روان درمانی

والدین خودشیفته چه ویژگی هایی دارند؟ و چطور درمان می شوند؟

والدین خودشیفته

در دنیای امروزه زمانی که فرزندان هیچ گونه اختیاری برای انجام دادن کارهای خود نداشته باشند دچار تعارضاتی با والدین خود می شوند در حقیقت بسیاری از روانشناسان اینگونه از والدین را والدین خودشیفته می دانند این والدین مجوعه رفتارهایی دارند که نشان می دهد هیچ گونه حریمی برای فرزندان خود قائل نیستند در واقع آن ها فرزندان را تحت اختیار خود می دانند همین موضوع نیز می تواند موجب بروز اختلاف هایی میان نوجوان  والد شود از سویی می تواند روابط عاطفی آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

والدین باید توجه داشته باشند که یک شرایط ایده آل برای فرزندان زمانی مهیا می شود که فرزند بتواند به استعدادهای خود نیز رسیدگی کند در واقع هر فردی در خانواده دارای حریمی است و دیگر اعضا باید به این حریم احترام بگذارند. تصور غلط و نا به جای برخی از والدین موجب می شود تا از فرزندان خود فاصله بگیرند بنابراین والدین باید به ایده آل های فرزند خود توجه بیشتری داشته باشند رفتارهای افراطی والدین در این زمینه ها موجب می شود تا این کودکان دچار افسردگی و گوشه گیری شوند.

ویژگی های والدین خودشیفته

با توجه به اینکه والدین با این ویژگی ها محیط های متعادل را از فزندان خود سلب می کنند باید توجه داشته باشند که فرزند آن ها چه تنش هایی را تحمل می کند و این دسته از فشارهای اجباری می تواند چه تاثیرات منفی بر وری فرزندان آن ها داشته باشد. متاسفانه بسیاری از والدین تصور دارند که بهترین پدر و مادر دنیا هستند و همین موضوع موجب می شود تا به اشتباهات تربیتی خود پی نبرند و فرزند آن ها به شدت تحت فشار قرار می گیرد. این دسته از واکنش های نادرست موجب برهم ریختگی و آشفتگی فرزندان می شود و موجب می شود تا والدین وظایف پدر و مادری خود را به درستی انجام ندهند.

آن ها خود را مالک فرزندان می دانند

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج در میان این والدین این است که خود را مالک فرزندان می دانند آن ها به فرزندان اجازه نمی دهند تا خود را پیدا کنند و مدام در حال کنترل آن ها هستند در این صورت فرزندان مجبور هستند تا همیشه والدین را از خود راضی نگه دارند و علایق خود را فراموش کنند. آن ها فرزندان را وابسته به خود نگه می دارند و اجازه شکل گیری یک هویت مستقل به آن ها را نمی دهند آن ها خود را از دیگران برتر می دانند و سعی دارند تا آینده و مسیرهای زندگی فرزندان را خودشان مشخص کنند.

توجه نکردن به فرزندان

والدین خودشیفته هیچ گونه توجهی به فرزندان خود ندارند و تنها رضایت خاصر خودشان را با اهمیت می دانند پیشرفت در شغل، شهرت و … ارزش بیشتری نسبت به فرزندان دارد اغلب افرادی که والدینی با این ویژگی دارند تصور می کنند اضافی هستند ان ها می گویند که از سوی خانواده خود احساس طرد شدن دارند زیرا خانواده بیش از اینکه به آن ها توجه کنند به موفقیت های خود اهمیت می دهند.

تلقین کردن به فرزندان

آن ها مدام به فرزندان خود می گویند که بخش مهمی از زندگی خود را صرف آن ها کرده اند آن ها توقع دارند فرزندان مدام به دستورات آن ها توجه کنند کودکان این افراد اغلب دچار احساس گناه می شوند. آن ها به فرزندان خود تلقین می کنند زمانی آن ها را دوست دارند که به خواسته های والدین توجه کنند آن ها توقع دارند که تنها اهاف خودشان تحقق پیدا کند و به اهداف فرزندان خود هیچ اهمیتی نمی دهند. آن ها نیازهای برآورده نشده خود را از طریق والدینشان متحقق می کنند.

اضطراب دادن به کودک

این دسته از والدین به کودکان خود اضطراب می دهند آن ها مدام به دنبال تمجید کردن هستند و همین موضوع موجب ایجاد اضطراب در آن ها خواهد شد بیشتر فرزندانی که در این خانواده ها متولد می شوند تنها برای دریافت تمجید و یا دور ماندن از تنبیه از والدین خود اطاعت می کنند و همین موضوع به آن ها می آموزد که برای تامین نیازهای خود تنها می توانند از والدین کمک بگیرند و بدون آن ها توانایی رفع نیازهای خود را ندارند.

افزایش احساس شرم و یا گناه

افرادی که والدین خودشیفته دارند بیشتر از دیگران دچار احساس شرم و نگرانی می شوند زیرا این والدین به خواسته های فرزندان خود اهمیتی نمی دهند و از سویی نیازهای فرزندان خود را نادیده می گیرند همین موضوع موجب می شود تا این کودکان احساس بی ارزشی داشته باشند از سویی آن ها برای دست یافتن به رضایت والدین سعی دارند از نیازها و خواسته های خودشان نیز دست بکشند.

مسولیت پذیری بی حد

فشارهایی که از سوی والدین خودشیفته بر روی این دسته از افراد تحمیل می شود موجب شده تا احساس مسولیت پذیری بیشتری در زندگی داشته باشند والدین این افراد اغلب بحث را به سمت خود تغییر می دهند و در واقع تمام مسولیت ها را بر عهده فرزندان خود می گذارند. بررسی ها نشان داده است که والدین این افراد حتی در زمان هایی که فرزندانشان دچار ناراحتی جسمانی می شوند نیز هیچ درکی از فرزند خود ندارند آن ها به میزانی خودخواه هستند که مسولیت کارهای خود را نیز بر عهده فرزندانشان می گذارند.
راهنمای تربیت اجتماعی کودکان نیز می تواند در این زمینه تاثیرات بسزایی داشته باشد و به والدین کمک می کند تا نحوه صحیح رفتار با کودکان را بیاموزند همچنین والدین باید توجه داشته باشند که نحوه رفتار آن ها با کودکان و فرزندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا