تربیت کودک

مزایا و عوارض خوردن تمرهندی در بارداری

تغذیه در بارداری

از جمله مهمترین موارد در دوران حاملگی، تغذیه است. چرا که بر روی سلامت مادر و جنین تاثیر می گذارد به همین خاطر نیاز است که مادران توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشند. از میان انواع مواد غذایی و خوراکی های مختلفی که مادران تمایل به استفاده از آن را در این دوران دارند تمر هندی بوده که از فواید زیادی برخوردار است ولی نسبت به مصرف آن باید محتاطانه عمل کرد.

خوردن تمرهندی در بارداری

تمرهندی و لواشک جزء خوراکی های محبوب و خوشمزه بوده که دارای عطر و طعم بی نظیری می باشد که اغلب مادران در دوران حاملگی میل به استفاده از آن را دارند. خوردن تمرهندی و لواشک در بارداری از مزایا و عوارض فراوانی برخوردار بوده که باید نسبت به نوع و میزان مصرف آن در این دوران احتیاط نمود و به مقدار مجاز از آن استفاده کرد تا مشکلی در روند رشد جنین ایجاد نکند.

تمرهندی در واقع میوه ای ترش و شیرین بوده که درون یک غلاف رشد کرده و به خاطر طعم دلنشینی که دارد در تهیه بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. تمرهندی از خواص دارویی فراوانی برخوردار بوده و ارزش غذایی بسیاری دارد، همچنین به دلیل طبع شیرین و اسیدی که دارد برای رفع مشکل هضم بسیار موثر و مناسب می باشد. اما باید این نکته را در نظر داشت که مصرف مواد غذایی ترش سبب بروز زایمان زودرس در زنان می گردد و انقباضات رحمی را به دنبال دراد.

مزایای خوردن تمرهندی

بهتر است بدانید تمرهندی دارای مواد مغذی فراوانی از جمله کلسیم و انواع ویتامین های مختلف می باشد به همین دلیل بسیار مفید و پرخاصیت می باشد که در ادامه به معرفی موارد مهمی از آن پرداخته ایم.

  • موثر در سلامت قلب

خوردن تمرهندی اختلالات مربوط به قلب را به حداقل می رساند. تمرهندی باعث پاکسازی سرخرگ ها از کلسترول بد می شود. این میوه دارای فیبر بالایی می باشد و همینطور بخاطر پتاسیمی که دارد قادر می باشد با کم کردن میزان استرس شریان ها و سایر عروق فشار خون را کم کند. تمرهندی بخاطر دارا بودن ویتامین ث می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کند و مانع از بروز اغلب مشکلات قلبی گردد.

  • مانع از ایجاد دیابت

آلفاآمیلاز ترکیبی می باشد که در تمرهندی وجود داشته و باعث جلوگیری از جذب کربوهیدرات هایی می گردد که به شکل قند در می آیند. میزان زیاد قند در خون سبب ایجاد دیابت می گردد و تمرهندی می تواند از بروز این نوع بیماری جلوگیری کند.

  • بهبود یافتن میزان ایمنی بدن

ویتامین ث و سایر ویتامین های موجود در تمرهندی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. تمرهندی بخاطر دارا بودن خواص ضد میکروبی و ضدعفونی کنندگی سبب به وجود آمدن سیستم دفاعی مقاومی شده که بدن را در برابر عفونت های ویروسی ایمن سازی می کند.

  • منبع سرشار از آهن

در طی حاملگی میزان حجم خون زیاد می شود. آهن در بالا رفتن مقدار خون بدن موثر می باشد. تحقیقات نشان داده که استفاده از میزان کافی آهن خطر سقط جنین را کم می کند. همینطور درصد تولد نوزاد با مقدار وزن کم نیز به حداقل می رسد.

  • مانع از بروز اسهال

زمانی که تمرهندی به مقدار مناسبی استفاده گردد در هضم یافتن غذا کمک کننده می باشد. همینطور به منظور دفع راحت تر تاثیرگذار می باشد و از ایجاد اسهال ممانعت می کند.

  • پیشگیری از ایجاد سرطان

سرطان در واقع به دلیل رشد یافتن سلول هایی می باشد که بر روی رادیکال های آزاد تشکیل می شوند. آنتی اکسیدان ها از جمله عناصر مهمی می باشد که در جلوگیری از ایجاد سلول های سرطانی کمک کننده می باشد.

  • کم کردن میزان وزن

تمرهندی علاوه بر خواص فراوانی که دارد می تواند با بالا رفتن میزان وزن مقابله کند. آنزیمی در بدن موجود می باشد که چربی را درون بدن ذخیره سازی کرده و تمرهندی به دلیل دارا بودن هیدروکسی تریک از این عمل جلوگیری می کند. این میوه همینطور موجب کم شدن اشتها و بی اشهایی در بارداری و همچنین بالا رفتن انتقال دهنده های عصبی سروتونین می شود.

  • بهبود دهنده عضله ها و عصب ها

B کمپلکس موجود در تمرهندی به صورت تیامین در توسعه کارکرد عصب ها و تشکیل عضله های مقاوم کمک کننده خواهد بود. این عمل سبب ایجاد سلامتی بدن می شود.

  • دارای خواض آنتی هیستامینی

تمرهندی در مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا نیز بسیار تاثیرگذار می باشد. این بیماری اغلب به خاطر حساسیت و یا عفونت ویروسی به وجود می آید. با این وجود تمرهندی خاصیت ضد انعقادی دارد که در پیشگیری از حملات آسم و دیگر انواع سرماخوردگی و آنفولانزا موثر می باشد.

عوارض و مضرات مصرف تمرهندی

  1. در صورتی که در دوران بارداری به فلوروز ابتلا دارید استفاده از تمرهندی خام امکان دارد به جنین آسیب برساند.
  2. تمرهندی قدرت بدن را در جذب ایبوپروفن بالا می برد. این موضوع می تواند در سه ماهه سوم حاملگی همراه با خطر باشد چرا که ایبوپروفن به شکل بالقوه قادر به تنگ شدن دائمی قلب نوزاد می گردد.
  3. استفاده بیش از اندازه تمرهندی امکان دارد مقدار فشار خون را با مشکل رو به رو سازد.
  4. همانند مهارت جذب ایبوپروفن تمرهندی احتمال جذب بیش از اندازه آسپیرین را بالا می برد.
  5. این میوه می تواند در رقیق کردن خون نقش موثری داشته باشد و امکان دارد مانع جذب شدن غذای لازم توسط نوزاد گردد.
  6. گردش خون نامرتبی را نیز برای کودک ایجاد می کند.
  7. خطرات و فواید مصرف تمرهندی در حاملگی  به مقدار و نوع مصرف آن در این دوران وابسته می باشد.
  8. استفاده زیاد تمرهندی می تواند سبب به هم ریختن تعادل در میزان قند خون در بارداری گردد.
2/5 - (1 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا