دارو شناسی

داروی آسپیرین چیست – آ اس آ – ASA

داروی استیل سالیسیلیک اسید – آسپیرین چیست؟

داروی استیل سالیسیلیک اسید یا به اختصار آ. اس. آ (آ اس آ )، (نام تجاری: آسپرین) (به آلمانی: Aspirin) یک ترکیب معطر با فرمول مولکولی C9H8O4 است زیرا دارای یک حلقه بنزن در ساختار خود است. آسپرین به طور طبیعی در پوست درخت بید یافت می شود. آسپرین متعلق به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دسته بندی شده و به شکل قرص موجود است.

در واقع آسپیرین یک سالیسیلات است وکار آن کاهش موادی است که در بدن باعث ایجاد تب و درد و التهاب می شوند.

داروی استیل سالیسیلیک اسید

موارد مصرف داروی استیل سالیسیلیک اسید

این دارو را می توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد. مصرف آسپرین شامل درد متوسط ​​تا خفیف، تب، بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و سندرم کاوازاکی و به عنوان مهارکننده تجمع پلاکتی است. برای سرماخوردگی و آنفولانزا باید از مصرف آسپرین اجتناب شود زیرا ممکن است باعث سندرم ری شود.

آسپرین یکی از محبوب ترین داروها در جهان است. روزانه 50000 میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف می شود. در انگلستان تخمین زده می شود که هر فرد سالانه 70 قرص را به تنهایی یا همراه با سایر مسکن ها، کافئین یا ویتامین C مصرف می کند.

همچنین در درمان درد و کاهش تب یا التهاب استفاده می شود و از این دارو در حملات و سکته قلبی و سکته مغزی و آنژین قلبی استفاده می شود. مصرف آسپیرین برای بیماری های قلبی و عروقی فقط باید تحت نظر پزشک باشد.

آسپیرین را چگونه باید مصرف کنم؟

آسپیرین را دقیقا طبق دستور روی برچسب و یا طبق تجویز پزشک مصرف کنید . از مصرف کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده ، پرهیز کنید.  اگر از قرص جویدنی آسپیرین استفاده می کنید باید قبل از قورت دادن قرص را بجوید . در قرص هایی که دارای پوشش یا آهسته رهش هستند از خرد کردن و جویدن و یا شکستن یا باز کردن این قرص ها خودداری کنید و قرص را کامل قورت دهید.

نکات مصرف آسپیرین قبل از جراحی

اگر نیاز به جراحی دارید ، از قبل به جراح اطلاع دهید که این دارو را مصرف می کنید . چون ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی استفاده از این دارو را متوقف کنید.

موارد منع مصرف آسپیرین

این دارو از نظر پزشکی منع مصرف دارد یا باید با احتیاط مصرف شود:

موارد منع مصرف داروی استیل سالیسیلیک اسید در موارد مصرف طولانی مدت مانند آرتریت روماتوئید و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، به دلیل افزایش خطر خونریزی شدید به دلیل اثر مهاری تجمع پلاکتی آسپرین، مصرف این دارو حداقل یک هفته قبل از عمل باید قطع شود. خونریزی از سفیدی چشم به خصوص بعد از جراحی چشم که ممکن است تا یک هفته پس از قطع دارو ادامه یابد
در موارد زخم معده یا اختلالات انعقادی خونریزی دهنده
بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم یا بیماری کلیوی
پولیپ بینی
به هیچ وجه نباید با وارفارین مصرف شود (در برخی موارد می توان آن را برای برخی بیماری ها با تجویز پزشک استفاده کرد)
ناسازگاری تریاد سامتر یا سندرم شوک با آسپرین (نوعی آلرژی) می تواند برای انسان بسیار مشکل ساز باشد. افراد مبتلا به آسم باید به ویژه مراقب باشند. از عوارض خطرناک آلرژی می توان به تنگی نفس و احساس خفگی اشاره کرد. شیوع سندرم شوک عدم تحمل آسپرین (ASS-Intolerance-Syndrome) در بین افراد حدود 0.5-5.7 درصد است، در بیماران مبتلا به آسم تعداد آنها به حدود 15 درصد افزایش می یابد. زنان بیشتر از مردان (60-70 درصد) مبتلا می شوند.

موارد منع مصرف آسپیرین در کودکان و نوجوانان

اگر کودک یا نوجوان مبتلا به تب و علائم آنفلونزا و یا آبله مرغان دارید ، این قرص را نباید استفاده کند چون می تواند باعث ایجاد سندرم ری شود که یک بیماری جدی و گاها کشنده در کودکان است . قبل از مصرف این قرص در کودک یا نوجوان با پزشک وی مشورت کنید.

 مصرف آسپیرین در بارداری

مصرف آسپیرین در بارداری ممکن است باعث خونریزی مادر یا جنین در هنگام زایمان بشود . قبل از مصرف این دارو ، حتما اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید و با وی درباره مصرف این دارو مشورت کنید.

مصرف آسپیرین در شیردهی

آسپیرین می تواند وارد شیر مادر شود و ممکن است به نوزاد آسیب بزند. در حین استفاده از این دارو نباید شیر بدهید و با پزشک خود در رابطه با مصرف این دارو مشورت کنید.

نحوه نگه داری قرص آسپیرین

قرص آسپیرین در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگه داری شود. اگر بوی شدید سرکه در بطری آسپیرین احساس کردید ، از این دارو استفاده نکنید چون ممکن است دیگر موثر نباشد.

اگر یک نوبت مصرف آسپیرین را فراموش کردم، چه کار کنم؟

اگر این دارو را طبق برنامه مصرف می کنید ، به محض یادآوری دوز فراموش شده را استفاده کنید . اگر تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسید ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و از داروی اضافه برای جبران دوز فراموش شده استفاده نکنید.

اگر آسپیرین را بیش از حد مصرف و overdose کردم چه کار کنم ؟

سریعا به اورژانس مراجعه و یا با شماره ی 115 و اورژانس تماس بگیرید . علائم مصرف بیش از حد آسپیرین درد معده و استفراغ و اسهال و مشکلات بینایی و یا شنوایی و تنفس سریع یا آهسته و گیجی و… است.

هنگام مصرف آسپیرین از چه چیزی باید اجتناب کرد ؟

هنگام مصرف آسپیرین از نوشیدن الکل خودداری کنید. نوشیدن زیاد می تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد.

اگر از این دارو برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته استفاده می کنید ، از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید . ممکن است ایبوپروفن اثر این دارو در محافظت از قلب و عروق را کمتر کند. اگر باید هر دو دارو را مصرف کنید ، از پزشک خود بپرسید که دوز های این دو دارو چه قدر باید از هم فاصله داشته باشند.

قبل از استفاده از آسپیرین، درباره ی استفاده از هر گونه دارو های سرماخوردگی یا آلرژی و یا مسکن از پزشک یا داروساز درباره ی ترکیب آن سوال کنید. بسیاری از دارو های موجود که بدون نسخه می شود آن ها را تهیه کرد، حاوی آسپیرین یا NSAID هستند و مصرف این محصولات با هم می تواند باعث مصرف بیش از حد این دارو ها شود. پس برچسب دارو ها را بررسی کنید تا ببینید این دارو ها حاوی آسپیرین و NSAID ها (ایبوپروفن و کتوپروفن و ناپروکسن و …) هستند.

عوارض جانبی آسپیرین

در صورت مشاهده علائم واکنش های آلرژیک به آسپیرین سریعا به اورژانس مراجعه کنید . علائمی مانند : کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت و لب ها و زبان و گلو

در صورت پیدا شدن عوارض زیر مصرف این دارو را متوقف کنید و فورا به پزشک خود اطلاع دهید و سریعا به اورژانس مراجعه کنید :

  • احساس صدای زنگ در گوش
  • گیجی
  • توهم
  • تنفس سریع
  • تشنج
  • حالت تهوع و استفراغ یا درد معده شدید
  • مدفوع خونی یا سیاه قیری
  • سرفه خونی یا استفراغی که حاوی خون یا شبیه تفاله قهوه است
  • تبی که بیش از 3 روز طول بکشد
  • تورم و یا دردی که بیش از 10 روز طول بکشد

عوارض جانبی شایع آسپیرین

  • ناراحتی معده
  • سوزش سر دل
  • خواب آلودگی
  • سردرد خفیف

ممکن است عوارض دیگری هم داشته باشد ، با پزشک خود در ارتباط باشید و از وی مشورت بگیرید.

تداخل دارویی

اگر از دارو های ضد افسردگی مثل سیتالوپرام و اسیتالوپرام و فلوکستین و فلووکسامین و پاروکستین و سرترالین و ترازودون و یا ویلازودون استفاده می کنید، قبل از استفاده از آسپیرین به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف هر یک از این دارو ها با دارو های NSAID که درباره ی آن ها در بالا صحبت کردیم، ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود.

در صورت استفاده از هر یک از دارو های زیر از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا استفاده از این دارو برای شما بی خطر است یا خیر

رقیق کننده های خون مثل وارفارین ، کومادین و … و سایر دارو های رقیق کننده خون. سالیسیلات های دیگر مثل Nuprin Backache Caplet ،Kaopectate ، KneeRelief ، Pamprin Cramp Formula ،Pepto-Bismol ،Tricosal ،Trilisate و …

این لیست از داروهایی که عنوان شد، کامل نیست و ممکن است داروهای دیگری با آسپیرین تداخل داشته باشند که می توانید با پزشک خود در رابطه با دارویی که شما مصرف می کنید، مشورت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا