تربیت کودک

زگیل در کودکان و روش های پزشکی برای درمان آن

زگیل

یکی از انواع عارضه های پوستی رایج که در اثر نوعی ویروس در افراد ایجاد می شود زگیل بوده که به صورت یک برآمدگی کوچک بر روی سطح پوست به وجود می آید و تا زمانی که لمس نشوند اغلب بدون درد می باشند. این نوع بیماری خطری ندارد و می توان به سادگی به درمان آن پرداخت.

چگونگی بروز زگیل در کودکان

علاوه بر بزرگسالان امکان دارد زگیل در کودکان نیز بروز پیدا کند که این زائده پوستی در اثر ویروسی به اسم پاپیلوماویروس انسانی ایجاد شده و قسمت سطحی لایه پوست را آلوده می کند و خیلی سریع سرایت پیدا می کند و به فردی دیگر انتقال می یابد. این پدیده ویروسی به صورت خوش خیم بوده و ضرری ندارد اما گاهی اوقات به نسبت موقعیت و محل ایجاد شده امکان دارد همراه با درد و ناراحتی باشد.

این عارضه های پوستی وقتی همراه با درد می باشند که در قسمت کمر و یا در بخش هایی از بدن به وجود آیند که در معرض ضربه خوردن قرار گرفته و یا لمس شوند. زگیل ها در مناطقی که مرطوب بوده همچون محل زخم ها و بریدگی های کوچک که در قسمت انگشتان، دست و پاها به وجود آمده امکان بروز بیشتری دارند. این بیماری امکان دارد برای کودکان آزار دهنده بوده و باعث خجالت زدگی آن ها شود و مشکلاتی همچون آسیب های روانی و مشکلات زیبایی برای آن ها به دنبال داشته باشد.

انواع مختلف زگیل

  • زگیل های معمولی

این نوع زگیل ها می توانند در هر محلی از بدن به وجود آیند ولی به طور معمول بر روی دست ها و بخصوص در کنار ناخن ها یا در محلی که پوست بریده شده ظاهر می شوند. این برآمدگی های دانه ای می توانند همرنگ با پوست بوده ولی امکان دارد گاهی کمی روشن یا تیره تر نیز باشند. زگیل های معمولی به طور کلی دارای یک الی چند نقطه کوچک سیاه می باشند و به همین خاطر است که برخی مواقع به اسم زگیل های تخم دار معروف می باشند.

زگیل های مسطح در واقع سایز کوچک و حالت نرم تری نسبت به دیگر زگیل ها دارند. آن ها قادر هستند در تعداد بسیاری حتی تا ۲۰ الی ۱۰۰ عدد به طور همزمان به وجود آیند این نوع زگیل ها در کودکان اغلب بر روی صورت ظاهر می شوند.

  • زگیل های پالمر

این نوع زگیل ها اغلب بر روی کف دست رشد می کنند.

  • زگیل های پاتوژ

این نوع زگیل ها معمولا در قسمت کف پاها به وجود آمده و می توانند درد زیادی داشته باشند.
زگیل های رشته ای شبیه به خطوط بوده و اغلب بر روی صورت بخصوص در قسمت پلک ها و لب ها ظاهر می شوند.

نشانه های زگیل

زگیل در کودکان به صورت یک دفعه پدیدار نمی گردد، به طوری که ویروس محلی برای خود بر روی پوست پیدا کرده و خیلی آرام شروع به رشد می کند. با گذشت زمان به نوعی زگیل کاملا تکامل یافته و قابل دید تبدیل شده، اگر چه این روند امکان دارد ماه ها یا سال های طولانی به طول انجامد.
زگیل به طور معمول احتیاجی به درمان ندارد چرا که اغلب مشکلی به وجود نمی آورد. پزشکان امکان دارد در صورت ایجاد درد و یا بروز مشکل در کارهای روزمره زگیل را رفع نمایند ولی زگیل اگرچه نیز درمان نگردد امکان دارد در طی ۶ ماه تا ۲ سال به طور خود به خود از بین  برود.
داروهایی که برای درمان زگیل مورد استفاده قرار می گیرند حاوی اسید سالیسیلیک می باشند که موجب کم شدن و نابودی زگیل می شوند. این داروها به شکل مایع، ژل، پد و یا پماد مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان داروهای بی نسخه و بدون تجویز در دسترس افراد می باشند. مدل هایی از این داورها شامل Compound W، Duofilm  و HP Occlusal می باشند.

بکار بردن نیتروژن برای رفع زگیل ها کریوتراپی گفته می شود. این نوع درمان بایستی حدود ۲ الی ۴ مرتبه در هر ۱ الی ۳ هفته تکرار گردد. در این شیوه پزشکان از نیتروژن مایع به منظور فریز کردن زگیل بهره می برند و امکان دارد کمی باعث ناراحتی گردند. در صورتی که این شیوه تاثیری نداشته باشد امکان دارد احتیاج به روش درمانی دیگری باشد.

بهره گیری از این نوع روش درمانی در واقع درمان خانگی زگیل به حساب می آید که بر روی زگیل قرار می گیرد و فقط چند ساعت در طول هفته برداشته می شود. نوار نیز بایستی عوض گردد. تاثیر این نوع درمان زیاد نمی باشد و پیش از استفاده از آن برای کودکتان بایستی با پزشک خود صحبت نمایید.

روش های درمانی دیگر

وقتی که روش های درمانی دیگر تاثیرگذار نباشد پزشکان امکان دارد با کمک لیزر زخم را بسوزانند. این شیوه درمانی مفید و اثرگذار می باشد ولی امکان دارد محل زخم باقی بماند.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا