مجله

درمان سریع جوش کمر چیست؟ علت و علائم + انواع جوش پشت کمر

آکنه یا جوش یک بیماری شایع است که به طور معمول در مناطقی از پوست با غدد تولید کننده چربی زیادی مانند صورت، سینه و پشت کمر ایجاد می شود.

جوش کمر یا “آکنه پشت” ممکن است شامل جوش های سرسیاه، سر سفید یا برجستگی های پر از چرک به نام کیست باشد که شایع ترین آنها کیست مویی نام دارد.

درمان آکنه کمر به شدت آن بستگی دارد و ممکن است شامل محصولات بدون نسخه (OTC)، داروهای تجویزی یا درمان هایی مانند نور درمانی (اشعه لیزر) باشد.

این مقاله به این موضوع می پردازد که آکنه کمر چیست، چه چیزی باعث آن می شود و چگونه آن را درمان کنیم.

آکنه یا جوش پشت کمر چیست؟

آکنه کمر به جوش یا کیست در پشت بدن اشاره دارد. که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جوش های سر سیاه: هر برآمدگی در پوست که یک نقطه تیره در مرکز خود دارد.
  • سر سفید: هر برآمدگی در بدن مانند التهاب پوست که یک مرکز سفید دارد.
  • پاپول ها: هر برآمدگی کوچک که “سر و مرکز مشخصی” مشخصی ندارد.
  • کیست: این توده های دردناک یا حساس شبیه به جای جوش هستند و شکل شدیدی از آکنه هستند.

جوش کمر یک بیماری پزشکی خاص نیست، اما در مقایسه با آکنه روی صورت، چالش‌های منحصر به فردی دارد. برای مثال، دیدن و رسیدن به آکنه پشت برای اعمال درمان‌ها دشوارتر است.

علت جوش پشت کمر چیست؟

مانند قفسه سینه و صورت، پشت کمر دارای تراکم بالایی از غدد چربی است. که این غدد سبوم را تولید می کنند، سبوم ماده ای روغنی بوده که یک پوشش محافظ برای پوست ایجاد می کند.

غدد چربی به فولیکول ها یا منافذ مو متصل هستند. اگر سبوم یا سلول های مرده پوست منافذی را مسدود کند، می تواند باعث انسداد شود. این انسداد ممکن است منجر به التهاب یا به دام انداختن باکتری در منافذ شود. به این ترتیب ضایعات آکنه ایجاد می شوند.

نوعی مخمر به نام مالاسزیا نیز می تواند باعث ایجاد ضایعاتی شود که شبیه آکنه هستند. مخمر تمایل به رشد بیش از حد در محیط‌های مرطوب و عرق‌ریز دارد. از آنجایی که لباس، کوله پشتی و زنجیر اغلب پشت را می پوشاند، می تواند محیطی ایده آل برای رشد این میکروب باشد.

اگر مخمر وارد فولیکول‌های مو شود، می‌تواند باعث ایجاد بیماری به نام فولیکولیت پیتروسپوروم شود. اگر درمان های ضد باکتریایی برای آکنه پشت موثر نبوده است، ممکن است فرد به جای آن به فولیکولیت پیتروسپوروم مبتلا شود.

انواع جوش پشت کمر

انواع ضایعات آکنه ای که می توانند در پشت شما ایجاد شوند عبارتند از:

  • جوش‌های سر سفید که به آن کومدون‌های بسته نیز گفته می‌شود، جوش‌های سرسفید زمانی ایجاد می‌شوند که یک فولیکول مسدود شده بسته و زیر پوست شما باقی بماند و یک برجستگی سفید ایجاد کند.
  • جوش های سرسیاه هنگامی که یک فولیکول مسدود شده روی سطح پوست شما باز می شود، یک جوش سرسیاه تشکیل می دهد که به آن کومدون باز نیز گفته می شود. ظاهر نوک سیاه دانه های سر سیاه به دلیل واکنش بین سبوم و هوا است، نه به این دلیل که خاک فولیکول شما را پر کرده است.
  • پاپول ضایعات آکنه ای که به صورت برجستگی های صورتی کوچک روی پوست شما ظاهر می شوند و گاهی حساس هستند، پاپول نامیده می شوند. این نوع آکنه حاوی چرک نیست و زمانی ایجاد می شود که فولیکول موی مسدود شده ملتهب شود.

جوش چرکی کمر چه شکلی است؟

  • پوسچول که به آن جوش نیز می گویند، پوسچول یک پاپول پر از چرک سفید یا زرد با پایه قرمز شده است. این ضایعات همچنین ناشی از التهاب در فولیکول مو مسدود شده است. تجمع گلبول های سفید خون باعث می شود که پوسچول با چرک پر شود.
  • ندول ها این نوع آکنه زمانی ایجاد می شود که باکتری نیز در فولیکول مو گیر کند. این ضایعات در عمق زیر سطح پوست شما ایجاد می شود، جایی که سفت می شود و یک گره بزرگ و دردناک را تشکیل می دهد. محل عمیق تر ضایعه باعث آسیب بافتی و در نتیجه پاسخ التهابی می شود.
  • کیست ها ضایعات آکنه بزرگتر و پر از چرک هستند که وقتی باکتری در فولیکول مو به دام می افتد نیز ایجاد می شود. با آکنه کیستیک، عفونت عمیق‌تر به پوست گسترش می‌یابد. همچنین کیست مویی یا سینوس پیلونیدال بیشتر جوانان و بخصوص مردان را درگیر می نماید. این بیماری نوعی سوراخ یا گودال است که در نواحی اطراف شکاف بالای باسن یا  پایین استخوان دنبالچه ایجاد می شود و می توان آن را افزون بر دسته بندی جزء بیماری های ناحیه ی مقعدی نوعی از مشکلات پوستی دانست که همراه با مو ظاهر خواهد شد. در این موارد مراجعه به یک بهترین متخصص و دکتر کیست مویی اهمیت ویژه ای در درمان بیماری دارد.

درمان جوش کمر

در بسیاری از موارد داروهای بدون نسخه و روش های خانگی می توانند این جوش های ریز و درشت را از بین ببرند.

برخی از روش های عبارتند از:

پاک کننده های پوست

فرد باید هر روز و پس از عرق کردن، پوست خود را با یک پاک کننده ملایم و غیر محرک شستشو دهد. آنها همچنین باید از صابون های خشن و قابض اجتناب کنند و از تحریک جوش به هر گونه خودداری کنند زیرا این کار باعث افزایش التهاب می شود.

هنگامی که آکنه شعله ور می شود، افراد می توانند از شستشوی بنزوئیل پراکسید استفاده کنند. این ماده باکتری ها را از بین می برد و به کاهش ضایعات کمک می کند. زمانی که فرد شستشو را چند دقیقه روی پوست خود بگذارد، بهتر عمل می کند و سپس آن را بشویید. این به این دلیل است که پوست پشت ضخیم‌تر از صورت است، بنابراین ممکن است به زمان بیشتری برای جذب نیاز داشته باشد.

مرطوب کننده ها

اگر احساس خشکی یا سفت شدن پوست پشت، به خصوص بعد از دوش گرفتن یا حمام کردن داشته باشید، ممکن است نیاز باشد فرد از مرطوب کننده بدون روغن استفاده کند. به دنبال محصولاتی باشید که برچسب «غیر کومدوژنیک» دارند. این بدان معنی است که آنها منافذ را مسدود نمی کنند.

بسیاری از لوسیون و مرطوب کننده های روزانه برای پوست های خشک با هدف آبرسانی به پوست با اسید هیالورونیک و بازگرداندن سد محافظ پوست با سرامیدها. غیر کومدون زا بوده و برای پوست های مستعد آکنه مناسب است.

کرم های ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند ضایعات آکنه را تیره تر و قابل توجه تر کند. همچنین می تواند باعث ماندگاری بیشتر آنها شود. به توصیه برخی از پزشکان پوست؛ هر زمان که فرد در معرض کمر قرار می گیرد، از یک ضد آفتاب غیر کومدون زا با SPF 30 یا بالاتر استفاده کند.

منبع خارجی پزشکی: www.everydayhealth.com/acne/back-acne-treatment.aspx

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا