بیماری هابیماری های بزرگسالانبیماری های کودکان

تفاوت کووید-19 با سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی

عامل سرماخوردگی چیست و علائم آن

سرماخوردگی بیماری مسری دستگاه تنفسی فوقانی است و غالبا بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً با خستگی، عطسه و سردرد آغاز شده و با سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می ‌یابد و این علائم معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌ شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد.

بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس ‌ها متداول ‌ترین عامل سرماخوردگی هستند. ویروس ها می ‌توانند بیش از ۱۸ ساعت در محیط فعال بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است.

آیا سرماخوردگی باعث تب و لرز می شود؟

سرماخوردگی ویروسی می تواند با افزایش دمای بدن و تب و لرز همراه باشد. اما به طور کلی بیمار در صورت ابتلا به بیماری کووید-19 یا آنفلوانزا از تب و لرز رنج می ‌برد، اما به ندرت در سرماخوردگی این علامت وجود دارد، در صورت بروز آلرژی نیز این علائم از بین می ‌روند.

آیا سرماخوردگی باعث اسهال می شود؟

بزرگترین و اصلی ترین علت اسهال عوامل عفونی است که از طرق مختلف وارد بدن می شوند. اسهال از علائم آلودگی به ویروس کروناست و در موارد ابتلا به آنفلوانزا، سرماخوردگی و آلرژی چنین عارضه ‌ای وجود ندارد، اما اسهال در کودکان هنگام آلودگی به آنفلوانزا بیشتر دیده می ‌شود.

آیا سرماخوردگی با کاهش وزن همراه است؟

اکثر افراد در هنگام ابتلا دچار بی ‌‌اشتهایی یا کم ‌‌اشتهایی می ‌‎شوند. در واقع کم ‌‎اشتهایی یا بی ‌اشتهایی، مقاومت بدن در برابر خوردن هر چیزی که به فرآیند بهبود کمک می کند. در زمان سرماخوردگی چون بدن به علت بیماری آب خود را از دست می ‌دهد، فرد یا نسبت به خوردن غذا بی ‌میل می ‌شود یا می‌‎‎ ترسد که چیزی بخورد. از این رو غالبا سرماخوردگی می تواند با کاهش وزن جزئی همراه باشد.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

در صورت وجود علائم مشکوک مهم است بدانیم که به کدام یک مبتلا شده‌ایم. به این دلیل که آنفلوآنزا عوارض خیلی شدید مثل عفونت ریوی (پنومونی) دارد که حتی می‌تواند مرگ ‌آور باشد. 

شروع سریع و تهاجمی

علائمی مثل گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی بینی و سرفه همه به ‌سرعت و ناگهانی ظاهر می ‌شوند. اما در سرماخوردگی علائم معمولاً شدت کمتری دارند. آنفلوانزا طی ۲ تا ۵ روز بهتر می ‌شود اما ممکن است برای یک هفته یا بیشتر احساس خستگی وجود داشته باشد. اما سرماخوردگی به آهستگی ظاهر می ‌شود و تا ۱۰ روز ادامه دارد.

تب

اگرچه برخی از افراد ممکن است هنگام سرماخوردگی کمی تب داشته باشند، اما در صورت ابتلا به آنفلوانزا احتمالاً تب ۳۷,۷ تا ۴۰ سانتی‌گراد وجود داشته باشد.

خستگی طولانی

در آنفلوانزا احساس خستگی و درد وجود دارد. اما سرماخوردگی معمولاً فقط برای چند روز با احساس بی‌حالی همراه است.

گرفتگی

در صورت داشتن گرفتگی بینی احتمالاً دچار سرماخوردگی شده ایم، مگر اینکه تب و بدن‌درد داشته و بدون انرژی باشیم. اگرچه گاهی آنفلوانزا میتواند منجر به گرفتگی بینی و عطسه نیز شود.

گلودرد

معمولا سرماخوردگی با گلودرد شروع می ‌شود‌. سریع ‌ترین علامت که در عرض ۱ یا ۲ روز خودش را نشان می ‌دهد گلودرد است.

شباهت سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سردرد

شدت سردردی که به علت سرماخوردگی باشد، مانند سایر علائم آن، نسبت به آنفلوآنزا کمتر است.

سرفه

سرماخوردگی و آنفلوانزا بیماری ‌های ریوی هستند که بر راه هوایی اثر می ‌گذارند و هر دو می ‌توانند باعث سرفه شوند. عفونت ریوی (پنومونی) از عوارض آنفلوآنزا است.

گوش‌درد

احتقان و پرشدگی بینی در هر دو بیماری باعث افزایش فشار گوش می ‌شود و می‌تواند باعث درد مبهم و کاهش شنوایی در گوش شود. این مشکل معمولاً همراه با دیگر علائم از بین می ‌رود.

تفاوت کووید-19 با سرماخوردگی ها، آنفلوانزا و آلرژی

سرفه، سردرد، گلودرد و آبریزش بینی از برجسته ‌ترین علائم عفونت با ویروس کرونا، آنفلوانزا، سرماخوردگی و آلرژی است که همه این علائم را دارند. در صورت وجود علائم مشترک سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی و کرونا، یک آزمایش برای حل و فصل موضوع انجام می شود. اگر امکان آزمایش و اسکن برای تشخیص کووید-19 وجود ندارد، باید آگاهی نسبی از مهمترین تفاوت‌ های بیماری ‌های رایج تنفسی داشته باشیم.

تب و لرز

بیمار در صورت ابتلا به کووید-19 یا آنفلوانزا از تب و لرز رنج می ‌برد، اما به ندرت در سرما خوردگی این علامت وجود دارد، در صورت بروز آلرژی نیز این علائم وجود نخواهد داشت.

تنگی نفس

تنگی نفس مشخصه بیماری ‌های آلرژیک، ویروس کرونا و آنفلوانزاست، اما در صورت سرماخوردگی معمولا این علامت وجود ندارد.

درد عضله یا بدن

بیمار مبتلا به ویروس کرونا و آنفلوانزا از وجود درد شدید عضلانی در قسمت‌ های مختلف بدن رنج می ‌برند، اما اگر سرما خوردگی یا آلرژی تنفسی باشد، این علامت وجود نخواهد داشت.

از دست دادن حس چشایی و بویایی

مشخص اصلی بیماری کرونا از بین رفتن حس چشایی و بویایی می باشد، زیرا این علائم در صورت ابتلا به آنفلوانزا، سرماخوردگی یا آلرژی وجود ندارد.

عطسه کردن

این عارضه، علامت سرماخوردگی و آلرژی تنفسی است و افراد مبتلا به ویروس های آنفلوانزا و کرونا چنین عارضه ‌ای را ندارد.

حالت تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ از علائم عفونت با ویروس کروناست و در صورت ابتلا به آنفلوانزا، سرماخوردگی و آلرژی وجود نخواهد داشت، ابا این حال ممکن است در کودکان از علامت های ابتلا به آنفلوانزا باشد.

اسهال

اسهال نشانه عفونت با ویروس کروناست و در موارد ابتلا به آنفلوانزا، سرماخوردگی و آلرژی چنین عارضه ‌ای وجود ندارد، اما اسهال در کودکان هنگام آلودگی به آنفلوانزا بیشتر دیده می ‌شود.

آبریزش بینی

در سرماخوردگی و آلرژی، آب ریزش بینی یک علامت شایع است، اما در صورت وجود ویروس کرونا یا آنفلوانزا چنین علامتی وجود ندارد.

به گفته مرکز کنترل بیماری ‌های ایالات متحده، گرچه ویروس کرونا و آنفلوانزا بیشتر علائم مشترک را دارند، اما تفاوت عمده آن‌ها در از بین رفتن کامل چشایی یا بویایی است.

4.4/5 - (41 امتیاز)

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و ممنون بابت روشن کردن تفاوت اینها. این روزها همه دیگر کرونا است تا سرماخوردگی ساده….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا