روان درمانی

از علل بروز سندروم قلب شکسته تا درمان آن

در اکثر فرهنگ ها قلب را جایگاه احساس و روح و نماد عشق می دانند. شاید بارها واژه شکستن قلب به گوش تان خورده باشد یا حتی خود شما دچار آن شده باشید. اما سوال اینجاست که آیا واقعا قلب می شکند؟ سندروم قلب شکسته بیماری است که نباید دست کم گرفت این سندروم علی رقم نام احساسی آن مشکل جدی است، که سلامت قلب را به خطر می اندازد.

آشنایی با سندروم قلب شکسته

بسیاری از مردم بر این باورند که شنیدن یک خبر دردناک باعث آسیب به قلب می شود. این عقیده رفته رفته پشتوانه علمی پیدا کرد و دانشمندان ثابت کردند که بین قلب، روان و احساست رابطه ای وجود دارد. دلشکستگی یا سندروم قلب شکسته یک بیماری قلبی است و زمانی اتفاق می افتد که فردی در برابر شرایط استرسی و یا تحت تاثیر احساسات  و ناراحتی های عاطفی قرار بگیرد.
نام های دیگر این بیماری سندروم تاکوتسوبو و کاردیومیوپاتی ناشی از استرس می باشد. از علائم این بیماری می توان تنگی نفس و درد قفسه سینه را نام برد. علائم این سندروم به علایم سکته قلبی بسیار شبیه است. به طور کلی شکستن قلب ممکن است به صورت موقت عملکرد پمپاژ طبیعی خون را به هم بریزد و پس از مدتی معالجه بهبود یابد اما در شرایطی بسیار خطرناک بوده و حتی منجر به سنگ کوب می شود.

دلایل این سندروم چه می تواند باشد؟

همان طور که گفته شد، این بیماری در شرایط ناراحتی ناگهانی و احساسی رخ می دهد. به طور کلی مهمترین عوامل شکستن قلب شامل موارد زیر است.

از دست دادن نزدیکان و عزیزان بخصوص اگر ناگهانی و غیر منتظره باشد.
افسردگی، استرس و اضطراب بسیار شدید
دعوا، بحث و مجادله کردن، طلاق گرفتن
مورد بدی واقع شدن در خانه
شکست خوردن احساسی
شکست خانوادگی
بدست آوردن حجم زیاد پول به صورت ناگهانی
داشتن عمل جراحی
فهمیدن و تشخیص یک بیماری هولناک
عوامل جسمی مانند: حمله آسمی، سانحه رانندگی داشتن مشکلات اقتصادی و  از دست دادن موقعیت شغلی
بیماری های جسمی مانند عفونت ها شدید و اختلال در تنفس

کاتل آمین ها هورمون هایی هستند که در هنگام شرایط استرسی و روحی در جریان خون افزایش پیدا می کنند. هنگام شرایط روحی و استرسی افزایش این هورمون ها سبب تنظیم و تعادل فشار خون، انقباضات قلب، ضربان قلب می شود و باعث می شود که عروق بدن در چنین شرایطی عملکرد درست را داشته باشند. افرادی که مبتلا به قلب شکسته می شوند با افزایش غیر عادی این کاتل آمین ها روبه رو می شوند.  بدن با افزایش این هورمون ها عملکرد درست خود را از دست می دهد. این امر باعث ایجاد اختلال در عضله های قلب به ویژه بطن راست و عملکرد نادرست عروق می شوند.
پژوهش های صورت گرفته یکی دیگر از عوامل این بیماری را سابقه ژنتیکی و خانوادگی اعلام کرده اند. اشخاصی که سابقه ی بیماری های عصبی و روحی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سندروم هستند.

نقش استرس در بروز این سندروم

پاسخ بدن در شرایط استرسی ترشح هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین است تا به کمک این پروتئین ها استرس کنترل شود. سیستم قلب و عضله های آن به گونه ای است که  در برابر افزایش زیاد این هورمون در مواقع استرس نمی تواند تحمل و مقاومت کند. افزایش آدرنالین به عروق کوچک قلب صدمه می زند و باعث تنگ شدن آن ها می شود. در نهایت خون رسانی به قلب که وظیفه ی این عروق است مختل می شود.
مشکل دیگری که افزایش آدرنالین موجب بروز آن می شود این است که آن ها به صورت مستقیم به سلول های قلب می چسبند و باعث جذب زیاد کلسیم می شود. ورود بیش از اندازه کلسیم به این سلول ها در تپش و ضربان منظم قلب اختلال ایجاد می کند. خوشبختانه اثر گذاری آدرنالین روی قلب معمولا دائمی نبوده و پس از چند روز قلب به عملکرد طبیعی خود بر می گردد.

ابتلا بالای خانم ها به سندروم شکستن قلب

آمارهای موجود نشان می دهد که خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به سندروم قلب شکسته قرار می گیرند. هم چنین ابتلا به این سندروم در زنان میان سال بیشتر است. کاهش میزان هورمون استروژن در هنگام یائسگی علت این امر است. طبق تحقیقات صورت گرفته تنها ۱۰ درصد مردان به این بیماری دچار می شوند ولی مرگ میر آن ها بیشتر از خانم ها است. طبق تحقیقات روانشناسان این بیماری علاوه بر اینکه بیشتر در زنان و افرادی که دچار اختلال روان پزشکی هستند رخ می دهد ممکن است اشخاصی که قرص های آلرژی را مصرف می کنند نیز به این عارضه دچار شوند. علت آن است که این قرص ها باعث ترشح آدرنالین می شود.

روش درمان این سندروم

طبق توضیحات بالا عامل اصلی ایجاد سندروم قلب شکسته, استرس و درگیری های احساسی روحی است. برای پیشگیری از این سندروم بهترین راه این است که استرس خود را کنترل کنید و  عوامل ایجاد آن را از بین ببرید. برای داشتن آرامش روانی بیشتر می توانید تمرین های مدیتیشن و یوگا را انجام دهید. هم چنین تغذیه سالم و ورزش کردن نیز در این امر می تواند موثر واقع شود. اغلب چون مشکلات روحی زمینه ساز این بیماری هستند برطرف شدن آن ها زمان می برد. این افراد با مراجعه به روانشناسان و مشاوره گرفتن از آن ها می توانند فشار روحی و استرس خود را کاهش دهند.

اگر احساس کردید قفسه سینه شما درد می کند، نفس کشیدن برای شما سخت است یا تنگی نفس دارید، قلب شما نامنظم می زند و تپش قلب دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. ضمن اینکه برای آشنایی با عشق یک طرفه و نشانه های شکست رابطه می توانید این مطالب را دنبال کنید.
منبع : آرگا

برچسب :

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا