روان درمانی

روش های کاربردی برای از بین بردن حسادت

تاثیر حسادت بر زندگی شما

حسادت می تواند تاثیرات منفی بر روی شخصیت و زندگی شما داشته باشد افراد حسود نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و همواره نوعی احساس منفی همراه این دسته از افراد است. در صورتی که شما بتوانید این احساس منفی را کنترل کنید و بر حسادت خود نسبت به اطرافیان غلبه کنید از زندگی خود بیشتر لذت خواهید برد.

 راهکارهای از بین بردن حسادت

حسادت ریشه در عوامل مختلفی دارد که گاها تحت کنترل افراد نیست ریشه حسادت در برخی از افراد ریشه در کودکی آنها دارد و تحقیقات نشان می دهد که والدینی که بین کودکان خود تفاوت قائل می شوند یا توانایی های فرزند خود را باور ندارند زمینه بروز حسادت را در او ایجاد می کنند.
در این میان بهترین روش حل مشکل حسادت فرزند بزرگتر نسبت به کوچکتر استفاده از شیوه های تربیتی صحیح فرزند پروری است که اینگونه احساسات را در کودک کاهش دهد.

  • قدر شناس بودن

تغییر نگرش در زندگی نتایج مفید برای شما به همراه خواهد داشت که یکی از مهم ترین این تاثیرات رفع حسادت است. همچنین قدرشناس بودن از تاثیرات مثبت دیگری است که به شما کمک می کند تا حسادت را از خود دور کنید.

  • نوشتن احساسات

اگر سعی کنید تا احساسات منفی خود را بر روی کاغذ پیاده کنید می توانید راهکار مقابله ای خوبی اتخاذ کنید. زمانی که شما احساسات خود را بر روی برگه می نویسد می تواند به دلایل بروز رفتار و عوامل کاهش دهنده آن پی ببرید.

  • به عواقب کار بیاندیشید

اگر شما در ارتباط با اطرافیان خود دچار حسادت می شود برای از بین بردن حسادت باید بدانید که این احساس مخرب چه تاثیرات منفی می تواند بر روی روابط شما و زندگی شخصیتان داشته باشد. در همین رابطه بیشتر افرادی که دوست دارند تا حسادت را در خود کاهش دهند اغلب از تاثیرات منفی این احساس در زندگی خود رنج می برند.
افردا حسود نمی توانند از داشته ها و زندگی خود لذت ببرند و همواره تنشی را به همراه خود دارند که مانع لذت بردن از زندگی می شود. از دیگر تاثیراتی که حسادت در زندگی شما خواهد داشت منفی بافی، کم رنگ شدن روابط شخصی، از بین بردن وقت و صدمات روحی دیگر است.

  • ریشه یابی کردن

پی بردن به علت حسادت از راهکارهای موثر برای رفع حسادت است که می توانید برای مقابله با حسادت از آن استفاده کنید. دلایلی که موجب بروز حسادت در شما می شود را شناسایی کنید و به خوبی در رابطه با این دلایل فکر کنید در نتیجه این کار شما متوجه می شوید که در بیشتر موراد شما دچار احساساتی بیهوده شده اید که فقط عواقب آن دامان شما را می گیرد.

  • خودتان را قضاوت نکنید

سرزنش کردن خود برای انجام برخی از اشتباهات و کارها نه تنها را مشکلی را حل نمی کند بلکه شما را با احساسات منفی همچون حسادت می شود. برای رفع حسادت در خود باید این قضاوت ها سرزنش ها را کنار بگذارید و بیشتر به خودتان علاقه و محبت نشان دهید.

در این رابطه آنچه باید درباره حسادت زنانه بدانید این است که بیشتر افراد به ویژه خانم ها به دلیل قضاوت کردن و عدم توجه به خود دچار حسادت می شوند.

  • هدف داشته باشید

هر فردی در زندگی خود دارای اهدافی است افرادی که هدف خاصی را دنبال نمی کنند دچار سردرگمی هستند و همین امر موجب می شود تا توجه خود را به زندگی اطرافیانشان معطوف کنند در صورتی که اگر این انرژی را صرف رسیدگی به زندگی شخصی خود و دستیابی به اهدافشان کنند افرادی موفق تر خواهند بود و دچار احساسات پوچی همچون حسادت نمی شوند. هدفمندی نیز از دیگر راهکارهای رفع حسادت است.

  • مثبت اندیشی

مثبت اندیشی و تغییر نگرش نسبت به زندگی نیازمند باورپذیری از خود است افرادی که به توانایی ها و استعدادهای خود ایمان دارند زندگی را زیباتر می بینند و برای رسیدن به اهدافی که در سر دارند تلاش می کنند و از این تلاش ناامید نمی شود. در مقابل افرادی که به دنیا با دیدی منفی نگاه می کنند هیچ گاه نمی توانند زیبایی های آن را ببینند و تصور دارند که زندگی برای آنها همیشه روی بد خود را نشان می هد.

  • به دیگران کمک کنید

در اطراف شما افراد نیازمند زیادی هستند که به کمک شما نیاز دارند و شما با کمک کردن به این افراد می توانید دید و نگاهی جدید نسبت به دنیا و زندگی خود داشته باشید. همچنین می توانید از این کار برای از بین بردن حسادت استفاده کنید زیرا از این طریق متوجه می شوید که افرادی با مشکلاتی بیشتر از شما نیز هستند.

تفاوت حسادت و حسادت جنسی

حسادت (envy) و حسادت جنسی (jealousy) با یکدیگر تفاوت دارند و معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، از این رو باید تفاوت به این دو حسادت را بدانید تا احساس تان در این مورد را تشخیص دهید.
حسادت جنسی معمولا یک نوع واکنش نسبت به تهدید از دست دادن چیزی می باشد که دارید و این اتفاق اغلب در مورد روابط انسانی رخ می دهد، اما حسادت یک واکنش نسبت به نداشته هایی است که می خواهید داشته باشید. به عنوان مثال حسادت جنسی زمانی اتفاق می افتد که تصور می کنید همسرتان کس دیگری را دوست دارد و حسادت وقتی در شما به وجود می آید که مثلا دوست خود را سوار بر ماشین گران قیمت و جدیدی ببینید.

ضرر ها و آسیب های ناشی از حسادت

ممکن است رابطه تان با دوست قدیمی تان در آستانه از هم پاشیدگی باشد، زیرا دیگر تحمل و توان تظاهر به خوشحالی برای موفقیت هایش را ندارید، از این رو تماس های وی را بی جواب گذاشته و پاسخ نمی دهید.
همچنین به هنگام دیدن موفقیت های دوستتان در زمینه های مختلف مثلا؛ عکاسی و … اگرچه ممکن است تظاهر به عدم علاقمندی به آثارش را کنید، اما در باطن آرزو می کنید که کاش شما هم استعداد هنری وی را داشتید. این مثال ها می توانند نمونه های کوچکی از آسیب های حسادت در مورد هدر دادن انرژی شما باشد، انرژی که می توان برای چیز های مفید تر به کار برد، در زیر می توانید با برخی دیگر از صدمات حسادت آشنا شوید :

  • هدر دادن وقت
  • آسیب زدن به روابط شخصی و حرفه ای
  • مشغول کردن فکر و ذهن
  • تغییر دادن شخصیت
  • به وجود آمدن حس منفی بافی

همانطور که در مطلب بالا مطالعه کردید، حسادت می تواند آثار منفی جدی به دنبال داشته باشد و در زندگی روزانه افراد اختلال ایجاد نماید، ضمن اینکه مانع از ایجاد احساس شادی می شود، گاهی اوقات درک حس حسادت و یافتن راه حلی مناسب برای مقابله با این مشکل یا بیماری، بدون دریافت کمک از دیگران دشوار می باشد، از این رو برای از بین بردن و درمان حسادت می توانید به یک متخصص در حوزه سلامت روان مراجعه نمایید.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا