تربیت کودک

فواید انجام بازی های کثیف برای کودکان

تاثیر انجام بازی های کثیف در رشد کودکان

با توجه به این که کودکان قدرت یادگیری بالایی دارند بنابراین می توان خیلی راحت همراه با کمی خلاقیت با اجرای بازی های مختلف مضامین گوناگونی را به آن ها آموزش داد. انجام بازی های کثیف نیز راهکار دیگری در این زمینه می باشد که از طریق آن می توان استرس و اضطراب را در کودکان کاهش داد و به نوعی موجب تحریک حواس پنج گانه آن ها شد.

با وجود این که این نوع بازی ها امکان دارد برای والدین همراه با زحمت و نگرانی باشد ولی نقشی تاثیرگذار و اهمیت بسیار بالایی در رشد فکری و رشد ذهنی کودکان دارد. کودکان با انجام این نوع بازی ها کارها و اعمال مختلفی همچون مشاهده کردن، ساختن، کشف کردن، تحقیق و تفسیر و … را تجربه می کنند.
بچه هایی که به علت استرس شدید ناخن های خود را می جوند و یا از شب ادراری و دیدن کابوس رنج می برند می توانند با انجام این سبک بازی ها میزان اضطراب خود را کاهش دهند. چند نمونه از این بازی ها را در زیر مشاهده می کنید.

  • کف بازی
  • خاک بازی
  • شن بازی
  • رنگ بازی

با توجه به این که این نوع بازی ها با کمک ابزارهای مختلفی انجام می گیرد در نتیجه به نوعی باعث افزایش خلاقیت و تخیل در آن ها می شود.

انواع مختلفی از این مدل بازی ها و فواید انجام آن ها

  • آب بازی

یکی از انواع بازی ها و سرگرمی ها که انرژی و هیجان زیادی در کودکان ایجاد می کند آب بازی می باشد که کودک می تواند به همراه والدینش آن را انجام دهد. بعضی از خانواده ها به دلیل حساسیت و مراقبت زیادی که نسبت به فرزندان خود دارند ممکن است با انجام این بازی مخالفت کنند اما اگر از تاثیرات مثبت این مدل بازی آگاهی داشته باشند بدون شک خود آن ها نیز با کودکشان همراه خواهند شد.
می توان گفت که آب بعنوان یک ماده تسکین دهنده باعث آرام شدن کودکان بداخلاق خواهد شد، به طوری که اگر کودک روز خوبی نداشته می توان با فراهم کردن یک لگن آب و همراه بودن با آن ها در زمان آب بازی باعث ایجاد خوشحالی و شادابی در آن ها شد.

  • خمیر بازی کردن

از دیگر بازی های سرگرم کننده می توان به خمیر بازی اشاره کرد که در رابطه با مهارت های جسمی و حرکتی و همچنین هماهنگ بودن دست ها و چشم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و خیلی مفید می باشد. کودکان می تواند با استفاده از میزان خلاقیتی که دارند اشکال مختلفی را با کمک خمیر بسازند و از قوه تخیل خود در این زمینه کمک بگیرند.
والدین می توانند خیلی راحت در منزل خمیر خوراکی درست کنند و مشاهده خواهید کرد که کودکان با فشردن، چنگ زدن خمیر و له کردن آن نهایت لذت را خواهند برد. اکثر والدین به دلیل به هم ریختگی و کثیف شدن کودکان از انجام این نوع بازی ها خودداری می کنند اما شما می توانید با اختصاص کمی وقت پیش از استحمام کودکتان بدون این که باعث ایجاد زحمت و دردسر برای شما شود می توانید در این صورت اجازه دهید تا آن ها نهایت استفاده و لذت را ببرند.

  • بازی با گواش

به طور معمول نقاشی با استفاده از مداد رنگی موجب خسته شدن و عدم انگیزه در کودکان می شود که در نهایت موجب می شود کودک به انجام کارهای تکراری روی بیاورد. اما بکار بردن گواش این امکان را برای کودکان فراهم می کند تا احساس درونی شان را بدون در نظر گرفتن جنبه غلط و درست آن خیلی راحت بیان نمایند و همچنین آن ها را به صورت مرحله به مرحله با استعدادها و علائق شان آشنا خواهد ساخت.
زمانی که یک رنگ با کمک یک قلمو بر روی کاغذ کشیده می شود و یا با مخلوط چند رنگ، رنگ جدیدی خلق می شود ذوق و شوق کودکان از این عمل تماشایی است و در نهایت باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در آن ها برای ادامه انجام کار می شود.

  • بازی با گل

استفاده از آب و خاک ایده جالب و بسیار خوبی برای انجام این نوع بازی ها می باشد. اگر آب و هوا مناسب و گرم باشد بازی خوبی برای بیرون از خانه می باشد. کودکان علاقه زیادی به گل بازی دارند و ساختن اشکال مختلف با کمک قالب کمک زیادی در زمینه درک بیشتر مهارت های ادراکی هندسی و فضایی در کودکان می کند.

  • نقاشی و بازی با رنگ انگشتی

این نوع بازی سرگرمی جالب و هیجان انگیزی برای کودکان نوپا می باشد. بکارگیری صندلی بلند غذا برای انجام این کار انتخاب مناسبی می باشد چرا که از این طریق کودک باعث کثیفی محل دیگری نمی شود. برای این کار دور اطراف صندلی را با استفاده از روزنامه پوشش دهید و مقداری رنگ در کنار دست کودکتان بگذارید و اجازه دهید تا دستانش را درون رنگ برده و رنگ ها را بر روی کاغذ پخش نماید تا بدین گونه هر آن چه که در ذهنش دارد خلق کند.
از وسایل مختلفی برای کشیدن نقاشی می توان استفاده نمود و بدین گونه مدل های جالب و گوناگونی از نقاشی کشید که از این طریق قوه تخیل و میزان خلاقیت کودکان افزایش می یابد. در صورتی که نگران این موضوع هستید که کودکتان رنگ ها را داخل دهانش قرار دهد می توانید از رنگ های خوراکی در این زمینه کمک بگیرید و خیلی راحت و ساده آن ها را تهیه نمایید.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا