مجله

7 ایده جذاب برای بازی با کودک

کودکان در سنین پایین همواره عاشق بازی کردن هستند اما نمی‌توان محیطی مانند پارک، شهربازی و حتی مدرسه برای آن‌ها به وجود آورد تا بتوانند تمامی انرژی و احساسات خود را تخلیه کنند، به همین منظور والدین بهتر است با کمک گرفتن از بازی‌های مختلف و ایده‌های جذاب با کودکان خود ارتباط برقرار کنند.

بازی با کودک

کودکان در حال رشد هستند و باید بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند تا در آینده به مشکل جدی برنخورند. برخی از والدین به دلیل مشغله‌هایی که در طول روز دارند نمی‌توانند با کودکان خود زیاد ارتباط برقرار کنند و این می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی در کودکان شود.

به همین منظور ممکن است فرزند شما به مشاوره کودک احتیاج پیدا کند. کلینیک‌های مختلفی وجود دارند که این مسئله را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند یکی از معروف ترین آن‌ها کلینک پیروزی است که علاوه بر اینکه سعی دارد مشکلات کودکان را برطرف کند به والدین کمک می‌کند تا بتوانند اوقات خوشی را با فرزندان خود سپری کنند. برای این که بدانید مشاوره کودک چیست می‌توانید با کارشناسان کلینیک پیروزی با شماره تماس های 02177410792 و 09203855016 در ارتباط باشید.

بهترین بازی ها با کودک

از بهترین راه‌ها برای نزدیک شدن به کودکان بازی کردن با آن‌ها است. بازی‌های مختلفی وجود دارد که در محیط خانه می‌توانند فرزندان شما را به چالش کشیده و ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم کند. اهمیت بازی کردن با بچه‌ها را دست کم نگیرید. در نظر داشته باشید که بازی درمانی یکی از مباحث مطرح در حوزه روانشناسی کودک است.

بولینگ

بولینگ یکی از بهترین بازی‌های است که هیجان کودکان را برانگیخته و همچنین با کمترین زحمت انجام می‌شود. وسایل مورد نیاز برای این بازی شامل 5 الی 10 بطری نوشابه، 2 یا 3 عدد توپ پلاستیکی یا پارچه‌ای برای پرتاب کردن و چسب رنگی هستند. برای انجام بازی کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا مکان مناسبی برای پرتاب انتخاب کرده و بطری‌ها را بچینید.
  • یک فاصله مشخص انتخاب کرده و چسب رنگی را روی زمین ایجاد کنید.
  • روند بازی را به صورت واضح و شفاف برای کودکان توضیح دهید و حتی برای فرد برنده یک جایزه در نظر بگیرید.
  • برنده بازی کسی است که بتواند تمامی بطری‌ها را با توپ‌ها مورد هدف قرار دهد.

صندلی بازی موزیکال

این بازی بیشتر زمانی انجام می‌شود که تعداد کودکان زیاد باشند. اغلب بچه‌ها به موزیک علاقه دارند به همین دلیل از انجام این بازی احساس خوبی خواهند داشت. برای انجام صندلی بازی موزیکان مراحل زیر را انجام دهید.

  • چند صندلی و یک آهنگ شاد انتخاب کنید. صندلی‌ها را به صورت خطی یا دایره‌ای در کنار یکدیگر قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که تعداد صندلی‌ها باید یکی کمتر از تعداد کودکان باشد.
  • موزیک را پخش کنید و از کودکان بخواهید که دور صندلی‌ها حرکت کنند.
  • سپس موسیقی را قطع کنید، شخصی بازنده است که نتواند برای نشستن صندلی پیدا کند. این کار را آنقدر ادامه دهید تا یک نفر باقی بماند.

سیب زمینی داغ

برای اینکه بتوانید برای کودکان یک بازی هیجان انگیز و کم هزینه ایجاد کنید کافی است یک موسیقی مناسب که مورد علاقه آن‌ها است انتخاب کنید. سپس باید به کودکان بگویید که به صورت دایره‌ای کنار یکدیگر بنشینند و به آن‌ها یک توپ بدهید. روند این بازی را برای آن‌ها توضیح دهید. آهنگ را پخش کنید، در این هنگام بچه‌ها باید به سرعت توپ را به نفر کنار خود بدهند در آخر زمانی که آهنگ متوقف می‌شود توپ در دسته هر که بود او بازنده بازی است. این فرایند ادامه پیدا می‌کند تا به نفر آخر برسید.

پانتومیم

یکی از بازی‌هایی که امروزه هم نزد بزرگسالان هم نزد کودکان طرفداران زیادی دارد پانتومیم است. پانتومیم یا ادا بازی علاوه بر اینکه یک بازی هیجان انگیز است به کودکان می‌آموزد تا چگونه بدون حرف زدن و با اشاره و حرکات بدن بتوانند احساسات خود را بروز داده و منظور خود را به شما برسانند. در آخر کسی برنده خواهد شد که بتواند تمامی کلمات و عبارات را تشخیص دهد. برای اینکه بتوانید این بازی را برای کودکان ترتیب دهید می‌توانید از موضوعاتی چون مسواک زدن، کتاب خواندن، نقاشی کردن، نان پختن، راه رفتن روی شیشه یا ضرب المثل‌های ساده استفاده کنید.

پیدا کردن اشیا گمشده

یکی از بهترین بازی‌هایی که نحوه انجام آن بسیار ساده بوده و کودکان نیز به آن علاقه نشان خواهند داد پیدا کردن اشیا گمشده در منزل یا حیاط خانه است. به این منظور اقدامات زیر را انجام دهید.

ابتدا اسباب بازی‌هایی را در قسمتی از اتاق کودک خود، داخل خانه یا حتی حیاط پنهان کنید و از کودک خود بخواهید طبق مسیری که برای او مشخص کرده‌اید اشیا پنهان شده را پیدا کند.

سپس خودتان یک سینی و قاشق برداشته و با توجه به حرکت فرزندتان روی آن ضربه بزنید. اگر به مکان مورد نظر نزدیک شد تعداد و شدت ضربه را افزایش دهید.

همچنین اگر از وسیله دور شد تعداد و شدت ضربه زدن را آرام تر کنید. برای این مسابقه می‌توانید یک جایزه در نظر بگیرید و در آخر آن را به فرزندتان بدهید. توجه داشته باشید که این بازی مناسب کودکلن 6 تا 7 ساله مناسب است.

پیدا کردن سکه در زیر لیوان

پیدا کردن سکه در زیر دو لیوان از جمله بازی‌هایی است که گاهی حتی بزرگسالان از انجام آن لذت خواهند برد، در نتیجه کودکان نیز علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند. وسایلی که برای انجام این بازی به آن نیاز پیدا خواهید کرد شامل یک عدد سکه یا سنگ و 2 یا 3 لیوان است.

ابتدا شی مورد نظر را زیر یکی از لیوان‌ها قرار داده و آن را به فرزندتان نشان دهید. سپس لیوان‌ها را به آرامی جا به جا کنید و پس از مدت کوتاهی حرکت را متوقف کنید. حال باید به فرزند خود اجازه بدهید تا تشخیص دهد توپ زیر کدام لیوان پنهان شده است. به هر میزان تعداد لیوان‌ها در این بازی بیشتر باشد هیجان آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

لمس اشیا با چشم بسته

بیشتر کودکان عاشق لمس کردن اشیا با چشمان بسته هستند. برای انجام این بازی می‌توانید دو روش را امتحان کنید.

  • در ابتدا چشمان کودک را با استفاده از یک دستمال تمیز یا پارچه بسته و از او بخواهید وسیله مورد نظر را لمس کرده و حدس بزند این وسیله چیست.
  • در روش دوم می‌توانید اشیا را درون یک جعبه قرار داده و از فرزندتان بخواهید آن را لمس کند تا بتواند شی مورد نظر را حدس بزند. در آخر کسی بند است که بتواند لوازم بیشتری را درست حدس بزند.

نکته‌ی مهمی که در مورد بازی در خانه با والدین وجود دارد این است که این مدل بازی کردن باعث می‌شود بتوانید مفاهیم مهم اخلاقی و مهارت‌های زندگی را با زبانی ساده و شیوا به آسانی به فرزند خود آموزش دهید در نتیجه هیچگاه از انجام دادن بازی با کودکان خود غافل نشوید. اگر این محیط را برای آن‌ها فراهم نکنید ممکن است آن‌ها به استفاده از تلفن همراه یا بازی‌های کامپیوتری روی بیاورند.

راضی بودید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا