روان درمانی

همه چیز درباره احساس شرم و تاثیر آن بر فرد

افراد در زندگی احساسات مختلفی را تجربه می کنند اغلب این احساسات نشات گرفته از تجربیات و اتفاقاتی است که در زندگی رخ داده است برخی از این احساسات می تواند تجربیات خوشایندی را برای فرد به همراه داشته باشند و برخی دیگر بالعکس اما چیزی که در این میان دارای اهمیت است نحوه برخورد با احساسات در زندگی می باشد. به عنوان مثال: احساس شرم در زندگی دارای علل و عوامل گوناگونی است اما نحوه برخورد فرد با این نوع از احساسات است که دارای اهمیت می باشد و زندگی او را به درستی شکل می دهد. این احساس باعث می شود که شخصیت خود را در مرحله ای ببیند که خود را مورد حمله قرار دهد و احساس ارزشمندی و عزت نفس نداشته باشد احساساتی که فرد در این مورد تجربه می کنند غمگینی، ناامیدی، عدم مسولیت پذیری و عذاب وجدان است بسیاری از افراد ممکن است این احساس را با احساس گناه یکی بدانند اما در واقع تفاوتی می توان میان این دو قائل شد زمانی که فرد احساس گناه دارد بار مسولیت را بر عهده خود می گذارد.

احساس شرم:

این که فرد در زندگی خود به این فکر کند که بی ارزش است و انسان بدی است می تواند حس ناخوشایندی را در او ایجاد کند و همانطور که گفتیم این افردد بار مسولیت های خود را بر عهده می گیرند زیرا آن ها همیشه به این فکر هستند که فرد بدی هستند و یا دارای نقصی می باشند همین موضوع نیز موجب می شود تا احساس شرمساری کنند و به توانایی های خودشان شک کنند اما چگونه می تان در زندگی با این احساس برخورد کرد؟

پیش از هر چیز بهتر است تا تفاوت میان شرمندگی و احساس گناه را برای شما روشن کنیم زیرا بسیاری از افراد این دو احساس را با یکدیگر اشتباه می گیرند احساس شرمندگی موجب حمله  به شخصیت خود می شود در نتیجه فرد احساس بی ارزش بودن می کند و موجب می شود تا غمگین شدن از خود در او شکل بگیرد اما در احساس گناه فرد رفتارها و عمل خود را مورد حمله قرار می دهد و بار مسولیت را خود بر عهده می گیرد احساس بد پشیمانی از رفتارهایی که انجام داده است موجب خشمگین شدن از خود می شود بنابراین باید بدانید که این دو با یکدیگر تفاوت دارند و نباید با هم اشتباه گرفته شوند.
معمولا انسان ها زمان هایی که دچار شرمساری می شوند نسبت به مسائلی که مربوط به خودمان نیز می شوند شرمنده می شویم همین امر موجب غمگینی ما می شود و احساسات ناخوشایندی را برای ما تداعی می کند. عموما این احساس با برخی دیگر از احساسات اشتباه گرفته می شود به عنوان مثال خیلی ها شرمندگی را با خجالت یکی می دانند در صورتی که این دو نیز با یکدیگر متفاوت هستند و احساسات گوناگونی را در فرد نشان می دهند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که احساس گناه دارید می توانید برای رهایی از احساس گناه لینک را مطالعه کنید.

 

در بسیاری از جوامع این تعاریف معنای متعددی دارند مثلا در خیلی از جوامع بی شرمی و شرم داشتن دو معنای متفاوت از یکدیگر هستند که یکی بد و دیگری خوب است در صورتی احساساتی که از این دو نشات می گیرد متفاوت است. برداشت منفی که از بی شرمی می شود در واقع در یک فرهنگ و در درون یک جامعه معنا پیدا می کند در صورتی که منظور ما از شرمندگی نوعی پشمانی است احساس شرم نیز در جوامع مختلف می تواند تعاریف گوناگون داشته باشد.

تاثیرات شرم بر روی فرد:

شرمندگی قاتلی خاموش است که موجب می شود به مرور زمان روابط بین فردی و روابط عاطفی و اجتماعی دچار خطا شوند و از بین بروند بسیاری از روانشناسان این احساس را زیر مجموعه ای از غم می دانند که می تواند جوانب مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. بسیاری از افراد از خودشان می پرسند که این احساس می تواند علائمی داشته باشد؟ بله این احساس نیز می تواند دارای علام و نشانه هایی باشد که در زیر به آن ها اشاره می شود.

عرق کردن و لرزش دست ها
تن صدای پایین و عدم برقراری ارتباط های چشمی
تپش قلب
گوشه گیری و سرخ شدن صورت

چه رویکردهای متفاوتی در این باره وجود دارد؟

درباره شرم می توانند رویکردهای متفاوتی وجود داشته باشد زیرا احساس شرم در میان زنان و مردان متفاوت است شرم در زن ها زمانی ایجاد می شود که وظایفی که را در محیط های کار و یا در خانه بر عهده دارند نتوانند به درستی انجام دهند خانه داری، نقش مادری و … از مهم ترین نقش های یک زن است که دارای اهمیت زیادی است و در صورتی که ضعفی در انجام این کارها وجود داشته باشد می تواند به شرمساری موجب شود. آن ها اغلب احساس بی ارزشی می کنند و تصورشان از خودشان پایین است به نوعی که اعتماد به نفس پایینی نیز دارند.

مردان نیز زمانی که احساس ضعف می کنند دچار شرمندگی می شوند خشم از دیگران نیز احساسی است که در اغلب مردان ایجاد می شود و می تواند نتیجه همین شرمندگی باشد به عنوان مثال مردی که به خاطر شغل خود مورد سرزنش دیگران قرار می گیرد دچار این احساس ناخوشایند می شود حال با این تعاریف باید دید که احساس ارزشمندی چیست و چگونه می توان آن را در فر ارتقا داد.

بسیاری از افراد که دچار این احساس می شوند سعی می کنند تا از آن فرار کنند یا مانند خیلی ها سعی در انکار آن خواهند داشت از این رو باید سعی شود تا فرد این موضوع را بپذیرد تا در روند درمان فرد و مقابله با آن راه  هایی در نظر گرفته شود.

منبع : آرگا

برچسب :

منبع : arga-mag.com

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا