشف کنید

عزت نفس در کودک؛ ریشه در توانایی آنان دارد کودکی که می داند چه توانایی هایی دارد و خانواده و اطرافیان به این توانایی اهمیت می دهند و او را تشویق می کنند عزت نفس بالایی پیدا می کند بنابراین کودک را برای رسیدن به علایق و استعدادها همراهی کنید.

۶- کودکتان را تشویق کنید تا علایقش را با اشتیاق دنبال کند

از جمله راهکار های افزایش و تقویت اعتماد به نفس کودکان، تشویق کردن آنها به دنبال کردن علایق خود می باشد، بنابراین لازم است آنها را تشویق نموده تا کاری را که انجام می دهند به پایان برسانند، حال اهمیتی ندارد که چه کاری انجام می دهند، مثلا این کار می تواند پشت سر گذاشتن مراحل یک بازی ویدئویی باشد، زیرا آنچه مهم است، دنبال کردن کاری که شروع کرده اند و به سرانجام رساندن آن می باشد.

۷ – فرصت هایی برای کمک به دیگران در اختیار کودک قرار دهید

در همه کودکان نیاز ذاتی کمک به دیگران وجود دارد، در نتیجه فراهم کردن این فرصت برای کودک در این زمینه می تواند موجب تقویت شایستگی ها و صلاحیت های وی شده و نیز این احساس را در کودک به وجود می آورد که همواره چیزی برای ارائه به دنیای اطرافش در اختیار دارد. شرکت در این فعالیت های داوطلبانه و خیرخواهانه تنها یک مورد از راه های افزایش عزت نفس می باشد. می توانید آموزش کمک کردن را از در و همسایه و اشخاص سالخورده شروع کنید، این آموزش ها باید به شکل غیر مستقیم و از طریق الگوگیری از رفتار و عمل شما باشد.

۹- بر روی نقاط قوت کودک تمرکز کنید

معمولا بسیاری از بچه ها در دوران مدرسه ذهنیت و دیدگاهی منفی نسبت به خود دارند به طوری که عملکرد درسی خود را بد می بینند، حال برای جلوگیری از این مشکل می توانید به همراه کودکانتان فهرستی از نقاط قوت و نیز مهارت های فرزندتان تهیه کرده و وی را نسبت به ویژگی های مثبتش آگاه کنید.
ضمن اینکه می توانید از وی بخواهید تا کار های هنری، دستاورد ها و توانایی هایش را به دیگران نشان دهد. نوشتن ویژگی های مثبت کودک و یا نقاشی کردن آن و نصب این ویژگی ها بر روی دیوار یا آینه اتاق موجب می شود تا کودک هر بار که چشمش به این ویژگی ها می افتد، احساس غرور داشته باشد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا