روان درمانی

خودرایانی چیست؟ چه عواملی در بروز آن موثر هستند؟

خودرایانی

خودرایانی یکی از روش هایی می باشد که در علم روانشناسی از آن به عنوان خود تنظیمی یاد می شود و افراد بسیار زیادی هستند که این موقعیت برایشان پیش می آید ولی نام آن را نمی دانند چون تا کنون با آن آشنا نشده اند. در ادامه این مفهوم را برایتان بررسی خواهیم کرد.

همه چیز درباره خودرایانی

این واژه به معنای این است که فرد می تواند در موقعیت های خاصی خود را کنترل کند و حرف هایی که باید بزند و حقیقت دارند را نزده و سعی می کند حرف هایی را به زبان بیاورد که به آن ها اعتقادی ندارد. همین مسئله گاها موجب می شود که فرد از روی عصبانیت بسیار زیادی که دارد و نمی تواند آن را بیان کند لبخندی زده و بعد سکوت می کند. شاید بسیاری از شما ها تا کنون دچار این خود کنترلی شده باشید و الان که معنای این مفهوم را فهمیدید بهتر می توانید بهتر با آن کنار آمده و زندگی خود را بهبود بخشید. ساز و کار ذهنی برای انجام این کار بسیار سخت و پیچیده می باشد و هر فردی نمی تواند بدون مهارت و تفکر چنین کاری را انجام داده و به خود تنظیمی دست یابد.

زمان بروز

شاید برایتان تعجب آور باشد ولی جالب است بدانید که با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است کودک از ۷ ماهگی به این مفهوم دست می یابد ولی والدین نمی توانند این خود تنظیمی را در نوزاد تشخیص دهند تا زمانی که کمی سن نوزاد بیش تر شود. کامل شدن این مفهوم در کودکان از ۳ تا ۸ سالگی می باشد و برخی از کودکان با توجه به هوش و استعدادی که دارند زود تر و برخی دیگر دیر تر به خود تنظیمی دست می یابند.

رفتار های مهم خود تنظیمی

باد بدانید که تشخیص خودرایانی در کودکان سخت نیست و تنها باید رفتار کودک را زیر نظر داشته باشید تا ببینید در کجا ها این خود تنظیمی رخ می دهد و کودک رفتار خود را اصلاح می کند. بیش ترین خود تنظیمی در کودکان در سه مورد بیش تر از سایرین مشاهده می شود که این سه مورد شامل  همدلی با دیگری، به تاخیر انداختن کار ها و پرهیز از دروغ و تقلب می باشد.

فواید و اهمیت

کودکانی که به این مفهوم دست یافته اند بیش تر موفق می شوند زیرا کم تر از مدرسه فرار می کنند و کار های بد و ناپسند کم تر از آن ها سر می زند.
خویشتن داری در زندگی روزمره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و به شما کمک می کند تا بتوانید کار های خود را بهتر انجام داده و کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهید.
رفتار های نا مناسب و غلط می تواند مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد کند بنابراین لازم است تا با خود تنظیمی جلوی برخی از رفتار های خود را بگیرید تا موقعیت شغلی، تحصیلی و اجتماعی شما به خطر نیفتد.

عوامل موثر در خود تنظیمی

جالب است بدانید که عوامل بسیار زیادی در شکل گیری و تداوم این رفتار نقش دارند و شناسایی آن ها به شما کمک بسیار زیادی می کند. این عوامل عبارت اند از :

  • ژنتیک هر فرد
  • بحران های زندگی و مدیریت کردن آن ها
  • ژن های مربوط به ترشح دوپامین و سروتونین
  • تجربه های زیستی
راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا