بیماری هابیماری های بزرگسالان

پایش گلوکز خون در دیابت (مخصوص بیماران)

اگر دیابت دارید، خودتان نقش مهمی در مراقبت های پزشکی خود دارید و نظارت بر سطح گلوکز (قند) خون بخش کلیدی این امر است.

اگرچه دیابت یک بیماری مزمن است، اما معمولاً می توان آن را با تغییر سبک زندگی، داروها و اقدامات مراقبتی کنترل کرد. هدف اصلی درمان دیابت حفظ سطح گلوکز خون در محدوده هدف است. بررسی قند خون یکی از بهترین راه‌ها برای اطلاع از کفایت برنامه درمان دیابت شما است. قند خون را می توان با انگشتان دست و گلوکز متر(گلوکومتر) یا با دستگاه نظارت مداوم قند (در صورت وجود) آزمایش کرد. استفاده از دستگاه های گلوکومتر مداوم به ویژه برای افرادی که از پمپ انسولین یا چندین بار تزریق روزانه انسولین استفاده می کنند رو به افزایش است.

پزشک شما به طور دوره ای آزمایش خون را برای بررسی سطح فعلی گلوکز خون و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) شما تجویز می کند. آزمایش HbA1C یک دیدگاه کلی از نحوه کنترل سطح گلوکز خون به دست می دهد زیرا میانگین سطح گلوکز خون شما را در دو تا سه ماه گذشته اندازه گیری می کند. با این حال، برای اینکه دیابت خود را به بهترین نحو مدیریت کنید و رویکرد درمانی خود را تنظیم کنید، باید سطح گلوکز خون خود را نیز به صورت روزانه بررسی کنید. برنامه دقیقی که دنبال خواهید کرد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

آزمایش گلوکز یا قند خون

مطالعات ثابت کرده است که افراد مبتلا به دیابت که سطح گلوکز خون طبیعی یا نزدیک به نرمال خود را حفظ می کنند، خطر عوارض مرتبط با دیابت را کاهش می دهند.

اینکه هر چند وقت یک‌بار باید قند خون خود را چک کنید به نوع دیابت (نوع 1 یا 2)، درمان های مورد استفاده (داروهای خوراکی، انسولین و/یا تغییرات سبک زندگی) و اهداف درمانی شما بستگی دارد.

●       دیابت نوع 1

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، آزمایش مکرر قند خون تنها راه برای مدیریت ایمن و موثر سطوح گلوکز خون است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است از مانیتورینگ قند خون با انگشتان دست و گلوکز متر یا دستگاه نظارت مداوم قند استفاده کنند.

●       دیابت نوع 2

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، توصیه ها برای دفعات آزمایش قند خون بر اساس عوامل فردی مانند نوع درمان (داروهای خوراکی، انسولین، و/یا تغییرات سبک زندگی)، سطح A1C، خطر هیپوگلیسمی(یعنی زمانی که گلوکز خون خیلی پایین است) و اهداف درمانی.

پایش گلوکز خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که انسولین یا داروهای خاصی مصرف می کنند که می توانند باعث هیپوگلیسمی شوند مفید است. به طور کلی در افرادی که دیابت خود را تنها با رژیم غذایی کنترل می کنند یا داروهایی مصرف می کنند که باعث هیپوگلیسمی نمی شوند، ضروری نیست، به خصوص اگر به اهداف قند خون خود رسیده باشند. پزشکان فوق تخصص غدد یا پزشکان عمومی می‌تواند به شما کمک کنند تا بر اساس وضعیت خود تعیین کنید که چند بار در روز باید قند خون خود را چک کنید.

آموزش آزمایش قند خون با انگشتان دست و گلوکومتر

چگونه قند خون خود را چک کنید؟

مراحل زیر شامل دستورالعمل های کلی برای آزمایش سطح گلوکز خون است. با این حال، از آنجایی که دستورالعمل‌ها می‌توانند بین دستگاه‌ها متفاوت باشند، بهتر است درج بسته را برای گلوکز متر خود بررسی کنید یا با پزشک خود صحبت کنید. مهم است که هرگز تجهیزات نظارتی یا دستگاه های انگشتی را به اشتراک نگذارید، زیرا ممکن است منجر به عفونت شود.

  1. دست ها را با صابون و آب گرم بشویید، سپس خشک کنید.
  2. با قرار دادن یک لانست تازه، دستگاه لنسی را آماده کنید. لانست هایی که بیش از یک بار استفاده می شوند به اندازه یک لانست جدید تیز نیستند و می توانند باعث درد و آسیب بیشتر به پوست شوند.
  3. گلوکومتر و نوار آزمایش خون را آماده کنید (دستورالعمل های دقیق برای این کار به نوع گلوکز متر مورد استفاده بستگی دارد).
  4. از دستگاه لانسینگ برای به دست آوردن یک قطره کوچک خون از نوک انگشت خود یا محل دیگر (مانند پوست ساعد) استفاده کنید. محل های جایگزین اغلب کمتر از نوک انگشت درد دارند. با این حال، نتایج از محل های جایگزین به اندازه نمونه های نوک انگشت دقیق نیستند. اگر همیشه از یک سایت استفاده می کنید، این نباید مشکلی ایجاد کند. با این حال، زمانی که گلوکز خون شما به سرعت در حال افزایش است (به عنوان مثال، بلافاصله پس از غذا خوردن) یا به سرعت کاهش می یابد (در پاسخ به انسولین یا ورزش)، استفاده از نوک انگشت دقیق تر است، زیرا آزمایش در مکان های دیگر ممکن است نتایج متفاوتی را در این شرایط به همراه داشته باشد.

اگر در گرفتن یک قطره خون از نوک انگشت خود مشکل دارید، سعی کنید انگشتان خود را با آب گرم بشویید و دست خود را زیر کمر خود تکان دهید. این می تواند به جریان یافتن خون کمک کند.

  1. قطره خون را روی نوار تست موجود در دستگاه قند سنج قرار دهید. نتایج پس از چند ثانیه روی متر نمایش داده می شود.
  2. لانست استفاده شده را در ظرفی یا سطل آشغالی که برای وسایل تیز طراحی شده است (نه در سطل زباله خانگی) بیندازید.

دقت پایش گلوکز خون در خانه

اندازه‌گیری قند خون نسبتاً دقیق است. با این حال، ممکن است بین مترها تفاوت هایی وجود داشته باشد، بنابراین همیشه عاقلانه است که از احتیاط و عقل سلیم استفاده کنید. اگر به نتیجه ای رسیدید که با احساس شما مطابقت ندارد (مثلاً اگر می گوید قند خون شما بسیار پایین است اما هیچ علامتی ندارید)، یک تست دیگر انجام دهید یا از یک روش جایگزین برای آزمایش قند خون خود استفاده کنید. اندازه‌گیری قند خون در طول دوره‌های پایین بودن گلوکز خون کمترین دقت را دارد.

دقت اندازه گیری قند خون می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله نوع نوار و دستگاه اندازه گیری قند خون باشد. خوانش نادرست می تواند ناشی از استفاده از نوارهای تاریخ مصرف گذشته، نگهداری نادرست نوارها (قرار گرفتن در معرض دما و رطوبت بالا)، پاکسازی ناکافی پوست و مصرف ویتامین C و استامینوفن باشد .

بهتر است هر چند وقت یکبار با همراه داشتن آن در زمانی که برای انجام آزمایش خون قرار دارید، دقت دستگاه گلوکز خون خود را بررسی کنید. به این ترتیب، شما از مانیتور خانگی خود برای بررسی گلوکز خون خود همزمان با خون گیری و مقایسه نتایج استفاده می کنید. اگر نتایج بیش از 15 درصد متفاوت باشد، ممکن است مشکلی در متر یا سایر تجهیزات شما وجود داشته باشد. ارائه دهنده شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه اتفاقی می افتد و چگونه مشکل را اصلاح کنید.

تفسیر نتایج گلوکز خون

نتایج آزمایش قند خون به شما می گوید که درمان های دیابت شما چقدر خوب جواب داده است. با این حال، نتایج گلوکز خون می‌تواند تحت تأثیر موارد مختلفی از جمله سطح فعالیت بدنی، آنچه می‌خورید، استرس و داروها (از جمله انسولین و داروهای خوراکی دیابت) باشد. برای درک کامل سطح گلوکز خون شما، مهم است که همه این عوامل را در نظر بگیرید.

هنگام پیگیری نتایج خود، باید زمان و تاریخ، نتیجه گلوکز خون و دارو و دوز مصرفی خود را در نظر بگیرید. یادداشت‌های اضافی در مورد آنچه می‌خوردید، ورزش می‌کردید یا هر مشکلی در بیماری یا استرس نیز می‌تواند مفید باشد، اما معمولاً هر روز لازم نیست. شما باید این اطلاعات را به طور منظم با پزشک خود مرور کنید تا بفهمید نتایج شما به چه معناست و آیا نیاز به ایجاد تغییراتی برای مدیریت بهتر گلوکز خون خود دارید یا خیر.

نظارت بر قند خون در خانه یا پایش مداوم گلوکز اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد و بخش مهمی از مدیریت دیابت شما است. اگر از انسولین استفاده می کنید، نتایج گلوکز خون شما را در انتخاب دوزهای مناسب از وعده غذایی به وعده دیگر راهنمایی می کند. هنگامی که برای اولین بار درمان دیابت را شروع می کنید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود کار کنید و یاد بگیرید که در درمان تغییراتی ایجاد کنید. با این حال، با گذشت زمان و تجربه، بیشتر افراد می توانند یاد بگیرند که چگونه به تنهایی تنظیمات را انجام دهند.

دکتر سینا شیری همدانی

موفق باشید-

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا