تربیت کودک

چطور بر بی حوصلگی در بارداری غلبه کنیم؟

از جمله مشکلاتی که امکان دارد در دوران حاملگی مادران را درگیر نماید بروز تغییرات در خلق و خو و رفتار آن ها می باشد که این گونه اختلالات ناشی از دلایل مختلف و شرایط خاص این دوران بوده که در افراد مختلف متفاوت بوده و نیاز به یک سری راهکار برای رفع و مقابله دارد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به بررسی دلایل بی حوصلگی در بارداری و راهکارهای رفع این مشکل بپردازیم.

خستگی و بی حوصلگی در بارداری

به طور کلی می توان گفت بارداری علائم و تغییرات فیزیولوژیکی مختص به خود را دارد که بارزترین آن بی حوصلگی در بارداری می باشد و علت آن بروز تغییرات هورمونی در این دوران است. این گونه تغییرات موجب اختلال در الگوی خواب، نحوه هضم غذا و در پی آن باعث تغییرات ظاهری می گردد. در واقع طبیعی می باشد زمانی که بدن مادر برای رشد و تکامل جنین در حال آماده سازی بوده شرایط آن نیز نسبت به قبل متفاوت می باشد که همین امر در نتیجه بر روی حالات روحی و خلق و خوی مادر تاثیر می گذارد.

بهتر است بدانید که هدف اولیه جنین استفاده از منابع بدن مادر است و مادر دومین فردی می باشد که از منابع خود مصرف می کند. در واقع باید گفت در آغاز گردش خون اکسیژن لازم و دیگر احتیاجات تغذیه ای را به جنین رسانده و مادر در وهله دوم از این منابع استفاده می کند. بدین ترتیب با هر ضربان قلب جنین یا هر سلولی که در بدن مادر نمو پیدا می کند از میزان انرژی او کاسته می شود.
علل اصلی بی حوصلگی در حاملگی
دلایل مختلف و تاثیرگذاری وجود دارد که موجب بروز این وضعیت در بارداری می شود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

کم شدن میزان فشار خون

بدن به خاطر حاملگی قادر نمی باشد مقدار فشار خون را به درستی تنظیم نماید به همین دلیل کم شدن میزان فشار خون و در پی آن بی حوصلگی و خستگی اتفاق می افتد. فشار خون در کل دوران حاملگی در سطح پایینی قرار دارد ولی در سه ماهه سوم بهبود پیدا می کند. وقتی که به صورت یکدفعه از جای خود برمی خیزید دچار سرگیجه خواهید شد.
کم شدن میزان هموگلوبین :
هموگلوبین در واقع رنگدانه ای بوده که دارای عنصر آهن می باشد. این رنگدانه جدای از این که موجب سرخی رنگ خون می گردد با اکسیژن مخلوط شده و آن را در معرض سلول های بدن قرار می دهد. در دوره حاملگی هموگلوبین به حداقل رسیده تا خون حالت رقیق به خود بگیرد و خیلی راحت درون جفت گردش پیدا کند. جنین هموگلوبین و اکسیژن را از مادر کسب نموده و کاهش هموگلوبین خود مادر موجب بی حالی و بی حوصلگی می گردد.

بالا رفتن میزان استروژن

مقدار زیاد این هورمون در دوره حاملگی در جایگاه یک محرک عمل کرده و باعث اختلال در خواب می گردد. بجز عللی که اشاره شد ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن در حاملگی و افزایش یافتن میزان حساسیت دچار شدن به بعضی بیماری ها در ایجاد بی حوصلگی نقش موثری دارند.

عوامل موثر بر بروز بی حوصلگی

ایجاد تغییرات و نوسانات هورمونی و بالا رفتن میزان هورمون پروژسترون در دوره حاملگی موجب بروز این حالت می شود.
در صورتی که مادر احساس غمگینی، ناامیدی و افسردگی داشته باشد در طی روز احساس خواب آلودگی و بی حوصلگی خواهد کرد.
اگر خانم باردار در زمان شب حس ناراحتی داشته باشد و یا دائما در حال دستشویی رفتن باشد در نتیجه میزان خواب کافی نداشته و همین امر موجب خستگی و بی حوصلگی او می شود.
کم شدن میزان آهن بدن در طول حاملگی و بروز کم خونی در پی آن موجب احساس خستگی و بی حوصلگی شده و برای بررسی وضعیت کم خونی در حاملگی پزشک معالج برای مادر آزمایش خون تجویز خواهد کرد.
بروز حالت تهوع و استفراغ در طی حاملگی میزان انرژی بدن را کاهش داده و همین موضوع موجب بروز بی حوصلگی می گردد.
امکان دارد مادر در رابطه با حاملگی خود دچار استرس شده و بی حال و بی حوصله گردد.

نحوه مقابله با این وضعیت و رفع آن

در ادامه موارد مهمی از راه های غلبه بر حالت بی حوصلگی و خستگی را در اختیارتان قرار داده ایم.

کاهش فعالیت های روزانه 

از نشستن و بلند شدن های اضافه خودداری نمایید و در انجام امور خانه از همسرتان و یا دیگران کمک بخواهید. در صورتی که در بیرون از منزل مشغول به کار هستید تا جای امکان از میزان ساعات کاری خود بکاهید. در صورتی که حس ناتوانی دارید می توانید درخواست مرخصی نمایید.

داشتن خواب و استراحت کافی 

مهمترین کاری که باید به آن اهمیت بدهید این است که در زمان شب خیلی زود به رختخواب بروید و به چرت زنی روزانه عادت نمایید. حتی یک چرت ۱۵ دقیقه ای هم می تواند در ایجاد حس نشاط و شادابی تاثیرگذار باشد.

حفظ روحیه 

در صورتی که خستگی و بی حوصلگی زیاد در سه ماهه اول حاملگی ناخوشایند می باشد بهتر است بدانید که در سه ماهه دوم وضعیت شما بهبود پیدا خواهد کرد. در صورتی که در روزهای پایانی حاملگی به سر می برید باید بدانید که به زودی حس مادری را تجربه خواهید کرد و برای همین بدخوابی ها دلتنگ خواهید شد.

داشتن برنامه غذایی سالم و مقوی 

شما بایستی در طول روز حدود ۳۰۰ کالری بیشتر از قبل استفاده نمایید. برنامه غذایی سالمی که حاوی سبزیجات، میوه، انواع غلات، لبنیات و گوشت کرم چرب می باشد کالری مورد احتیاج بدن را فراهم می کند ولی مواد غذایی ناسالم میزان انرژی بدن را به حداقل می رسانند. سعی کنید که از میوه و ماست به صورت میان وعده استفاده نمایید. داشتن یک تغذیه مناسب از ایجاد افزایش وزن جلوگیری می کند. وزن اضافی در حاملگی علت دیگری است که موجب احساس خستگی و بی حوصلگی در این دوران می شود.

انجام فعالیت های ورزشی روزانه 

انجام ورزش و داشتن تحرک کم همچون پیاده روی کوتاه می تواند در بهبود حال روحی مادر کمک کننده باشد و با کنترل نمودن وزن از میزان کسالت و بی حوصلگی کم کند. در صورتی که پزشک مانعی برای انجام ورزش نمی بیند می توانید در طول روز ورزش کرده و حرکات کششی مختلفی انجام بدهید و تنفس عمیق داشته باشید.

مصرف مایعات به میزان لازم 

به جای استفاده از چای که دارای کافئین می باشد میزان آب زیادی بخورید. در صورتی که به دلیل دفع ادرار زیاد مجبورید در زمان شب در وقت خواب به صورت دائم بیدار شوید چندین ساعت قبل از وقت خواب خوردن مایعات را کاهش داده ولی در عوض در طول روز میزان مایعات زیادی استفاده نمایید.

در این مطلب علل و عوامل ایجاد خستگی و بی حوصلگی در بارداری را به همراه روش های بهبودی و غلبه بر آن شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده از آن را برده باشید.

4.5/5 - (11 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا