روان درمانی

اختلال پیکا یا هرزه خواری چه دلیلی دارد؟ و برای درمان آن چه راه هایی وجود دارد؟

همه چیز درباره اختلال پیکا یا هرزه خواری!

یکی از انواع اختلالات اختلال هرزه خواری است که در آن فرد علاقه شدیدی به خوردن مواد آلوده درد در حقیقت این دسته از افراد با خوردن موادی مانند خاک، مهر نماز و … تخلیه می شوند این اختلال به نوعی در میان این افراد می تواند شدید شود که به بیماری جسمی در او منجر گردد. روانشناسان این نوع اختلال را در حیطه اختلال های خوردن می دانند ریشه این بیماری در دوران کودک فرد نهفته است زیرا معمولا این دسته از افراد از همان اوایل کودکی به خوردن چنین موادی علاقه دارند و به آن عادت می کنند اغلب این بیماران بعد از چند ماه خود به خود بهبود می یابند اما برخی که دارای گرایش های شدیدتری هستند باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند زیرا مصرف بی رویه اینگونه از موارد می تواند آسیب های جسمی را به همراه داشته باشد احتمال کنترل کردن و مدیریت کردن اختلال پیکا در کودکانی که به شدت در مقابل این مواد غیر خوراکی غیر قابل کنترل هستند سخت و دشوار است برای درمان این موضوع باید فرد تحت نظر پزشکان تغذیه قرار بگیرند متخصصان تغذیه می توانند در این زمینه کمک کننده باشند و قدرت فرد را بالاتر ببرند.

اختلال پیکا چیست؟

این اختلال اختلال خوردن موادی است که هیچ ارزش غذایی ندارند و گاها یکی از منابع آلودگی نیز می باشند افراد مبتلا به این اختلال به خوردن اینگونه از موارد علاقه زیادی دارند و اغلب ریشه آن در کودکی می باشد. بسیایر از پزشکان بیان می کنند که این اختلال می تواند ریشه در کم خونی فرد نیز داشته باشد به همین دلیل توصیه می شود تا فرد به پزشک معالج مراجعه کند و با دستورات غذایی پزشک تغذیه می توان این بیماری را برطرف کرد. از سویی برخی از بررسی ها نشان می دهد که این افراد می توانند زمینه های بیماری اوتیسم را نیز داشته باشند با بررسی های لازم در زمینه علت های ایجاد کننده این اختلال می توان شیوه های درمانی مناسبی را برای آن در نظر گرفت.

نشانه های اختلال چیست؟

این اختلال نیز مانند هر اختلال دیگری نشانه هایی دارد که به بررسی آن در این مقاله می پردازیم همانطور که اشاره کردیم این بیماری از دسته اختلال های خوردن است که با وجود برخی از معیارها می توان آن را سنجید افرادی که این اختلال را دارند مدام خوراکی هایی این چنین را مصرف می کنند اغلب این افراد به چند نوع از این مواد علاقه دارند مهم ترین و اساسی ترین نشانه های این بیماری علاقه زیاد به موادی همچون رس، زغال، خاکستر، چسب، گچ، صابون، کاغذ، خاک، پودرهای شست و شو، نشاسته، یخ و … می باشد افرادی که در مصرف این مواد بی رویه عمل می کنند دارای اختلال پیکا می باشند.

بررسی ها نشان می دهد که در این افراد کمتر نشانه ای از بی اشتهایی و میل به نخوردن غذا است اغلب این افراد سن ۲ سال دارند و به طور طبیعی کودکان بیشتر به خوردن این مواد علاقه دارند زیرا به طور غریزی کودکان مواد و اشیا را بدون آگاهی می بلعند. همانطور که گفتیم این بیماری در دوران کودکی شروع می شود و نشانه های بروز آن بیشتر در نوجوانی و جوانی است برخی از افراد نیز در دوران حامگلی چنین نشانه هایی دارند و تمایلاتی در این مادران وجود دارد که آن ها را به سوی خوردن این مواد می کشاند باید توجه داشته باشید که این اختلال زمانی هرزه خواری است که فرد مصرف بی رویه در این مواد داشته باشد.

انواع اختلال

این اختلال دارای انواع مختلفی است نوعی از سندروم این بیماری وجود دارد که در آن فرد مبتلا به خوردن مواد نشاسته ای است همچنین این دسته از افراد در مصرف مواد قندی نیز به شدت بی احتیاط هسند. نوع دیگر از این اختلال،  اختلال خوردن خاک و گچ است که به اصطلاح اختلال ژئوفاژی نامیده می شود خوردن شیشه و جویدن موادی که شیشه ای هستند نیز از دیگر انواع این اختلال است. خوردن یخ، نوشیدنی های یخی، وسایل چوبی، و چوب نیز از دیگر انواع اختلال هرزه خواری است که باید به آن ها اشاره کرد.

علت های این اختلال

علت های ایجاد کننده اختلال پیکا می تواند ریشه در عوامل متعدد داشته باشد کم خونی و فقر آهن می تواند نمونه ای از علت های بروز این مشکل باشد که می توان از شیوه های درمان کم خونی با غذا استفاده کرد. سوء تغذیه یکی دیگر از علت های رایجی است که می تواند این اختلال را به وجود آورد همچنین در دوران بارداری نیز ویارهای دوره حاملگی می تواند موجب بروز این امر شود از سویی بررسی های لازم نشان می دهد که عدم رعایت نظافت و یا تاخیراتی در رشد می تواند به وجود آورنده چنین اختلالاتی باشند.

درمان اختلال

با توجه به اینکه این اختلال می تواند عوارضی به همراه داشته باشد باید فرد تحت درمان قرار بگیرد از مهم ترین عوارض این اختلال برای فرد می توان به مسمومیت های غذایی، آسیب های مغزی، خوردن مواد غیر خوراکی و خطرناک، از بین رفتن مواد مغذی بدن، کمبود مواد معدنی، خوردن غذاهای غیر قابل هضم، مشکلات دستگاه گوارش، زخم معده و … اشاره کرد.
در ابتدا برای درمان اختلال پیکا باید مشکلاتی که ناشی از این اختلال بوده است را برطرف کرد در واقع باید مشکلاتی هم چون کم خونی، مشکلات دستگاه گوارش و … را برطرف نمود بعد از درمان این مشکلات باید درمان های رفتاری برای فرد در نظر گرفته شود تغیراتی که می توانید در محیط زندگی فرد ایجاد کنید تغییرات با اهمیتی هستند که می توانند این مشکلات را کاهش دهند روش های رفتار درمانی و اختلال های وسواس گونه نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا