تربیت کودک

نقش اسباب بازی در رشد و تربیت کودکان چیست؟

اسباب بازی به چه میزان در زندگی و رشد یک کودک نقش دارد؟

این موضوع به قدری دارای اهمیت است که یکی از روانشناسان معروف با نام ژان پیاژه در این باره صحبت کرده است او می گوید والدین باید اسباب بازی های خوب را برای کودکان خود انتخاب کنند زیرا این وسایل بازی می تواند در شکل گیری تمایلات عاطفی کودک تاثیرگذار باشد و نقش مهمی د رشد روانی او داشته باشد. زمانی که والدین اسباب بازی های سخت را برای بازی کودکان خود انتخاب می کنند آن ها در فرایند بازی کردن به زودی خسته می شوند و دیگر نمی توانند فعالیت را ادامه دهند اینگونه وسایل اغلب نمی توانند موجب فکر کردن صحیح کودک باشند و تنها موجب آشفتگی های فکری در کودکان می شوند. برخی از این وسایل بازی به دلیل کارکردهای سختی که دارند موجب خستگی کودک می شوند و از سویی کودک نمی تواند با این وسایل به خوبی بازی کند و در نهایت موجب کاهش اعتماد به نفس او می گردد. بنابراین می توان گفت که تاثیر اسباب بازی ها در زندگی کودک به طور چشم گیری با اهمیت است.

نقش اسباب بازی در رشد کودک

مختصصان حیطه علوم رفتاری بر این اعتقادند که داشتن اسباب بازی موجب فکر کردن کودکان می شود و این زمینه را برای آنان ایجاد می کند تا بهتر فکر کنند از سویی رشد تخیل در این افراد نیز یکی دیگر از آثار مهم بازی با اسباب بازی است کودک می تواند از طریق بازی کردن مفاهیم متعددی را فرا بگیرد به ویژه این امر در زمان آموزش های مدرسه ای پر رنگ تر می شود و بیشتر دیده می شود آموزش مفاهیمی همچون رنگ، شکل و … از طریق بازی به کودکان بسیار ساده تر و تاثیرگذارتر است. اما نکته مهم در این زمینه این است که باید بازی هایی برای کودک انتخاب شود که متناسب با سن او باشد از سویی وسایل مورد استفاده در این بازی نیز باید متناسب با سن باشد. والدین می توانند برای درمان لجبازی کودکان از این تنکیک های بازی استفاده کنند.

زمانی که بازی کردن با یک وسیله برای کودک سخت است چه باید کرد؟

باید توجه داشته باشید که بازی با وسایل سخت موجب خستگی بیشتر کودک می شود این فعالیت ها موجب کاهش اعتماد به نفس او می شود بنابراین باید به بازی های ساده روی آورید که زمینه رشد فکری و تخیل را برای کودک فراهم کنند و از همه مهم تر متناسب با سن او باشند. شما باید در انتخاب اسباب بازی ها دقت زیاد داشته باشید و اگر فکر می کنید اسباب بازی های سختی در اختیار کودک شما است آن ها را برای سنین بالاتر نگه داری کنید و از وسایل مناسب استفاده نمایید.

نقش بازی بر کودک

نقش بازی و اسباب بازی در رشد و تربیت کودکان بسیار با اهمیت است به قدری که کودک می تواند از خلال این بازی ها فعالیت های اجتماعی متعددی را بیاموزد او با بازی کردن همدلی، مشارکت و فعالیت در اجتماع را می آموزد. کودکان دختر با بازی کردن با عروسک نقش های مادری را می آموزند از سویی پسران نیز از خلال همین بازی به علایق خود پی می برند. آن ها با خیال پردازی ها قدرت تخیل و فکر خود را افزایش می دهند و به خلاقیت دست می باشند. رشد اعتماد به نفس، تفکر، عزت نفس، شخصیت و … از خلال همین بازی ها و اسباب بازی ها ایجاد می شود به همین دلیل توصیه می شود تا والدین در انتخاب اسباب بازی های مناسب دقت بیشتری داشته باشند. فواید انجام بازی های کثیف برای کودکان نیز بسیار پر رنگ است و می تواند در روحیه آن ها تاثیر داشته باشد.

چه اسباب بازی هایی مناسب هستند؟

در واقع اسباب بازی های مناسب برای کودکان باید متناسب با سن آن ها در نظر گرفته شود این اسباب بازی ها شکل و اندازه ای خاص ندارند و برای کودکان با سلیقه های مختلف مناسب هستند این وسایل باعث رشد و خلاقیت افراد می شوند. یکی از نمونه های اسباب بازی های مناسب وسایل موزیکال هستند که دارای صدای دلنشین می باشند و نشاط خوبی را به کودکان منتقل می کنند. نمونه هایی از عروسک های سبک که می تواند به خلاقیت کودکان بیافزاید از دیگر گونه های این وسایل مناسب می باشند عروسک هایی که خریداری می کنید باید نرم و لطیف باشند تا به کودک آسیب نرسانند بازی با عروسک ها موجب رشد قدرت تکلم در کودکان می شود.

اگر کودک شما علاقه به کاردستی دارد می توانید با ساخت مشارکتی کاردستی خلاقیت او را بیشتر کنید همچنین استفاده از وسایلی همچون لگو، مکعب های رنگی و … می تواند زمینه رشد خلاقیت این کودکان را فراهم کند. برای کودکانی که علاقه زیادی به نقاشی دارند نیز بهتر است وسایل نقاشی تهیه کنید ماژیک، مداد رنگی و مداد شعی از وسایلی هستند که برای بازی کردن مناسب می باشند. بنابراین والدین برای بازی با کودکان از این روش ها باید استفاده کنند.

سلامت اسباب بازی

سلامت اسباب بازی ها برای کودکان نیز بسیار با اهمیت است شما باید وسایلی تهیه کنید که سرب نداشته باشند و برای سلامت کودک شما خطرآمیز نباشند این وسایل باید نرم باشند به ویژه زمانی که کودک شما در سن نوزادی است و یا سن پایین دارد این نکته حیاتی است. همچنین روانشناسان اشاره می کنند که تعداد وسایل بازی کودکان نباید زیاد باشد زیرا موجب می شود تا کودکان پریشانی داشته باشند و به خوبی نمی دانند که باید با وسایل چگونه بازی کنند.

به اسباب بازی های خشن دقت کنید

اسباب بازی های خشن نیز بسیار می توانند خطرناک باشند و باید به آسیب هایی که به کودکان وارد می کنند توجه داشته باشید به ویژه بازی های رایانه ای که عواقب بدی بر روی کودک خواهند داشت این بازی ها حس خشونت را در کودکان بیشتر می کنند و تاثیرات منفی بر روی آن ها می گذراند.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا