بیماری های بزرگسالان

تعویض مفصل زانو چه زمانی ضروری است؟

جراحی تعویض مفصل زانو معمولاً زمانی ضروری در نظر گرفته می‌شود که درمان‌های دیگر مانند دارو، فیزیوتراپی یا اصلاح سبک زندگی در کاهش زانو درد و بهبود تحرک مؤثر نبوده باشد. به طور کلی جراحی تعویض زانو ممکن است در موارد زیر ضروری باشد:

 

استئوآرتریت: تعویض مفصل زانو بیشتر در افراد مبتلا به استئوآرتریت شدید انجام می‌شود. استئوآرتریت یک بیماری تحلیل کننده مفصلی است که باعث ساییدگی غضروف در مفصل زانو و در نتیجه تماس استخوان به استخوان می‌شود.

روماتیسم: تعویض مفصل زانو همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به روماتیسم، یک بیماری خود ایمنی که باعث التهاب و آسیب مفاصل می‌شود، توصیه شود.

آرتریت پس از ضربه: اگر آسیب جدی به زانو را تجربه کرده‌اید، مانند شکستگی یا پارگی رباط که منجر به ایجاد آرتریت شده است، ممکن است تعویض زانو ضروری باشد.

بدشکلی‌های زانو: ناهنجاری‌های شدید زانو، مانند زانوهای ضربدری، می‌توانند منجر به ساییدگی و پارگی ناهموار در مفصل زانو شوند که ممکن است به جراحی تعویض زانو نیاز داشته باشند.

جراحی قبلی ناموفق زانو: در برخی موارد، جراحی قبلی زانو ممکن است در تسکین زانو درد یا بهبود حرکت موفقیت آمیز نبوده و تعویض زانو ممکن است ضروری باشد.

اگر درد یا سفتی مزمن زانو را تجربه می‌کنید و کیفیت زندگی شما به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار قرار گرفته است، ممکن است بخواهید با جراح ارتوپد یا دکتر تعویض مفصل زانو مشورت کنید تا تعیین کنید که آیا تعویض زانو یک گزینه درمانی مناسب برای شما است یا خیر. در ادامه همراه ما باشید تا جراحی تعویض زانو را بیشتر بررسی کنیم.

انواع جراحی تعویض زانو

تعویض کامل زانو (TKR): در این روش، کل مفصل زانو با یک مفصل مصنوعی ساخته شده از قطعات فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی جایگزین می‎‌شود.

تعویض جزئی زانو (PKR): این جراحی شامل جایگزینی تنها قسمت آسیب دیده مفصل زانو با یک جزء مصنوعی است.

تعویض زانو با حداقل تهاجم: این نوعی از TKR است که از برش‌های کوچکتر و ابزارهای تخصصی برای به حداقل رساندن آسیب بافتی و بهبود سریعتر استفاده می‌کند.

تعویض مجدد زانو: این جراحی زمانی انجام می‌شود که جایگزینی زانو که قبلا کاشته شده شکست بخورد یا فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد.

تعویض دو طرفه زانو: این جراحی شامل تعویض همزمان هر دو زانو است.

تعویض زانو یکپارچه: این جراحی همچنین با عنوان جایگزینی “یک زانو” شناخته می‌شود، این جراحی تنها شامل تعویض قسمت آسیب دیده مفصل زانو، به طور معمول قسمت داخلی یا جانبی است.

نوع جراحی تعویض زانو‌ای که توصیه می‌شود به وضعیت بیمار و میزان آسیب به مفصل زانو بستگی دارد. مهم است که همه گزینه‌ها را با دکتر تعویض زانو واجد شرایط در میان بگذارید. (برای دریافت نوبت از بهترین دکتر تعویض مفصل زانو می توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید)

مراحل جراحی تعویض زانو

مراحل جراحی تعویض مفصل زانو به شرح زیر است:

بیهوشی: به بیمار بیهوشی عمومی یا بی حسی منطقه‌ای داده می‌شود که نیمه پایینی بدن را بی حس می‌کند.

برش: جراح برای دسترسی به مفصل زانو یک برش 15 تا 25 سانتی‌متری در جلوی زانو ایجاد می‌کند.

آماده سازی استخوان: غضروف و استخوان آسیب دیده در مفصل زانو از استخوان ساق پا، استخوان ران و کشکک (کاسه زانو) برداشته می‌شود. این کار با استفاده از ابزارهای جراحی خاص انجام می‌شود.

کاشت ایمپلنت: سپس جراح تعویض مفصل زانو، مفصل مصنوعی را با استفاده از سیمان یا پوشش مخصوص به استخوان باقیمانده متصل می‌کند. ایمپلنت ممکن است شامل یک پوسته فلزی در انتهای استخوان ران، یک جزء فلزی و پلاستیکی روی استخوان درشت نی و یک دکمه پلاستیکی روی کاسه زانو باشد.

بستن: سپس جراح برش را با بخیه یا منگنه می‌بندد.

بهبودی: پس از جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود و قبل از انتقال به اتاق بیمارستان، چند ساعت تحت نظر قرار می‌گیرد. فیزیوتراپی بلافاصله پس از جراحی شروع می‌شود تا به بیمار کمک کند قدرت و تحرک مفصل زانو را بازیابد.

توجه به این نکته مهم است که بسته به شرایط بیمار و ترجیح بهترین جراح تعویض مفصل زانو ممکن است در تکنیک جراحی مورد استفاده تغییراتی وجود داشته باشد.

خطرات جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

مانند هر عمل جراحی، جراحی تعویض مفصل زانو خطراتی را به همراه دارد. خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با جراحی تعویض مفصل زانو به شرح زیر هستند:

عفونت: خطر عفونت پس از جراحی تعویض مفصل زانو کم است، اما همچنان ممکن است رخ دهد. آنتی بیوتیک‌ها معمولا قبل و بعد از عمل تجویز می‌شوند تا به کاهش خطر عفونت کمک کنند.

لخته شدن خون: لخته شدن خون در پا (ترومبوز ورید عمقی) یا ریه‌ها (آمبولی ریه) ممکن است پس از جراحی تعویض زانو ایجاد شود. معمولاً برای جلوگیری از این عوارض به بیماران رقیق کننده خون داده می‌شود.

شکست ایمپلنت: ممکن است مفصل مصنوعی از کار بیفتد و باعث درد، بی ثباتی و نیاز به جراحی تجدیدنظر شود.

آسیب عصبی: آسیب عصبی ممکن است در طی جراحی تعویض زانو رخ دهد که می‌تواند باعث بی حسی، ضعف یا حتی فلج پا شود.

شکستگی: شکستگی می‌تواند در حین جراحی یا بعد از جراحی به دلیل فشار وارد شده به مفصل زانو رخ دهد.

سفتی: برخی از بیماران ممکن است پس از جراحی دچار سفتی در مفصل زانو شوند که می‌تواند تحرک را محدود کند و این افراد نیاز به فیزیوتراپی اضافی دارند.

واکنش‌های آلرژیک: بیماران ممکن است واکنش آلرژیک به بیهوشی، داروها یا مواد مورد استفاده در مفصل مصنوعی داشته باشند.

مهم است که این خطرات و عوارض احتمالی را با جراح تعویض مفصل زانو قبل از تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو در میان بگذارید. جراح می‌تواند در تعیین اینکه آیا مزایای جراحی بر خطرات هر بیمار بیشتر است یا خیر کمک کند.

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

پس از جراحی تعویض مفصل زانو، پیروی از دستورالعمل‌های دکتر تعویض مفصل زانو جهت اطمینان از بهبود موفقیت آمیز بسیار مهم است. برخی از اقدامات مراقبتی لازم پس از جراحی تعویض مفصل زانو را در زیر شرح داده‌ایم:

مدیریت درد: داروهای ضد درد برای کمک به مدیریت درد در طول فرآیند بهبودی تجویز می‌شود.

فشرده سازی: پوشیدن جوراب‌های فشاری یا استفاده از دستگاه‌های فشرده سازی می‌تواند به جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون کمک کند.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی جزء ضروری فرآیند بهبودی است. ورزش و کشش به بهبود دامنه حرکتی، قدرت و تحرک در مفصل زانو کمک می‌کند.

استراحت و اصلاح فعالیت: استراحت و اصلاح فعالیت‌ها در طول فرآیند بهبودی برای جلوگیری از آسیب به مفصل زانو مهم است.

مراقبت از زخم: تمیز و خشک نگه داشتن برش جراحی برای جلوگیری از عفونت مهم است.

رفتن به قرار ملاقات‌های بعدی: قرار ملاقات‌های پیگیری منظم با جراح و فیزیوتراپیست برای نظارت بر پیشرفت مفصل زانو و تنظیم برنامه توانبخشی در صورت لزوم ضروری است.

داروها: آنتی بیوتیک‌ها، رقیق کننده‌های خون و سایر داروها ممکن است برای جلوگیری از عفونت و لخته شدن خون تجویز شوند.

مهم است که با پزشک و فیزیوتراپیست خود در مورد هرگونه نگرانی یا سؤالی که ممکن است در مورد مراقبت پس از جراحی تعویض مفصل زانو داشته باشید صحبت کنید. پیروی از این مراحل مراقبتی لازم می‌تواند به اطمینان از بهبود موفقیت آمیز و بازگشت به فعالیت‌های روزانه کمک کند. لازم به ذکر است که برای مشاهده بهترین دکتر تعویض مفصل زانو در تهران می توانید به لینک زیرمراجعه کنید.

https://doctoreto.com/doctors/service/knee-joint-transplant/city/tehran

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا