بیماری هابیماری های بزرگسالان

آپاندیسیت چیست؟ (درد شکم مرتبط با آپاندیس)

آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک کیسه بلند و نازک است که به شکل انگشت است. از روده بزرگ که کولون نیز نامیده می شود آویزان می شود.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت نام زمانی است که آپاندیس عفونی و ملتهب می شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است متورم شود و در برخی موارد ترکیده شود. این خطرناک است، زیرا ترکیدن آپاندیس می تواند باعث عفونت در شکم شود.

علائم آپاندیسیت چیست؟

علائم معمول عبارتند از:

درد شدید در قسمت پایین شکم، سمت راست. (برای بسیاری از افراد، درد از نزدیک ناف شروع می شود و سپس به سمت راست پایین منتقل می شود.)

  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب

برخی از افراد ممکن است علائم مختلفی داشته باشند، مانند:

  • ناراحتی معده
  • داشتن گاز زیاد
  • حرکات نامنظم روده
  • اسهال
  • احساس بیماری

آیا آزمایشی برای آپاندیسیت وجود دارد؟

اگر آپاندیسیت دارید، پزشک شما ممکن است فقط با انجام یک معاینه آن را تشخیص دهد. آنها می توانند با فشار دادن روی شکم و صحبت با شما در مورد علائم شما چیزهای زیادی در مورد وضعیت شما متوجه شوند.

اگر پزشک شما بعد از معاینه مطمئن نباشد، می تواند آزمایشات و تصویربرداری را انجام دهد تا ببیند چه چیزی باعث علائم شما می شود. تست های تصویربرداری تصاویری از داخل بدن شما ایجاد می کنند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سی تی اسکن، که نوع خاصی از اشعه ایکس است.
  • سونوگرافی که از امواج صوتی برای بررسی داخل شکم شما استفاده می کند

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

بله. اگر علائم ذکر شده در بالا را دارید فوراً با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. خطر ترکیدن آپاندیس شما پس از 24 ساعت اول علائم بسیار بیشتر است. اگر آپاندیس بترکد، جراحی برای درمان آن پیچیده تر خواهد بود.

آپاندیسیت چگونه درمان می شود؟

درمان اصلی آپاندیسیت جراحی برای برداشتن آپاندیس است. این جراحی به 2 روش قابل انجام است:

1)     جراحی باز

در طی یک عمل جراحی باز، پزشک بریدگی در نزدیکی آپاندیس ایجاد می کند که به اندازه کافی بزرگ است که بتواند آپاندیس را بکشد.

2)     جراحی لاپاراسکوپی

در طول جراحی لاپاراسکوپی، پزشک چند برش بسیار کوچکتر از برش های مورد استفاده در جراحی باز ایجاد می کند. سپس ابزارهای بلند و نازک را داخل شکم فرو می کنند. یکی از ابزارها دارای یک دوربین (به نام “لاپاراسکوپ”) در انتهای آن است که تصاویر را به صفحه تلویزیون ارسال می کند. پزشک می تواند به تصویر روی صفحه نگاه کند تا بداند کجا را باید برش داد و چه چیزی را حذف کرد. سپس از ابزارهای بلند برای انجام جراحی استفاده می کنند.

اگر آپاندیس شما ترکیده باشد، جراحی شما احتمالاً پیچیده تر از زمانی خواهد بود که پارگی نکرده باشد. پزشک شما باید موادی را که هنگام ترکیدن آپاندیس بیرون می ریزد را بشویید. در نتیجه، بریدگی‌های شما ممکن است بزرگ‌تر باشد یا ممکن است زمان بیشتری را صرف جراحی کنید.

آیا آپاندیسیت بدون جراحی قابل درمان است؟

بله. اما گزینه های شما بستگی به این دارد که آیا آپاندیس شما ترکیده است یا خیر.

اگر آپاندیس شما پارگی نکرده باشد، درمان آپاندیسیت فقط با آنتی بیوتیک امکان پذیر است. اما، بدون جراحی، این احتمال وجود دارد که آپاندیسیت شما دوباره عود کند. بنابراین جراحی در بیشتر موارد هنوز بهترین درمان است، اما اگر می‌خواهید از جراحی اجتناب کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

اگر آپاندیس شما ترکیده است، اما چند روزی از این اتفاق می گذرد و حال شما خوب است، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که بلافاصله جراحی را انجام ندهید. این به این دلیل است که بدن گاهی اوقات یک محیط در اطراف آپاندیس ایجاد می کند تا عفونت را مسدود کند. در این صورت احتمالاً پزشک به شما آنتی بیوتیک می دهد و تا زمانی که خوب شوید به دقت شما را زیر نظر خواهد گرفت. اما همچنان برای برداشتن آپاندیس بعداً به جراحی نیاز خواهید داشت. این به این دلیل است که از هر 10 نفر مبتلا به ترکیدگی آپاندیس حداقل 1 تومور در آپاندیس خود دارد که تنها با جراحی قابل برداشتن است.

آپاندیسیت در بارداری به چه صورت است؟

اگر باردار هستید و فکر می کنید علائم آپاندیسیت دارید، حتما به پزشک خود بگویید که باردار هستید. پزشکان از سونوگرافی یا آزمایشی به نام “MRI” برای بررسی آپاندیسیت در افراد باردار استفاده می کنند.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا