تربیت کودک

علل درد لگن در بارداری و روش های درمان آن

جدایی سمفیز لگنی چیست؟

درد لگن در بارداری، بخصوص ماه های آخر به اوج می رسد. این درد اغلب از ناحیه زیر شکم شروع شده و دستگاه تناسلی را نیز درگیر می کند. به این حالت “جدایی سمفیز لگنی” می گویند که درد را در پی دارد ولی برای جنین بی خطر است.

از آن جایی که استخوان لگن در ناحیه پایین شکم واقع شده است. فاصله بین لبه های لگن با استفاده از غضروف سمفیز که بسیار انعطاف پذیر می باشد پر شده است. گاهی این غضروف بیش از حد کش می آید که در نتیجه آن زنان باردار با راه رفتن نیز دچار مشکل و درد شدید می شوند. در واقع کشیدگی این غضروف طبیعی است و به دلیل رشد جنین این کشیدگی رخ می دهد اما اگر بیش از حد کش بیاید باعث باز شدن این غضروف شده و درد زیادی را به زنان تحمیل می کند. معمولا بعد از زایمان این مشکل برطرف می شود.

علت درد لگن در بارداری

درد لگن در طول مدت حاملگی دارای علت های مختلفی است که در ادامه با برخی از علل بروز این مشکل آشنا خواهید شد.

  • هورمون ریلکسین

علت اصلی درد لگن در بارداری، آزاد شدن هورمون هایی است که باعث می شوند بافت های نرمی مانند مفاصل و رباط شل شوند. استخوانهای این ناحیه باید انعطاف پیدا کنند تا زایمان راحتتر صورت گیرد. با توجه به نزدیک شدن زمان زایمان در ماههای آخر و سنگین شدن رحم در نتیجه درد این ناحیه نیز بیشتر می شود.

  • بزرگ شدن اندازه رحم

گاهی فشاری که بر اعصاب سیاتیک وارد می شود نیز درد لگن را در پی دارد. تغییر سایز رحم و بزرگ شدن آن باعث وارد شدن فشار به عصب ها شده که در نتیجه آن درد لگن ایجاد می شود. دردهای سیاتیکی از دردهای شایع این دوران هستند که بعد از زایمان رفع می شوند و خطر جدی برای سلامتی محسوب نمی شوند.

  • افزایش وزن

از دیگر دلایل درد لگن افزایش وزن مادر و نوزاد است که سبب وارد آمدن فشار بیشتر به مفاصل و استخوان ها خواهد شد و در حقیقت افزایش وزن زیاد سبب دررفتگی مفاصل لگن خواهد شد، بنابراین در رابطه با افزایش وزن در این دوران به توصیه های پزشک تان توجه داشته باشید و از کاهش وزن در این دوران پرهیز کرده مگر با دستور پزشک.

  • وضعیت نامناسب بدن

در برخی موارد امکان دارد با افزایش وزن وضعیت ایستادن و یا نشستن تغییر کند و همچنین حمل اشیاء سنگین بدون قرار داشتن در یک وضعیت مناسب نیز به دررفتگی مفاصل لگن منجر خواهد شد از این رو، به منظور حفظ وضعیت مناسب در طول دوران حاملگی استفاده از کفش های طبی مناسب خواهد بود و همچنین از بلند کردن اشیاء سنگین اجتناب نمایید و در زمان پیاده روی هر از گاهی استراحت کنید و از نشستن برای مدت زمان طولانی نیز پرهیز کنید.

  • نحوه خوابیدن

یکی از از علت های درد لگن در دوران حاملگی خوابیدن به پهلو است اما در این دوران راحت ترین گزینه می باشد بنابراین، اگر علل درد لگن این موضوع است بهتر است به منظور راحتی بیشتر در بین پاهایتان بالشت مخصوص دوران حاملگی بگذارید.

راه های درمان درد لگن

در مواردی که درد شدید نیست می توان با استفاده از روش هایی مانند استراحت کافی, استفاده از کمربند مختص دوران حاملگی و گرم نگه داشتن بدن تا حدودی به بهبود درد لگن در دوران حاملگی کمک کرد.
اما در مواردی که درد شدید بوده باید به متخصص مجرب مراجعه شود تا با استفاده از روش هایی مانند فیزیوتراپی به درمان این دردها کمک کنند. علاوه بر روش فیزیوتراپی روش تنظیم مهره ها نیز به کار برده می شود. در این روش با ردیف کرده مهره ها خصوصا مفاصل باسن درد را کم کرده که به حفظ تعادل باسن کمک کرده و باعث کاهش فشار وارد شده به مفاصل می شود.

روش ماساژ:

از دیگر روش های موثر برای تسکین درد لگن در دوران حاملگی می توان به ماساژ اشاره کرد. این ماساژ باعث شل شدن عضلات می شود و به آرامش و راحتی آنها کمک می کند. این ماساژ ها اغلب بوسیله افراد آموزش دیده انجام می شود.
متخصصان فیزیوتراپی اغلب از روش های دیگری نیز مانند درمان دستی استفاده می کنند که به طبیعی و متعادل به حرکت ستون فقرات, لگن و باسن کمک می کند که در نتیجه آن درد این ناحیه تخفیف می یابد. همچنین گاهی از درمان های غیر دارویی مانند روش برق درمانی و اولتراسوند استفاده می کنند که تا حدود زیادی به کاهش درد لگن در دوران حاملگی کمک می کند.

کمپرس گرم یا حمام:

به منظور درمان درد لگن در دوران بارداری استفاده از کمپرس گرم و یا حمام گرم گزینه مناسبی است زیرا، سبب تسریع جریان خود در قسمت لگن شده و باعث کاهش درد در این قسمت خواهد شد فقط باید دقت داشته باشید که دمای آب مناسب باشد.

داشتن تغذیه مناسب:

استفاده از تغذیه های مناسب که داری کلسیم و ویتامین D هستند نقش مهمی در درمان درد های لگنی دوران بارداری ایفا می کند و همچنین کمک بی نظیری به بازسازی استخوان ها می کنند.

مصرف مسکن ها:

به منظور بهبود درد می توانید با پزشک تان مشورت کنید تا یک مسکن قوی مانند استامینوفن که استفاده از آن در دوران بارداری ایمن و بی خطر است به شما معرفی نمایید و مقدار مصرف آن را نیز بپرسید.

نکاتی برای جلوگیری و درمان درد لگن در حاملگی

اولین و مهمترین اقدامی که زنان باردار همیشه باید به آن توجه داشته باشند, استراحت و خواب کافی است. از فعالیتهای سنگین بدنی دوری کنید. نحوه خوابیدن هم ممکن است روی میزان درد لگن در دوران حاملگی تاثیر بگذارد.
به هیچ وجه روی یک پا نایستید و از ایستادن به مدت طولانی نیز خودداری کنید. می توانید از ورزش های دوران بارداری سبکی که برای تقویت عضلات شکم, باسن و لگن وجود دارد استفاده کنید تا باعث انعطاف و تقویت عضلات شود. توصیه می شود که قبل از انجام این حرکات با یک مربی و متخصص مشورت کرده تا حرکات مناسب را به شما آموزش دهند. ورزش شنا نیز به تقویت عضلات و کاهش درد کمک می کند. همچنین پیاده روی های سبک روزانه نیز به کاهش درد لگن در حاملگی و زایمان راحت تر کمک می کند.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا