روان درمانی

راهنمای پس انداز حتی با حقوق کم

در حقیقت برای پس انداز در حد معمول و ساده نیازی به انجام کارهای عجیبی نیست، نیازی نیست خساست به خرج داده یا شبانه روز کار کنیم، فقط باید هنر پیشگیری از ولخرجی را یاد بگیریم. در برخی موارد همین قدر که کار اشتباهی را انجام ندهیم یعنی در مسیری درست قرار داریم. پس با راهنمای پس انداز همراه ما باشید تا بتوانید پولهایتان را بهتر مدیریت نمایید.

راهنمای پس انداز با درآمد اندک

پس انداز نمودن پول بنا به دلایل مختلفی برای رسیدن به اهدافی خاص در طولانی مدت انجام می پذیرد. داشتن یک پشتیبان مالی در برخی موارد مثل موارد اضطراری، تامین آتیه فرزندان و خانواده و دیگر دلایل می تواند باعث ایجاد انگیزه در افراد برای پس انداز کردن باشد. هدف از پس انداز در واقع به شرایط مالی و زندگی شخص بستگی خواهد داشت. در اغلب موارد افراد آینده نگر در زمینه پس انداز کردن موفق تر عمل می کنند و در مخارج مالیشان محتاط تر عمل می نمایند. با توجه به شرایط اقتصادی ایران در حال حاضر پس انداز کردن یکی از مهارت های مالی مورد نیاز است که به سختی امکان پذیر می شود. در ادامه این مطلب با راهنمای پس انداز و برخی از راهکارهای برای پس انداز آشنا خواهیم شد.

کسب مهارت در زمینه پس انداز و راهنمای پس انداز می تواند باعث شود تا فرد در موارد زیر موفق تر عمل نماید:

پرداخت سریعتر بدهی
برای پرداخت اقساط زندگی خود را متوقف نکند.
زندگی با یک درآمد
بازنشستگی زودتر
رفتن به تعطیلات رویایی

تهیه فهرستی از مخارج

در ابتدای راهنمای پس انداز باید یک فهرست از مخارج ماهانه خود تهیه نمایید. به منظور کنترل بیشتر بر روی مخارج ماهانه باید فهرستی از مخارج تهیه شود و از تمام هزینه ها یادداشت برداری شود. با این روش از خرج های غیر ضروری خودداری می شود و انگیزه بیشتری برای صرفه جویی ایجاد خواهد شد.

زمان هایی که گرسنه یا احساساتی می شوید خرید نکنید

باید در مواقعی که احساساتی می شوید مثلا خیلی خوشحال یا خیلی ناراحت هستید به خرید نروید، این موضوع می تواند باعث ولخرجی در افراد و خرید لوازم غیر ضروری شود. برخی از افراد به منظور فرار از احساسات منفی خود به سمت خرید لوازم غیر ضروری روی می آورند، شاید این خرید باعث شاد شده لحظه ای فرد شود اما این شادمانی خیلی زود از بین رفته و چیزی بجز خریدهای اضافه و یک جیب خالی باقی نخواهد ماند. علاوه بر این در زمان های گرسنگی نیز بهتر است خرید نکنید زیرا در این مواقع گرسنگی باعث وارد آمدن فشار به شما خواهد شد و با دیدن هر نوع خوراکی و وسیله ای ممکن است آن را بخرید.
اختصاص دادن مبلغی به تفریح و سرگرمی
در راهنمای پس انداز به این نکته اشاره می شود که تفریح و سرگرمی را فراموش نکنید. همیشه هزینه ای برای فعالیت های تفریحی خود کنار بگذارید زیرا در صورت نداشتن تفریح امکان دارد از شرایط موجود خسته شده و تصمیمات ناگهانی بگیرد و تمام پس انداز خود را یک شبه خرج نمایید.

خودتان را سرگرم نمایید

بعضی از افراد فکر می کنند به خاطر پایین بودن درآمدشان نمی توانند هیچ وقت پس انداز داشته باشند، اما باید بدانید که هر فردی می تواند کم کم پس انداز کند و این کار را همیشه ادامه دهد. حتما نباید قسمت زیادی از حقوق ماهیانه و درآمد خود را به عنوان پس انداز ماهیانه کنار بگذارد، همانطور که اشاره شد می توانید با مبلغ کم اینکار را انجام دهید، اما اینکار باید استمرار داشته باشد و هر ماه انجام شد، بعد از مدتی می بینید که پس انداز شما به میزان قابل توجهی رسیده است. حذف برخی موارد می تواند کمک زیادی به پس انداز نماید. به عنوان نمونه می توانید در مواقع بی حوصله گی به جای رفتن به رستوران ها و فست فودها و صرف هزینه، باغبانی کرده و خودتان را به روش های مختلف سرگرم نمایید.

کمک گرفتن از دیگران

می توانید برای حل کردن مشکلات مالی خود از افراد با تجربه و کارشناس مالی کمک بگیرید. شرایط مالی خود را با فردی مجرب در میان گذاشته و بدون خجالت کشیدن از او کمک بگیرد. مسلما این فرد می تواند برنامه ای برای حل مشکلات به شما ارائه نماید و کمک زیادی به شما بکند.

اجناس ارزان قیمت در بلند مدت دیگر ارزان نیستند

اگر شما از آن دسته کسانی هستید که روزانه برای خود خوراکی های ارزان قیمت می خرید، باید دیگر این عمل را  انجام ندهید. زیرا اجناس ارزان قیمت در بلند مدت دیگر ارزان نیستند و خواهید دید که قیمت این اجناس در ماه چشمگیر و در سال مبلغ زیادی خواهد شد.

مراقب باشید سالن های آرایشی شما را تحت تاثیر قرار ندهند

قبل از رفتن به سالن های آرایش برای خود برنامه ای از کارهایی که می خواهید انجام دهید تهیه نمایید، در این صورت دیگر وسوسه خدمات مختلف زیبایی نخواهید شد. در سالن های زیبایی همیشه مواردی وجود دارند که به مشتری پیشنهاد داده می شوند و وسوسه برانگیز هستند.

گردش و پرسه زدن در سوپر مارکت ها ممنوع!

در راهنمای پس انداز کردن همیشه صحبت از تهیه لیست ملزومات می باشد. پس قبل از مراجعه به فروشگاه ها یک لیست از لوازم مورد نیاز و ضروری خود تهیه نمایید تا در زمان رفتن به فروشگاه هر چه را که دیدید نخرید و به لیست خود پایبند باشید.
نیازی نیست همواره از هر چیز بهترین را خریداری کنید
معمولا نیازی نیست همواره چیزی را که گران تر است انتخاب نمایید. به عنوان نمونه اگر علاقه به خوردن نوشابه دارید می تواند نوع معمولی آن را خریداری نمایید و در مواقع خاص از نوع گران تر استفاده نمایید.

مخارج خود را یادداشت نمایید

برای اینکه بتوانید در مسیر پس انداز بهتر عمل نمایید باید همواره مخارجی را که دارید یادداشت نمایید. با این روش می توانید بفهمید که پول خود را صرف چه اموری کرده اید و فرصت های دیگری برای پس انداز بیابید.
بررسی واقعیت
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم از روی احساس خریدهای غیر ضروری را انجام ندهید و قبل از خریدن هر چیز گران قیمت و بزرگ مطمئن شوید که به آن وسیله نیاز دارید. بررسی واقعیت می تواند به شما کمک کند تا بدانید که واقعا به آن وسیله نیاز دارید یا خیر.

مقایسه کردن قیمت ها

در خرید عجله نکنید و خیلی زود دست به خرید نزنید، قبل از خرید همه جا را ببینید. اگر وقت کافی برای گشتن ندارید می توانید جزئیات را از یک فروشنده بپرسید و بعد با دیگر فروشگاه ها برای مقایسه و چک کردن تماس حاصل فرمایید. با این کار می توانید ارزان ترین فروشگاه ها را شناسایی کرده و از آنجا خرید نمایید.
استفاده از وسائل نقلیه عمومی
در عوض پرداخت هزینه های سنگین کرایه در طول روز می توانید از وسیله های نقلیه عمومی استفاده نماید، مگر اینکه درآمد بالایی داشته باشید و استفاده از تاکسی های آنلاین و آژانس ها برایتان موردی نداشته باشد. استفاده از اتوبوس و مترو باعث کاهش هزینه ها تا حد زیادی می شود. اغلب افراد جوان استفاده از وسائل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس را افت کلاس می دانند و گمان می برند که شان خودشان در برابر دیگر دوستانشان کم خواهد شد. این تصور کاملا اشتباه بوده و نشان دهنده مدیریت پول و پس انداز می باشد. این پس انداز باعث می شود تا شما در خرج های ناگهانی که برایتان ممکن است پیش بیاید کم نیاورید، پس خجالت را کنار گذاشته و با دریافتی ماهانه خود رو راست باشید.

چانه بزنید و خجالت نکشید

بهتر است برای داشتن پس اندازی بهتر خجالت و غرور را کنار گذاشته و با فروشنده سر چیزی که می خواهید بخرید چانه بزنید و قیمت را تا حدی هر چند اندک پایین بیاورید. افراد پولدار همواره ارزش پولی را که با زحمت به دست آورده اند دانسته و هیچ گاه آن را بیهوده خرج نمی کنند و همیشه بیشتر از دیگران چانه می زنند.

تمام حقوق خود را خرج نکنید

در هر ماه حداقل ده تا بیست درصد از درآمد خود را کنار گذاشته و پس انداز نمایید، اگر این کار را هر ماه انجام دهید کم کم به پس اندازتان اضافه خواهد شد و می توانید در این مورد بهتر عمل کنید.
از وام های کوتاه مدت کمتر استفاده کنید
بهتر است در عوض گرفتن وام های کوتاه مدت مثل وام دانشجویی، وام ماشین و … پولی را که صرف سود این وام ها می شود پس انداز نمایید. در عوض گرفتن وام پولی هر چند اندک پس انداز نمایید و پس انداز را جزئی از برنامه منظم زندگی خود قرار دهید.

تعداد برداشت ها از حسابتان را کمتر نمایید

در ادامه راهنمای پس انداز بهتر است به جای برداشت های مختلف از حساب، هزینه یک هفته خود را از حساب بردارید و اگر پولی برایتان ماند آن را پس انداز نمایید، زیرا هر زمان که پولی از حسابتان برداشت می کنید مبلغی اضافه هزینه می شود.

بودجه بندی نمایید

زمانی که تصویر واقعی از مخارج تان در یک ماه داشته باشید، می توانید بودجه بندی نمایید. خرج های خود را محدود کرده و مطمئن شوید که پول برای روز مبادا کنار گذاشته شده است. بودجه بندی باید شامل تمام مخارج در زندگی شود، به خصوص مخارجی که معمولا پیش می آیند اما نه هر ماه، مثل هزینه تعمیر و نگهداری ماشین. هدف های خود را در ماه مشخص نمایید.
تعیین هدف های پس انداز
برای بهتر پس انداز کردن باید هدف های پس انداز خود را تعیین نمایید. در برخی موارد پس انداز کوتاه مدت می باشد و برای مخارج شش تا یکسال است مثل پس انداز برای بیکاری و مواقع ضروری، خرید ماشین و سفر در تعطیلات. ولی در برخی موارد پس انداز بلند مدت می باشد به عنوان مثال پس انداز برای بازنشستگی، پس انداز برای خرج تحصیل و دانشگاه بچه ها و پس انداز برای خریدن خانه یا بازسازی آن.

اولویت های خود را مشخص نمایید

در ادامه راهنمای پس انداز باید اولویت های خود را تعیین نمایید. باید تصمیم بگیرید که کدام یک از هدف های پس انداز بیشترین اهمیت را برای شما دارد و با چقدر پس انداز در ماه می توانید به هدف خود برسید. حال که این عمل را برای اهداف خود انجام داده اید، باید آن ها را بر اساس اولویتشان مرتب نمایید و با توجه به درآمد ماهیانه خود مبلغی را کنار بگذارید.

پس اندازهای مختلف و راهبردهای سرمایه گذاری برای هدف های مختلف

در صورتی که برای اهداف کوتاه مدت پس انداز می کنید می توانید این روش های مطمئن را امتحان نمایید: افتتاح حساب کوتاه مدت عادی، افتتاح حساب بلند مدت که اغلب نرخ بهره بیشتری از حساب های عادی دارد.
حال اگر می خواهید برای اهداف بلند مدت خود سرمایه گذاری نمایید می توانید از روش های مطمئنی مانند بیمه های عمر، سرمایه گذاری و خرید سهام و اوراق مشارکت استفاده نمایید.

بر روی رشد پس انداز خود نظارت داشته باشید

بهتر است هر ماه میزان پس انداز خود را بررسی نمایید، با این کار می توانید مشکلات را بیابید و با رفع فوری آن به پس انداز خود کمک نمایید و پس انداز خود را تثبیت نمایید. به منظور پس انداز بیشتر به مقدار درآمد خود دقت نداشته باشید و پس انداز خود را به شکل نقدی نگهداری نکنید، می توانید برای رشد بهتر در بورس سرمایه گذاری نمایید.

برای پس انداز صندوق اضطراری داشته باشید

در ادامه راهنمای پس انداز بدانید که باید برای پس انداز خود صندوق اضطراری داشته باشید. یعنی بودجه ای را برای حوادث غیر منتظره کنار گذارید. با پس انداز سه تا شش ماهه در این صندوق می توانید از وام گرفتن و قرض گرفتن پول در مواقع ضروری رها شوید.

برای پس انداز بهتر مراقب سلامتی و تغذیه خود باشید

بهتر است از خوردن غذا در بیرون دوری نمایید، زیرا غذاهای رستوران و یا فست فودها در اغلب موارد بیشتر از تهیه آن ها در خانه هزینه بر می باشند. به همین جهت حتی اگر علاقه ای به پختن غذا ندارید، می توانید غذاهای سریع را برای پختن انتخاب نمایید. علاوه بر این توجه به سلامت می تواند شما را از هزینه های اضافه درمان دور نگه دارد.

در هر حال زمانی که برای پس انداز کردن دچار مشکل شدید، ناامید نشده و به میزان پولتان برای شروع پس انداز توجه نداشته باشید، زیرا با همین مقدار پول اندک در طولانی مدت می توانید پس انداز خود را بیشتر کرده و به استقلال مالی دست یابید و به هدفی که دارید نزدیکتر شوید.
منبع : آرگا

برچسب :

5/5 - (1 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا