بیماری های بزرگسالان

پف زیر چشم، درمان و علائم

عوامل پیدایش پف زیر چشم

از چشم ها می توان به عنوان یکی از مهم ترین اعضای صورت اشاره نمود که علاوه بر نقش عملکردی و مهمی که دارند ، به لحاظ ظاهری نیز می توانند در ارتباطات غیرکلامی بسیار موثر واقع گردند.

اما متاسفانه به دنبال علل مختلفی ؛ از جمله ژنتیک و افزایش سن ، شاهد پیدایش علائمی ؛ از جمله افتادگی پلک ، پف پلک و غیره در  این عضو از صورت هستیم ؛ تا جایی که در بسیاری از موارد این علائم سبب می شوند سن ما بیشتر از واقعیت به نظر برسد یا این که عبوس و غمگین جلوه کنیم.

لازم به ذکر است که عوامل دیگری ؛ نظیر استعمال سیگار ، قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید و حساسیت نیز از جمله مواردی هستند که می توانند سبب تسریع در بروز علائم فوق الذکر در پلک ها شوند.

علائم پف زیر چشم چیست ؟

پف زیر چشم می تواند شامل موارد زیر باشد :

  1. تورم ملایم
  2. افتادگی پوست
  3. حلقه های تیره زیر چشم

دلیل پف چشم

تورم اطراف چشم ، برابر تجمع بیش از حد مایع ( ادم ) در اطراف بافت پوست به وجود می آید ؛ زیرا پوست اطراف چشم بسیار نازک است ، تورم و تغییر نگی می تواند کاملا مشخص باشد.

علت تجمع مایع و پف کردن چشم

به طور کلی فاکتورهای مختلفی موجب بروز پف پلک پایین می شود شامل:

  • مصرف زیاد نمک که موجب احتباس مایع می شود
  • مشکلات سینوزیت
  • کم آبی بدن
  • خستگی و خواب ناکافی
  • تنش و اضطراب
  • افزایش سن
  • وراثت

متاسفانه بسیاری از مردم چشمان پفی دارند زیرا درخانواده به ارث می رسد. پف چشم با افزایش سن می تواند اتفاق بیفتد وقتی بافت چربی محافظ چشم در داخل جمجمه به سمت جلو فشار می دهد و فضای زیر چشم را پر می کند. دلیل این است که روند پیری موجب نازک شدن غشا یا سپتوم می شود که بطور عادی چربی را پشت پلک پایین و بالا نگه می دارد. وقتی عشا نازک می شود، چربی بیرون می ند و به سمت جلو فشار می آورد، پس موجب پف کردن چشم، حلقه تیره و کیسه زیر چشم می شود.

آیا پف چشم می تواند علامت شرایط پزشکی باشد ؟

چشمان پف کرده معمولا به دلیل افزای سن، ژنتیک و احتمالا کمبود خواب است. اما گاهی با تورم چشم اشتباه گرفته می شود.

زمانی که چشمان بطور ناگهانی متورم می شوند، می تواند علت مشکلات پزشکی زمینه ای باشد. برخلاف چشمان پف کرده، می تواند علامت حساسیت چشم، تیروئید چشم، عفونت چشم و التهاب سندرم خشکی چشم، نارسایی کلیه و سایر بیماریهای سیستماتیک باشد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

شاید از شکلی که در اثر پف کردن زیر چشم ها در این بخش از صورت شما ایجاد شده است چندان خشنود و راضی نباشید ، ولی پف زیر چشم اغلب هیچ زیانی برای سلامت ما نداشته و نیازی به درمان پزشکی ندارد.

شما باید در صورت شدید بودن تورم زیر چشم ها ، دائمی بودن آن ها ، دردناک بودن آن ها و احساس خارش در چشم ها یا قرمز شدن زیر چشم ها ؛ به پزشک مراجعه کنید.

پزشک از شما می خواهد تا درباره علل دیگر از قبیل بیماری تیروئید ، عفونت یا هرگونه آلرژی احتمالی در شما که می تواند در بروز پف زیر چشم های تان دخیل باشد ، به او اطلاع رسانی کنید.

درمان

پف زیر چشم ، معمولا یک دغدغه زیبایی بوده و به درمان چندانی نیاز ندارند. درمان های خانگی و سبک زندگی، می تواند به کاهش یا از بین بردن کامل پف زیر چشم ها کمک کند.

درمان های پزشکی یا جراحی ، نیز در صورتی که شما نسبت به شکل ظاهری تورم در زیر چشم هایتان دغدغه و نگرانی داشته باشید ، در اختیار می باشد.

این درمان ، در صورت اثبات انجام آن ؛ تنها با هدف زیبایی ، تحت پوشش بیمه نمی باشد.

داروها

اگر فکر می کنید تورم زیر چشم هایتان در اثر آلرژی بوجود آمده است، از پزشک خود بخواهید تا داروهای آلرژی را برای شما تجویز کند.

درمان با تزریقات زیبایی

درمان های مختلف برای چین و چروک های زیر چشم ، برای بهبود شکل ظاهری پف زیر چشم ها در اختیار می باشد. این درمان ها شامل صاف کردن با بوتاکس و فیلرها می باشد که می تواند سفتی پوست را بهبود بخشیده ، پوست را سفت کرده و شکل ظاهری پف های زیر چشم ها را جوانسازی نماید.

سبک زندگی

نکات زیر به کاهش و از بین بردن پف زیر چشم کمک می کند :

  • استفاده از کمپرس سرد : یک حوله تمیز را با آب خنک ، مرطوب کنید و در حالی که نشسته اید ، پوست زیر و اطراف چشم ها را به مدت چند دقیقه با استفاده از فشار ملایم ، مرطوب کنید.
  • قبل از خوابیدن ، مایعات مصرف نکنید و نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید : این امر می تواند باعث کاهش احتباس مایعات و در نتیجه از بین رفتن پف زیر چشم ها شود.
  • سیگار نکشید : سیگار کشیدن می تواند مشکل پف زیر چشم را تشدید کند.
  • به اندازه کافی بخوابید : در بیشتر افراد بزرگسال، 7 تا 9 ساعت خواب ، به عنوان مقدار خواب کافی، کفایت می کند.
  • در زمان خوابیدن ، سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن نگه دارید : این کار را می توانید با قرار دادن چند بالش در زیر سر انجام دهید. این امر به جلوگیری از تجمع مایعات در اطراف چشم ها در هنگام خواب کمک می کند. حلقه های تیره که در اثر احتباس مایعات در پلک پایینی نیز رخ می دهد ، با اجرای این کار ؛ کاهش پیدا می کند.
  • علائم آلرژی را کاهش دهید : از مواد آلرژی زا ، تا حد امکان دوری کنید. داروهای ضد آلرژی بدون نسخه را امتحان کنید. در صورت پیشرفت آلرژی در هنگام رنگ کردن مو یا استفاده از صابون ، لوازم آرایشی یا سایر مواد آلرژی زا ؛ با پزشک خود مشورت کنید.

تکنیک های برش جراحی

بلفاروپلاستی تحتانی به دو روش برش بیرونی (ازطریق پوست) و برش داخلی( از طریق بافت ملتحمه) انجام می شود:

  • بافت ملتحمه

برش در داخل پلک پایین زده می شود. اثر زخم قابل رویت نیست، پد چربی زیر چشم که موجب پف پلک می شود ازطریق برش بافت داخلی چشم برداشته می شود. پس ازهفت تا ده روز، می توانید به محل کار خود بازگردید و فعالیتهای معمول مانند ورزشهای سبک را شروع کنید.

  • تکنیک برش پوست

یک برش خارجی دقیقا زیر مژه و گوشه داخلی درامتداد پلک پایین تا گوشه خارجی چشم زده میشود. این برش به جراح امکان دسترسی بیشتر و توانایی اصلاح همه بافت های چشم را می دهد. عضله را می توان بلند و سفت کرد، پوست و چین اضافی را برداشت. حتی اگر اثرزخم خارجی وجود داشته باشد، با گذشت زمان محو می شود و قابل رویت نیست.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا