بیماری هابیماری های بزرگسالان

ناباروری ثانویه چیست؟

ناباروری ثانویه، معنای آن چیست و چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر اینجا هستید ، ممکن است بدنبال پاسخ ، پشتیبانی ، امید و نحوه حرکت به جلو با ناباروری پس از بارداری قبلی باشید. با نگاهی به ناباروری به طور کلی ، حدود ۱۲ درصد زنان در باردار شدن یا بارداری مشکل دارند و ناباروری ثانویه ، وقتی این دشواری پس از یک یا چند بارداری موفقیت آمیز رخ می دهد، غالباً باعث جلب توجه و حساسیت می شود.
ما درک می کنیم که ناباروری ثانویه می تواند طیف وسیعی از احساسات چالش برانگیز مانند غم ، ناامیدی ، گیجی و حتی احساس گناه را به همراه داشته باشد. خواه  در شما به طور رسمی ناباروری ثانویه تشخیص داده شده باشد یا در حال مرور مشکلات اولیه باردار شدن مجدد هستید ، اینجا یک جایی امن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن است.

ناباروری ثانویه چیست؟

ناباروری دو نوع است: اولیه و ثانویه.

ناباروری اولیه ، عدم توانایی باردار شدن را معمولاً پس از ۶ ماه تا ۱ سال تلاش و در صورت ۳۵ سالگی یا بیشتر توصیف می کند.
از طرف دیگر ، کسانی که ناباروری ثانویه را تجربه می کنند ، پس از موفق شدن حداقل یک بار در بارداری قبلی، در بارداری مجدد مشکل دارند.
درست مانند ناباروری اولیه ، ناباروری ثانویه نیز می تواند به دلیل وجود عاملی در هر مرحله از روند مورد نیاز برای باردار شدن رخ دهد. باروری شما حتی پس از تولد کودک نیز می تواند تغییر کند. (و در شریک زندگی شما نیز می تواند با گذشت زمان تغییر کند)
در ناباروری ثانویه ممکن است در یک یا چند مرحله زیر مشکلی پیش آمده باشد:

  • تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک)
  • لقاح تخمک با اسپرم
  • حرکت تخمک بارور به رحم
  • کاشت تخمک بارور شده در رحم

شایان ذکر است که این مقاله بر روی زنان متمرکز شده است ، اما در ۳۵ درصد موارد ، عامل مشکل هر دو زن و مرد هستند.

علت ناباروری ثانویه چیست؟

ناباروری اولیه و ثانویه اغلب علل یکسانی دارند. مهمترین چیزی که باید بدانید این است که ، در اکثر قریب به اتفاق موارد ، ناباروری تقصیر شما نیست. می دانیم که کنار آمدن با این مسئله کار ساده ای نیست ، اما می تواند به شما کمک کند در یافتن راه حل های مبتنی بر شواهد که ممکن است به شما در موفقیت باردار شدن کمک کند قدرت بیشتری پیدا کنید.
در اینجا برخی از شایع ترین دلایل ناباروری به طور کلی ذکر شده است که معمولاً مربوط به ناباروری ثانویه نیز هستند.

اختلالات تخمک گذاری

بیشتر ناباروری زنان به دلیل اختلالات تخمک گذاری است. در حقیقت ، ۴۰ درصد از زنان نابارور به طور مداوم تخمک گذاری نمی کنند. مشکلات تخمک گذاری می تواند به دلیل چندین شرایط و عوامل ایجاد شود ، مانند:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • نارسایی اولیه تخمدان (POI)
  • کاهش تولید تخمک به دلیل پیری و بالا رفتن سن
  • تیروئید یا سایر اختلالات غدد درون ریز که بر تولید هورمون تأثیر می گذارد
  • برخی از عوامل سبک زندگی ، مانند وزن ، تغذیه و سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

یکی از رایج ترین دلایل ناباروری زنان PCOS است که باعث می شود تخمدان ها یا غدد فوق کلیه بیش از حد هورمون تستوسترون تولید کنند که از آزادسازی تخمدان ها جلوگیری می کند. همچنین می تواند باعث ایجاد کیست در تخمدان شود که ممکن است در تخمک گذاری بیشتر تداخل ایجاد کند.
خبر خوب این است که درمان های موثر برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد. در حقیقت ، درمان با داروها ممکن است منجر به حاملگی موفق تا ۷۰ درصد شود.

مشکلات رحم یا لوله های رحمی

مشکلات ساختاری می تواند توانایی شما برای باردار شدن را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال ، اگر انسدادی در لوله های رحمی وجود داشته باشد ، اسپرم و تخمک ممکن است نتوانند ملاقات کنند. رحم همچنین ممکن است دارای نقص ساختاری یا بافتی باشد که از کاشت جلوگیری می کند.

شرایط خاصی که بر لوله های رحمی یا رحم تأثیر می گذارد

  • آندومتریوز
  • فیبروم رحم یا پولیپ
  • اسکار و زخم رحم
  • ناهنجاری در شکل رحم ، مانند رحم تک شاخ

فراخوانی آندومتریوز مهم است ، زیرا تا ۱۰ درصد زنان را درگیر می کند. بعلاوه ، به گفته منابع معتبر ، آندومتریوز و ناباروری رابطه قانع کننده ای دارد – ۲۵ تا ۵۰ درصد از زنان مبتلا به ناباروری دارای آندومتریوز هستند.
ناباروری ثانویه به دلیل آندومتریوز می تواند پس از سزارین یا جراحی رحم ایجاد شود ، زمانی که سلول های رحم می توانند جای خود را تغییر دهند و علائم شروع یا افزایش یابد.

زخم رحم ناشی از زایمان قبلی

اگر در حاملگی قبلی سزارین کرده باشید ، ممکن است در رحم جای زخمی وجود داشته باشد که می تواند منجر به التهاب در رحم شود که روی کاشت تأثیر می گذارد.
یک مطالعه موردی در یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۹ بیان می کند که چگونه می توان برای موفقیت در بهبود باروری ، زن با استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF) پس از برطرف شدن زخم رحم با یک روش جراحی با موفقیت باردار شد.

عفونت ها

عفونت ها از جمله عفونت های مقاربتی در زنان می توانند باعث بیماری التهاب لگن شوند. این می تواند منجر به زخم شدن و انسداد لوله های رحمی شود. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) (و درمان های آن) نیز ممکن است بر مخاط دهانه رحم تأثیر بگذارد و همچنین باعث کاهش قدرت باروری شود.
خبر خوب: هرچه عفونت زودتر درمان شود ، باروری کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

اختلالات خود ایمنی

رابطه بین اختلالات خود ایمنی و ناباروری کاملاً مشخص نیست. به طور کلی ، اختلالات خود ایمنی باعث حمله بدن به بافت های سالم می شود. این می تواند شامل بافت های تولید مثل نیز باشد.
اختلالات خود ایمنی مانند هاشیموتو ، لوپوس و آرتریت روماتوئید ممکن است با ایجاد التهاب در رحم و جفت بر باروری تأثیر بگذارد و همچنین داروهایی که این اختلالات را درمان می کنند نیز می توانند کمک کنند.

افزایش سن

ما می دانیم که این یک موضوع حساس است ، اما متأسفانه هیچ راهی وجود ندارد. علم می گوید که سن در باروری نقش دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ ، سن را به عنوان یک عامل آماری معنی دار در ناباروری ثانویه در مقایسه با ناباروری اولیه مرتبط دانست. در این مطالعه ، میانگین سنی زوجین در بین کسانی که تجربه ناباروری ثانویه داشتند ، بیشتر بود.
از نظر زیست شناختی ، قدرت باروری در زنان در حدود ۲۰ سالگی به حداکثر می رسد و در ۳۰ سالگی شروع به کاهش و با کاهش قابل توجهی در ۴۰ سالگی اتفاق می افتد. این بدان معنا نیست که یک بارداری موفق نمی تواند در سنین بالاتر مادر نیز اتفاق بیفتد. فقط ممکن است بیشتر طول بکشد یا چالش برانگیزتر باشد.

دلایل غیر قابل توضیح

این پاسخی است که هیچ زنی نمی خواهد بشنود ، اما گاهی اوقات (و متأسفانه معمولاً) پزشکان نمی توانند دلیل قابل تشخیصی برای ناباروری ثانویه پیدا کنند. اما لطفاً بخاطر داشته باشید که بدن شما می تواند تغییر کند ، علم پزشکی جدیدی کشف گردد و آینده ممکن است همه آنچه را که امیدوار بودید باشد. بنابراین با پزشک خود در ارتباط باشید تا در طول حرکت خود باردار شوید و سنگ اندازی نکنید و ناامید نشوید.

درمان های ناباروری ثانویه

اگر قبلاً به راحتی باردار شده اید ، ممکن است همه اینها بسیار ترسناک و ناآشنا و پیچیده باشند. اما درمان ناباروری ابتدا با شناسایی علت آن شروع می شود. بنابراین ، پزشک ممکن است برخی آزمایشات را توصیه کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون
۲. آزمایشات تخمک گذاری
۳. معاینه لگن
۴. اشعه ایکس برای مشاهده لوله های رحمی شما
۵. سونوگرافی ترانس واژینال
۶. سایر آزمایشات برای مشاهده رحم و دهانه رحم شما

اگر آزمایشات شما بدون هیچ گونه پرچم قرمز برگردد ، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که آزمایش های مربوط به ناباروری مردان را بررسی کنید. (با عرض پوزش از خانمها، این یک واقعیت زندگی است که ابتدا زنان تحت نظر و آزمایش قرار می گیرند.)
پس از دانستن علت ، پزشک می تواند یک برنامه درمانی برای افزایش احتمال بارداری شما تهیه کند. در اینجا چند روش درمانی معمول برای ناباروری در زنان آورده شده است.

داروها

از داروها اغلب برای عادی سازی هورمون ها استفاده می شود. در مواقع دیگر ، داروهای تقویت کننده باروری برای کمک به تحریک تخمک گذاری توصیه می شوند.
از آنجا که PCOS دلیل شایع ناباروری است ، لازم به ذکر است که درمان ممکن است علاوه بر اینکه شامل داروهایی باشد که به تحریک تخمک گذاری کمک می کند ، مداخلات مربوط به سبک زندگی مانند تصمیم پزشک بر اضافه وزن شما یک عامل مهم و تاثیر گذار است.

عمل جراحی

در برخی موارد ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. چندین روش جراحی موثر وجود دارد که ممکن است مواردی مانند فیبروم رحم ، اسکار رحم یا آندومتریوز پیشرفته را درمان کند. بسیاری از این روش ها با حداقل تهاجم انجام می شوند.
از هیستروسکوپی برای تشخیص و درمان ناهنجاری های رحم مانند پولیپ و آندومتریوز استفاده می شود. لاپاراسکوپی روشی است برای کمک به تشخیص ناباروری در مواردی که اقدامات دیگر ناموفق بوده و می تواند با هیستروسکوپی به عنوان درمان موثر استفاده شود.
عمل جراحی ترسناک به نظر می رسد ، اما وقتی گفته می شود یک راه حل جراحی برای ناباروری شما وجود دارد ، در واقع یک خبر بسیار دلگرم کننده است.

فناوری تولید مثل پیشرفته و کمکی (ART)

یک بارداری موفق ممکن است شامل ART باشد. دو مورد از رایج ترین ، تلقیح داخل رحمی (IUI) و IVF است.
با استفاده از IUI ، اسپرم جمع شده و سپس در زمان تخمک گذاری داخل رحم قرار می گیرد. در درمان IVF ، تخمک های زن و همچنین اسپرم جمع می شود. در یک آزمایشگاه تخمک با اسپرم بارور می شود و در آنجا به جنین تبدیل می شود. سپس ، یک جنین (یا بیش از یک) در رحم زن کاشته می شود.
این روش ها می توانند امیدوار کننده باشند. گزارش میزان موفقیتها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۷ تعداد ۶۸۹۰۸ لقاح انجام گردیده که منجر به تولد ۷۸۰۵۲ نوزاد شد (بله ، این به معنای چندقلویی است!) .

نکاتی برای کنار آمدن با ناباروری ثانویه

کنار آمدن با ناباروری ثانویه می تواند سخت باشد. قرارهای بی پایان با پزشک ، آزمایشات ، روش ها و داروها ، شب های بی خوابی ، وقت و انرژی. هنگامی که بسیاری از زنان برای رسیدن به چنین شرایطی تلاش می کنند ، خواستار بارداری مجدد هستند. استرس بین شما و همسرتان. غم و اندوه و احساس گناه حتی برای داشتن چنین احساسی.
این لیست پایان ناپذیر است. بنابراین در اینجا چند نکته برای کمک به شما در کنار آمدن با آنها آمده است .

از سرزنش خود یا شریک زندگی خود خودداری کنید. در بیشتر موارد ، ناباروری ثانویه ناشی از کاری نیست که شما یا شریک زندگی خود انجام داده اید. با پزشک خود در مورد وضعیت فعلی و روش های مبتنی بر شواهد برای غلبه بر آن متمرکز باشید.
مثبت بمانید به دنبال داستان های موفقیت باشید که تعداد بسیاری از آنها در آنجا وجود دارد. به شبکه شخصی یا گروه های پشتیبانی خود مراجعه کنید تا زنان دیگری را که تجربه مشابهی با ناباروری دارند ، پیدا کنید. با آنها ارتباط برقرار کنید و داستان های خود را به اشتراک بگذارید. یاد بگیرید که آنها چه کاری انجام داده اند ، با چه پزشکانی کار کرده اند و چه عواملی در بارداری موفق آنها نقش داشته است.
با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. استرس ناشی از ناباروری می تواند حتی در سالم ترین رابطه نیز تأثیر بگذارد. برای ارتباط با شریک زندگی خود وقت بگذارید. در مورد احساسات خود صحبت کنید ، نگرانی های خود را بیان کنید و با یک برنامه برای هماهنگی پیش بروید. اگر این کار را کنار هم انجام دهید ، هر دو برای سفر در این جاده سخت کوش تر خواهید بود.
روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید. برای بهبود باروری ، موارد زیادی در کنترل شماست. یکی از آنها مراقبت از خود است. در کنترل استرس خود ، داشتن سالم ترین سبک زندگی ممکن و جستجوی راه حل های جدید و ابتکاری که ممکن است به بارداری شما کمک کند ، مشارکت فعال داشته باشید. ایده ها و بینش های جدید را برای بحث در اختیار پزشک خود قرار دهید.
مشاور خود را پیدا کنید. هر کسی که ناباروری را پشت سر می گذارد ، به یک سیستم مشاوره و پشتیبانی نیاز دارد. به کسانی که به آنها اعتماد دارید اعتماد کنید و همیشه اگر علائم افسردگی بالینی مانند یاس و ناامیدی را احساس می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

جمع بندی

ناباروری ثانویه می تواند صدمات جسمی و عاطفی را به هرکسی وارد کند ، از جمله شما ، همسرتان و عزیزانتان. مهم است که با پزشک خود در مورد تمام نگرانی ها ، مبارزات و اهداف خود صحبت کنید.
به این ترتیب می توانید به منابع درستی راهنمایی شوید که می توانند در طول سفر به بارداری مجدد کمک کنند. قوی بمانید (گریه کردن نیز مشکلی را حل نمی کند) ، به شبکه های پشتیبانی خود متکی باشید ، به دنبال داستان های موفقیت آمیز باشید و هرگز امید خود را از دست ندهید.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا