بیماری های بزرگسالانمجله

زگیل تناسلی، شایع‌ترین بیماری مقاربتی در زنان و مردان

زگیل‌های تناسلی زائده‌هایی هستند که در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند و ممکن است به شکل یک زگیل یا دسته ای از زگیل‌ها (بصورت خوشه‌ای یا پراکنده) ظاهر شوند. افراد با قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از فردی که قبلاً به آن آلوده شده، به این بیماری مبتلا می‌شوند. HPV یک عفونت شایع مقاربتی است که در بیش از 90% موارد از طریق برقراری رابطه جنسی ایجاد می‌شود و کاملا مسری است.

از حدود 100 نوع HPV، فقط تعداد کمی می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. برخی از انواع اچ پی وی هم می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند. انواع دیگر می‌توانند باعث سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی یا سرطان دهان و گلو شوند. شما می‌توانید به بیش از یک نوع HPV مبتلا شوید.

راه‌های زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد، اما از آنجایی که زگیل‌ها اغلب سرسخت هستند، ممکن است به بیش از یک بار مراجعه به متخصص پوست نیاز داشته باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده‌های گوشتی کوچک، برجستگی‌ها یا تغییرات پوستی در هر نقطه از اندام تناسلی یا اطراف مقعد یا کشاله ران‌ها هستند. این بیماری جنسی از طریق تماس نواحی تناسلی و مخاطی با فرد آلوده ایجاد می‌شود. حتی تماس پوست با پوست نواحی تناسلی هم می‌تواند منجر به ایجاد این بیماری شود و نیازی به دخول نیست.

 

  • اگر زائده‌ها در داخل مقعد، داخل واژن یا روی دهانه رحم ایجاد شده باشند، ممکن است از وجود آن اطلاعی نداشته باشید.
  • ممکن است شما فقط یک زائده بصورت تکی یا خوشه‌ای داشته باشید که می‌تواند شبیه گل کلم باشد.
  • زگیل‌ها می‌توانند هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از ابتلا به عفونت HPV ظاهر شوند، اما حتی زمانی که علائم ظاهری ندارید، ناقل هستید.

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد زائده‌های کوچک، همرنگ پوست یا کمی تیره تر در لابیاها، در دهانه واژن، اطراف یا داخل مقعد می‌شود. این عارضه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی حال حاضر است.

 

اگرچه زگیل تناسلی در زنان و مردان شایع است اما آسیب پذیری زنان در برابر این ویروس بالاتر است، زیرا برخی از انواع پرخطر ویروس اچ پی وی منجر به بیماری‌هایی مثل سرطان دهانه رحم می‌شوند. تمامی موارد سرطان دهانه رحم در اثر ویروس HPV ایجاد شده است، اما زگیل‌های تناسلی و ویروس اچ پی وی همیشه به سرطان تبدیل نمی‌شوند.

زنان می‌توانند با انجام تست پاپ اسمیر از وجود سرطان گردن رحم آگاهی یابند. با این تست می توان سلول‌های پیش سرطانی را شناسایی و قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان از این امر پیشگیری نمود.

به نقل از زگیل تناسلی زنان از درمان کلینیک

 

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان هم ممکن است بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه و کشاله ران ایجاد شود و همرنگ یا کمی تیره تر از پوست باشد. بنابراین شکل ظاهری زائده‌ها در مردان و زنان تفاوت چندانی ندارند. همچنین داشتن رابطه اورال با فردی که به این ویروس مبتلاست هم می‌تواند منجر به ایجاد زگیل دهان، زبان و گلو شود.

 

چرا به زگیل مبتلا می‌شویم؟

هر کسی که رابطه جنسی دارد ممکن است به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا شود، ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود. حداقل نیمی از افرادی که رابطه جنسی دارند، عفونت HPV داشته اند که اغلب قبل از 30 سالگی شایع است.

همه کسانی که به عفونت HPV دچار می‌شوند، به زگیل تناسلی مبتلا نمی‌شوند. برخی افراد بطور کلی به این ویروس دچار نمی‌شوند، زیرا سیستم ایمنی بدن با ویروس مبارزه می‌کند.

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است نتوانند با ویروس مبارزه کنند. هنگامی که بدن نتواند با HPV مبارزه کند، زگیل تناسلی می‌تواند رشد کند. سیستم ایمنی بدن فرد ممکن است در اثر بیماری‌هایی مانند سرطان یا ایدز ضعیف شود.
  • تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند.
  • گاهی اوقات کودک به زگیل تناسلی مبتلا می‌شود. این اتفاق نادر است، اما یک مادر آلوده می‌تواند ویروس را در حین زایمان طبیعی به کودک خود منتقل کند.
  • زگیل تناسلی در کودک نیز می‌تواند نشانه ای از سوء استفاده جنسی باشد.

 

همچنین موارد زیر ممکن است ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد:

 

  • داشتن چندین شریک جنسی
  • شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
  • مصرف زیاد الکل و سیگار
  • داشتن استرس زیاد
  • داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت یا سایر عفونت‌های جنسی

آزمایشات و روش‌های تشخیص

احتمالا در مرحله اول پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا در صورت وجود علائم ظاهری آن‌ها را بررسی کند. برای زنان یک روش به نام کولپوسکوپی وجود دارد که برای تشخیص زگیل‌هایی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشک از یک میکروسکوپ برای یافتن و سپس نمونه برداری (بیوپسی) از نواحی غیر طبیعی دهانه رحم استفاده می‌کند. کولپوسکوپی معمولاً در پاسخ به آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی انجام می‌شود.

ویروسی که باعث زگیل تناسلی می‌شود ممکن است نتایج غیرطبیعی در تست پاپ اسمیر ایجاد کند. اگر این نوع تغییرات را دارید، شاید نیاز به آزمایش پاپ اسمیر مکرر یا کولپوسکوپی داشته باشید.

آزمایش DNA HPV می تواند تشخیص دهد که آیا شما دارای یک نوع پرخطر HPV شناخته شده برای ایجاد سرطان دهانه رحم هستید یا خیر. این آزمایش در موارد زیر ممکن است انجام شود:

  • اگر زگیل تناسلی دارید
  • به عنوان یک آزمایش غربالگری برای زنان بالای 30 سال
  • در زنان در هر سنی که نتیجه تست پاپ اندکی غیر طبیعی است
  • در صورت تشخیص زگیل تناسلی مطمئن شوید که از نظر سرطان دهانه رحم، واژن، فرج یا مقعد غربالگری می‌کنید.

درمان زگیل تناسلی

مهم است به یاد داشته باشید که با درمان زائده‌ها از شر ویروس خلاص نمی‌شوید، فقط زگیل‌های قابل مشاهده را درمان می‌کنید. برای اکثر افراد، بالا بردن ایمنی طبیعی بدن کمک می‌کند به مرور زمان از شر ویروس خلاص شوند.

 

هدف از درمان، حذف زائده‌ها و زگیل‌های قابل مشاهده است تا این ناحیه از نظر زیبایی قابل قبول تر به نظر برسد. همیشه در مورد هر روش درمانی با پزشک خود مشورت کنید. درمان زگیل بدون نسخه و تشخیص پزشک توصیه نمی‌شود. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

بهترین درمان برای زگیل تناسلی بستگی به تعداد زگیل‌های شما، محل قرارگیری آنها، برخی شرایط سلامتی (مانند بارداری و بیماری‌های موثر بر سیستم ایمنی) و ترجیحات شما و پزشکتان بستگی دارد. اما روشهای پرکاربرد درمان زگیل تناسلی شامل موارد زیر است:

کرایوتراپی: در این روش از یک ماده شیمیایی برای انجماد زگیل تناسلی استفاده می‌شود. درمان را می‌توان در مطب و با بی حسی موضعی انجام داد. معمولا در این روش نیاز است که درمان طی چند جلسه انجام شود.

کرایوتراپی اغلب باعث ایجاد درد بعد از عمل می‌شود. سایر عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک پوست، تورم، تاول و زخم باشد.

لیزر زگیل تناسلی: لیزرها انرژی نوری تولید می‌کنند که زگیل‌ها را از بین می‌برد و هیچگونه عوارضی به دنبال ندارد. لیزر درمانی در اتاق عمل با استفاده از بی حسی موضعی برای جلوگیری از درد انجام می‌شود.

لیزر زگیل تناسلی معمولا در یک جلسه انجام می‌شود و زائده‌ها با هر تعداد و اندازه‌ای توسط لیزر از بین می‌روند.

بخشی از مقاله از سایت:  www.betterhealth.vic.gov.au

 

برچسب ها : زگیل تناسلی,زگیل تناسلی زنان,زگیل تناسلی مردان,اچ پی وی

5/5 - (1 امتیاز)

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا