بیماری هابیماری های بزرگسالانمجله

علت خونریزی بدون درد دستگاه گوارش هنگام دفع چیست و چگونه درمان می شود؟

چکیده : هر موقع که دچار خونریزی بی دلیل از مقعد شدید و یا همراه با درد شکم و تب و علائمی مثل سرگیجه و بی حالی بود برای تشخیص علت و درمان، فوراً به متخصص گوارش مراجعه نمایید.

هر فردی با دیدن خون روی کاسه توالت یا لباس زیر خود دچار استرس و نگرانی شده و در پی یافتن علت این خونریزی ممکن است با سرطان هم مواجه شود. بله خونریزی از رکتوم می تواند دلیل های مختلفی از خفیف تا خطرناک مثل سرطان داشته باشد. به همین دلیل لازم است که هر گونه مشاهده بی دلیل خون هنگام دفع یا بعد از آن را جدی بگیرید و برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی رکتوم همانگونه که می تواند دلایل بی خطر و خطرناک داشته باشد ممکن است برای فرد با درد همراه باشد یا بدون درد.در هر صورت این یک نشانه گوارشی است که باید جدی گرفته شود و فوراً یه متخصص گوارش مراجعه شود تا احتمالات خطرناک مثل سرطان کولون بررسی و رد شود.

خونریزی از رکتوم

در صورتی که هر یک از اجزای داخلی دستگاه گوارش مثل مری، معده، روده بزرگ و کوچک و رکتوم آسیب ببیند موجب خونریزی مقعد هنگام دفع مدفوع یا بعد از آن می شود که به صورت خون روی مدفوع دیده می شود.

سایت www.mayoclinic.org علل شایع خونریزی مقعد را بیان می کند:

Rectal bleeding may occur for many reasons. Common causes of rectal bleeding include:

خونریزی مقعدی ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. علل شایع خونریزی مقعدی عبارتند از:

شکاف مقعد (یک پارگی کوچک در پوشش کانال مقعد)یبوست

مدفوع سفت

هموروئید (وریدهای متورم و ملتهب در مقعد یا رکتوم)

https://www.mayoclinic.org/symptoms/rectal-bleeding/basics/causes/sym-20050740

آیا خونریزی دستگاه گوارش یک مشکل جدی است؟

با توجه به رنگ خونی که خارج شده می توان تشخیص داد که علت خونریزی چیست و در کجا اتفاق افتاده است؟

  • اگر خون روشن و قرمز تازه باشد نشان دهنده اینست که راست روده یا روده بزرگ دچار خونریزی شده است.
  • اگر خون تیره مایل به خرمایی یا قهوه ای باشد نشان دهنده خونریزی قدیمی در روده کوچک است.
  • خون خیلی تیره و قیر مانند یا ملنا نشانه خونریزی معده ناشی از زخم معده می باشد.

برخی مواقع نیز برای دیدن خونریزی باید نمونه مدفوع زیر میکروسکوپ بررسی شود و با چشم معمولی قابل مشاهده نیست.

علائم و نشانه های خونریزی گوارشی

  • مشاهده خون در مدفوع
  • مدفوع تیره و سیاه (ملنا)
  • اسهال و استفراغ خونی
  • مدفوع مخلوط شده با خون

همچنین ممکن است خونریزی کاملاً بدون نشانه باشد و خونریزی مخفی رخ دهد. علائم شایع همراه خونریزی معمولاً درد مقعد، اسهال، یبوست و مدفوع سیاه می باشد. اما اگر خونریزی خیلی شدید باشد و یا با علائمی مثل درد شکم، تب، عفونت، کم خونی همراه باشد باید فوراً به اورژانس مراجعه شود.

خونریزی بدون درد نشانه چیست؟

حتماً شما هم هنگام دفع مدفوعی که حجیم و بزرگ است کمی خونریزی را به همراه درد تجربه کرده اید. این مورد اگر ادامه دار نباشد و تکرار نشود جدی نیست اما اگر دائماً تکرار شود معمولاً نشانه مشکلاتی مثل زخم یا پارگی روده و هموروئید است که خونریزی بدون درد هم از علائم این بیماری ها می باشد.

90 درصد علت خون ریزی بدون درد، بواسیر یا هموروئید است که فرد هیچ علامت دیگری را مشاهده نمی کند و فقط خونریزی مقعدی بدون درد دارد.

فیستول: فیستول یک مجرای غیرطبیعی است که بین دو اندام ایجاد می‌شود. فیستول‌های مقعدی می‌توانند باعث درد، عفونت و یا خونریزی بدون درد هم شود.

اما گاهی ممکن است قضیه کمی جدی تر باشد و خونریزی بدون درد نشانه سرطان باشد. به همین دلیل خیلی مهم است که به محض مشاهده خونریزی مقعدی بدون درد برای تست های غربالگری سرطان روده اقدام نمایید.

خونریزی مقعدی همراه با درد نشانه چیست؟

رایج ترین علت خونریزی همراه با درد و سوزش، شقاق می باشد. درد شقاق بعد از دفع مدفوع بسیار شدید است و گاهی منجر به خونریزی همراه با سوزش هم می شود. دلیل دیگر خون ریزی رکتوم همراه با درد و سوزش، بیماری های التهابی روده می باشند.

چه مقدار خونریزی خطرناک است؟

اگر خونریزی به مقدار کم و در دفعات خیلی کم تکرار شده معمولاً نشانه خطرناکی نیست ولی اگر خونریزی رفته رفته با گذشت زمان شدیدتر شود، به گونه ای که لباس زیر فرد یا کاسه توالت خونی شود، یا همراه با دفع لخته های خون باشد، علائم دیگری مثل درد شکم یا تب هم وجود داشته باشد بسیار خطرناک بوده و حتماً باید به متخصص گوارش مراجعه شود.

علت خونریزی چگونه تشخیص داده می شود؟

  • اگر خونی که خارج شده، قرمز روشن باشد معمولاً به این معنی است که محل خونریزی انتهای روده بزرگ یا رکتوم می باشد. خونریزی تیره نیز به معنی دفع خون از انتهای روده کوچک می باشد.
  • مدفوع سیاه و قیری شکل و بدبو نیز نشانه این است که قسمت بالای گوارش خونریزی کرده است.
  • اگر خونریزی مخفی باشد هیچ تغییر رنگی در مدفوع مشاهده نمی کنید اما با انجام آزمایش‌ها می توان به خونریزی مخفی پی برد:
  • آزمایش خون برای بررسی مقدار خون ریزی و بررسی فاکتورهای سرطانی به کار می رود همچنین می توان برای تشخیص مزمن بودن خون ریزی هم از این آزمایش کمک گرفت.
  • آزمایش مدفوع برای تشخیص خون نهفته در مدفوع که ذره بینی است و با چشم دیده نمی شود.
  • تصویربرداری و رادیوگرافی برای تشخیص اینکه خونریزی ناشی از سرطان روده است یا نه؟
  • اندوسکوپی که فرستادن لوله باریک دوربین دار به داخل گوارش برای عکس و فیلم گرفتن از لوله گوارش. با اندوسکوپی می توان فهمید که علت خونریزی از بالای دستگاه گوارش می باشد یا خیر؟
  • برای بررسی علت خونریزی از قسمت پایین دستگاه گوارش نیز، کولونوسکوپی انجام می شود که از راه مقعد یک لوله دوربین دار داخل می شود.

درمان خونریزی مقعدی

توجه داشته باشید که با توجه به حساس بودن ناحیه و احتمال وجود مشکلات و علل خطرناک و جدی برای خونریزی مقعدی، لازم است که پس از مشاهده اولین خونریزی به پزشک متخصص گوارش مراجعه نمایید تا علت آن مشخص شود.

پس از اینکه علت مشخص شد نحوه درمان هم با توجه علت خون ریزی تفاوت دارد. مثلاً اگر علت خونریزی یبوست باشد، کنترل و درمان یبوست در دستورکار قرار می گیرد. یا اینکه اگر بواسیر یا هموروئید و یا شقاق موجب خونریزی شده باشد روش های درمان این بیماری ها توسط پزشک برای فرد توضیح داده می شود. پس در درجه اول پیدا کردن منشاء و علت خونریزی مهم است.

علت خونریزی مقعد در بارداری چیست

در دوران بارداری به دلیل افزایش هورمون پروژسترون، حرکات روده ای کند شده و باعث تنبلی دستگاه گوارش و در نتیجه یبوست می شود. حال خونریزی در این دوران هم می تواند ناشی از یبوست و مدفوع سفت و سخت باشد و هم اینکه یبوست موجب بواسیر در بارداری و در نتیجه خونریزی شده باشد.

 

برچسب ها : خونریزی مقعد,خونریزی رکتوم,بیماری,بیماری ها,خونریزی بدون درد

5/5 - (5 امتیاز)

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا