تربیت کودک

درد کشاله ران در بارداری و روش های بهبود آن

درد کشاله ران

یکی از انواع دردها و مشکلات دوران حاملگی درد کشاله ران می باشد که ناشی از کشیدگی لیگامان ها و یا رباط های گرد رحمی می باشد. این نوع درد شدید بوده و همانند فرو رفتگی یک وسیله تیز در یک یا دو سمت قسمت پایینی شکم و در نزدیکی کشاله ران می باشد.

بررسی درد کشاله ران در بارداری

دوران حاملگی یکی از دوره های شیرین و هیجان انگیز در زندگی بانوان به حساب می آید که البته با دردها و تغییرات جسمی مختلفی همراه است. از انواع این دردهای شایع که می توان به آن اشاره کرد درد کشاله ران در بارداری می باشد که این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که رباط های گرد رحمی که مسئولیت حفاظت رحم درون لگن را برعهده دارند در اثر تکامل جنین و در نتیجه بزرگ شدن رحم دچار کشیدگی شده و همین امر سبب بروز درد شدیدی در قسمت زیر شکم و کشاله ران می شود و در هنگام ایستادن و بلند کردن اشیا شدید تر می شود. این نوع درد امکان دارد در برخی افراد موجب ایجاد اختلال در کارهای روزانه و همینطور سبب بوجود آمدن مشکلات خواب شود

علائم مهم درد کشاله ران

  • بروز صدا و ناراحتی در زمان حرکت کردن
  • ایجاد درد ناگهانی همراه با سوزش در بخش پایینی کشاله ران
  • وجود سختی در انجام اعمالی همچون راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و چرخیدن در تختخواب

علل ایجاد درد کشاله ران

عوامل فراوانی در ایجاد این نوع درد دخیل می باشند که این وضعیت اغلب هنگامی رخ می دهد که رباط های نگه دارنده مفاصل خارجی خاصره ای یا ساکروایلیاک که در واقع ستون فقرات را به لگن متصل می کند شل شده و دچار ضعف می شود. در ادامه موارد مهمی از دلایل بروز این نوع درد را شرح داده ایم.

ترشح هورمون ریلاکسین

به طور کلی بدن در دوران حاملگی به ترشح هورمون ریلاکسین می پردازد. این نوع هورمون با نرم کردن مفصل ها و عضله ها موجب ایجاد احساس آرامش و شل شدگی بدن می گردد. این هورمون در واقع در حد زیادی تولید می گردد تا بدن را برای عمل زایمان آماده نماید. هورمون ریلاکسین با نرم کردن مفصل های لگن موجب می شود که نوزاد در هنگام زایمان خیلی راحت از مسیر زایش عبور کند. با این وجود این نوع هورمون میزان حساسیت شما را نسبت به ضربات بیرونی بالا برده که همین امر سبب ایجاد درد کشاله ران می شود.

پوکی استخوان زودگذر

این وضعیت بخصوص در سه ماهه دوم و سوم حاملگی ایجاد می شود. این امر در واقع موجب کم شدن موقتی تراکم استخوان در بخش بالایی استخوان ران می شود. بدین ترتیب باعث ایجاد درد ناگهانی کشاله ران شده که با عمل راه رفتن و یا انجام دیگر عملکرد های بدنی شدت می گیرد. برای شناسایی این حالت احتیاج به اسکن ام آر آی خواهد بود. دوره التیام درد حدود ۶ هفته به طول خواهد انجامید. ولی برخی مواقع موجب شکسته شدن لگن می گردد.

آماس و درد عصب قسمت نشیمنگاهی

در بدن دو عصب سرینی موجود می باشد که هر دوتای آن ها از محل کمر به پاها اتصال می یابند. وقتی که رحم ورم می کند این اعصاب را تحت فشار قرار می دهد و ممکن است موجب ایجاد بی حسی، درد و حس سوزش در محل ران و قسمت نشیمنگاه می شود. با وجود این که آماس و درد عصب نشیمنگاهی از جمله نشانه های رایج دوران حاملگی می باشد ولی توصیه می شود با پزشک خود صحبت نمایید چرا که امکان دارد به علل دیگری بوجود آید.

بالا رفتن وزن

زیاد شدن وزن در دوران حاملگی ممکن است بر لگن فشار بیاورد و موجب ایجاد درد کشاله ران گردد.

وضعیت نامناسب

این حالت امکان دارد به ویژه در سه ماهه دوم و سوم حاملگی موجب بوجود آمدن درد کشاله ران گردد چرا که به خاطر وزن نوزاد احتمال دارد بدن شما تناسب صحیحی نداشته باشد.

وجود درد رباط دور رحم

در این وضعیت کمی زق زق در محل لگن، کشاله ران و قسمت شکم حس خواهید کرد که این نوع درد با تغییر یا تکان خوردن نوزاد بیشتر می شود.

نحوه رفع و درمان

درد کشاله ران در بارداری امکان دارد به حدی شدید باشد که خواب فرد را تحت تاثیر قرار دهد و همینطور می تواند موجب بروز اضطراب و ناراحتی در طی روز گردد. در ادامه مواردی را شرح داده ایم که با انجام آن ها می توانید باعث کم شدن این نوع درد شوید.

  • خوابیدن به طرف پهلو

در سه ماهه پایانی حاملگی بخصوص وقتی که به زمان زایمان نزدیک تر می شوید بایستی به طرف پهلو بخوابید و زانو و پاهای خود را خم نمایید. برای این کار می توانید از یک بالش برای محافظت از شکم و ران های خود استفاده نمایید. در صورتی که خوابیدن به این حالت میزان درد شما را افزایش می دهد یک پتو یا بالش را در قسمت پشت خود قرار دهید و بر روی آن بخوابید. این عمل موجب کم شدن میزان فشار بر لگن و ران می گردد.

  • انجام ورزش های آبی

در ماه های پایانی حاملگی نباید خیلی راه بروید چرا که ایستادن ممکن است درد شما را افزایش دهد. ورزش شنا می تواند به کم کردن فشار وارده بر لگن و دیگر مفصل ها کمک نماید. قرارگیری درون آب موجب حس سبکی شده و این عمل به کم شدن فشار وارده بر مفصل ها کمک خواهد کرد.

  • بکار بردن بالش بارداری

بکارگیری بالش های حاملگی یو شکل می توانند در کم شدن درد کمک کننده باشند. درد کشاله ران در بارداری امکان دارد به خاطر حالت نادرست بدن یا نبود پشتیبانی در قسمت لگن ایجاد گردد. بکار بردن بالش بارداری می تواند در تنظیم نمودن حالت بدن و محافظت از شکم، کمر و پاها کمک کننده باشد.

استفاده از کمربند بارداری

در زمان ایستادن یا اجرای هر نوع عمل فیزیکی بایستی از کمربند بارداری استفاده نمایید. این نوع کمربند از قسمت کمر و بخش میانی بدن حمایت خواهد کرد.

  • ماساژ دوران حاملگی

بکارگیری این عمل می تواند در التیام دردهای حاملگی کمک کننده باشد. عمل ماساژ در واقع می تواند در شل کردن ماهیچه ها و کم شدن میزان فشار و اضطراب تاثیرگذار باشد.

  • استفاده از روش گرما درمانی

می توانید با یک حمام آب گرم و یا قرار دادن یک بطری آب گرم بر روی قسمت ران های خود باعث کم شدن درد شوید. با تجویز پزشک خود می توانید از ماساژ دادن با استفاده از یک روغن گرم به منظور بهبودی و رفع درد کمک بگیرید. ماساژ بایستی خیلی ملایم و آرام باشد و آب حمام باید خیلی داغ نباشد.

  • استراحت کردن

ایستادن در طی روز می تواند درد کشاله ران را شدیدتر نماید. تلاش کنید در طی روز به قدر لازم بخوابید یا بنشینید. بهتر است بدانید که نشستن و یا خوابیدن با پاهای بالا آورده و قرار دادن یک تکیه گاه خوب برای قسمت کمر می تواند در التیام این نوع درد کمک کننده باشد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا