روان درمانی

لزوم مسئولیت پذیری در زندگی و ویژگی های افراد مسئول

مسئولیت پذیری در زندگی

مسئولیت ها بخش مهمی از زندگی هر فرد را تشکیل می دهد و به نوعی نقش او در زندگی را نشان می دهد همه ما در زندگی خود و در قابل دیگران دارای وظایفی هستیم که در زمان و مکان درست باید انجام شود تا نظم زندگی ما و اطرافیان رعایت شود از سویی هر فردی باید به این وظایف واقف باشد و بداند که در زندگی چه نقشی دارد؟ اما چگونه می توان به نقش مسئولیت پذیری در زندگی پی برد؟ پیش از هر چیز باید بدانید که مسئولیت نقطه مقابل تسلیم شدن است. همه ما به تنهایی و حتی در قبال دیگران دارای وظایفی هستیم که موجب اتحاد و وابستگی در میان ما می شود برای اینکه بدانید در زندگی خود چه وظایفی دارید باید از خودتان بپرسید که در صورت بروز مشکلی در زندگی مسئولیت کارهای خود را بر عهده می گیرید و از دیگران عذرخواهی می کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد شما فردی با مسئولیت در زندگی خود و نبست به دیگران می باشید در غیر این صورت باید سعی کنید تا این نقش را در زندگی تمرین کنید.

 مسئولیت پذیری در زندگی چیست؟

با وجود اینکه افرادی دارای دیدگاه های مختلفی در این زمینه هستند ما می توانیم تعریف های گوناگونی نسبت به این موضوع داشته باشیم یکی از تعاریف معمول در این رابطه این است که ” هر فرد باید مسئولیت کارهای خود را جدای از اینکه نتیجه آن چیست بپذیرید این کار شما را به یک فرد برنده تبدیل کرده و موجب می شود در زندگی و جامعه موفق تر باشید” اگر شما از بار مسئولیت شانه خالی می کنید و تفره می روید بی شک آدمی با مسئولیت نیستید و گاها شکست در زندگی شما دیده می شود.

اما مسئولیت پذیری دارای فایده است؟ مسئولیت داشتن نقش مهمی در موفقیت شما دارد و شما را به یک فرد برنده تبدیل می کند شما باید هر لحظه اهداف طلایی خود را ارتقا دهید و به آن ها فکر کنید افراد با مسئولیت زودتر به اهداف خود نزدیک می شوند زیرا به خوبی وظایف خود را در زمینه مورد نظر می دانند.

ویژگی های افراد مسئول

چه افرادی دارای احساس مسئولیت هستند؟ افرادی که برای وظایف خود بهانه ای نمی آورند و از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی نمی کنند این افرادی توانایی های جادویی دارند و می توانند به خوبی برنامه های زندگیشان را اجرا کنند. نمونه ای از رفتارهای این افراد بیدار شدن در صبح زود و ورزش کردن است آن ها زمانی که تصمیم به این کار می گیرند هیچ گاه بهانه ای برای آن نمی آورند. این افراد دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و به تعهدات خود عمل می کنند از سویی آن ها بر روی کارهایی تمرکز دارند که توانایی انجام آن را داشته باشند تا بتوانند این وظیفه را به شکل دقیق تری انجام دهند. از دیگر ویژگی های این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این افراد دارای زندگی منظمی هستند.
  • وقت شناسی از دیگر خصوصیات این افراد است.
  • آن ها اشتباهات خود را می پذیرند.
  • آن ها هیچ گاه وظایفی که دارند به تعویق نمی اندازند.

روش هایی برای مسئولیت پذیری

اگر از خودتان می پرسید که چگونه مسئولیت پذیر شوید و بتوانید وظایف خودتان را در زندگی به درستی انجام دهید ما به شما کمک می کنیم تا به فرد ایده آلی که دوست دارید تبدیل شوید. بی شک می دانید که پذیرش وظایف و به عهده گرفتن آن ها یکی از گام های اساسی در مسیر موفقیت است اما عوامل متعدد دیگری می تواند در این زمینه موثر باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

۱- گله گزاری و سرزنش نکنید

گله گزاری و شکایت موجب می شود تا شما از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی کنید بنابراین نباید دیگران را سرزنش کنید یا اتفاقات پیش آمده را گردن تقدیر بیاندازید از سویی گله کردن برای چیزهای نداشته نیز می تواند موجب بی مسئولیتی شود اگر مدام به نداشته فکر کنید برای شما بیش از حد بزرگ می شود تنها باید بگویید که تمام اتافاقات در زندگی موجب کسب مسئولیت برای شما می شود. شما باید راه های پذیرش اشتباه در زندگی را به خوبی یاد بگیرید و در لینک می توانید رد این زمینه اطلاعات کسب کنید.

۲- مسئولیت پذیری افکار و احساسات

اگر قصد دارید در زندگی فردی با مسئولیت باشید باید سعی کنید تا مسئولیت افکار و احساسات خود را نیز بر عهده بگیرید این مسئولیت پذیری باید در رفتار، گفتار و عواطف شما دیده شود تمام این موارد بخش مهمی از زندگی شما را تشکیل می دهد همانطور که می دانید منشا بسیاری از احساسات افراد احساسات درونی آن ها و افکار آن ها می باشد و زمانی فرد مسئولیت پذیری دارد که افکار تراوش کرده ذهنی خود را بپذیرد باید بدانید که هیچ کس در نحوه رفتار شما و یا کلماتی که به زبان می آورید مسئول نیست و تنها شما هستید که تعیین می کنید چه رفتاری بکنید و باید در قابل آن ها مسئول باشید.

۳- نظم داشتن

یکی از مهمترین اصول برای داشتن حس مسئولیت برقراری نظم در بخش های مختلف است زمانی که اتاق شما مرتب باشد و این کار را روزانه یا هفتگی انجام دهید در حقیقت مسئولیت خود را پذیرفته اید و آن را به خوبی انجام می دهید. زمانی که اتاق خود را کثیف می کنید باید برنامه ای برای تمیز کردن آن داشته باشید نظم دهی نقش بسیار مهمی در پذیرش حس مسئولیت شما دارد.

۴- تعیین هدف و برنامه ریزی

اگر می خواهید فردی مسئول باشید باید برای آینده خود اهدافی داشته باشید شما با تعیین این اهداف برنامه ای برای خود دارید همچنین برنامه ریزی کردن برای دستیابی به این اهداف نیز موجب می شود شما مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید و در زمان بروز مشکل نیز از تلاش دست نکشید. شما با این کار وظیفه ای برای خودتان تعیین می کنید که باید آن را به تحقق ببخشید تداوم داشتن در این مسیر نیز از دیگر مسائل مهم است.
افزایش مسئولیت پذیری در کودکان نیز از طریق الگوبرداری از والدین صورت می گیرد. اگر قصد دارید فردی مسئول پذیر باشید باید این الگوی رفتاری را در خودتان نیز رشد دهید و به آن توجه کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا