مجله

چگونه عسل طبیعی و ارگانیک را تشخیص دهیم؟ + پیشنهاد ویژه هاچ لند

امروزه با توجه به تقاضای زیاد عسل از طرف مردم، طبیعی است که با توجه به حضور افراد سودجو میزان عسل غیر طبیعی یا تقلبی در بازار موجود زیاد است؛ از همین رو تصمیم گرفتیم در این مطلب تمام روش های تشخیص عسل ارگانیک و طبیعی را به همراه پیشنهاد ویژه هاچ لند را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

خواص و فواید عسل طبیعی

متاسفانه به دلیل رژیم های غذایی نامناسب و سبک زندگی نادرست، ما به شدت در معرض خطر امراض و بیماری های بسیار زیادی هستیم و در این بین استفاده از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک می تواند کمی ما را در مسیر سلامتی قرار دهد.

عسل یکی از این هدیه های طبیعت است که اگر نوع طبیعی و ارگانیک آن را تهیه کنید خواص و فواید زیادی برای سلامتی شما دارد؛ عسل در واقع هم به عنوان غذا محسوب می شود هم دارو که خاصیت های بسیار زیادی دارد که عبارتند از خواص آنتی اکسیدانی، تقویت سیستم ایمنی، مفید برای سیستم گوارشی، کمک به کاهش وزن، سلامت قلب و عروق، تقویت قوای جنسی، بهبود سیستم کلیه، کاهش فشار خون، کاهش چربی خون و موارد بسیار زیاد دیگر است که می توانید با مصرف عسل طبیعی و اصل از این فواید بهره مند شوید.

انواع عسل های غیر طبیعی موجود در بازار عسل ایران

قبل از اینکه ذهنیتی درباره عسل طبیعی، ارگانیک و اصل داشته باشیم بهتر است با انواع عسل های غیر طبیعی و نحوه تولید آن ها آشنا شویم تا بهتر بتوانیم تفاوت عسل طبیعی و غیر طبیعی را تشخیص دهیم. در واقع سه نوع عسل غیر طبیعی یا تقلبی در بازار وجود دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

1- عسل مخلوط

یکی از روش های غیر مرسوم برای تولید عسل غیر طبیعی، اضافه کردن ترکیبات گلوکزی مثل شربت قند و شکر به عسل یا شیره میوه ها است که در این روش فروشنده سعی دارد با این روش حجم عسل را افزایش داده و سود بیشتری کسب کند اما به دلیل اینکه این ترکیبات در مواد تشکیل دهنده خود آب دارند در طولانی مدت موجب تخمیر و ترش شدن عسل می شوند از همین رو خریدار متوجه تقلبی بودن عسل خواهد شد؛ امروزه این روش دیگر زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

2- عسل تغذیه ای

در واقع خیلی از زنبورداران برای افزایش میزان عسل تولیدی یا اصطلاحا بارگیری بالای کندو به جای استفاده از شهد گل و گیاهان به عنوان غذا، از شیرین کننده های مختلفی مانند قند، شکر، شهد یا شیره خرما و شیرین کننده های صنعتی مثل ساخارین استفاده می کنند. درصد زیادی از عسل موجود در بازار عسل تغذیه ای است و نمی توان این عسل را طبیعی نامید.

3- عسل کاملا تقلبی

در این روش از غلیظ کردن شیره توت، چغندر و خرما و اضافه کردن اسانس عسل، عسل تقلبی تولید می کنند که متاسفانه در بازار به وفور یافت می شود و به دلیل قیمت ارزان، افراد زیادی این گونه محصولات را خریداری کرده و مصرف می کنند.

روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

بعد از آشنایی با انواع عسل طبیعی بهتر است به سراغ روش های تشخیص عسل طبیعی و تقلبی بپردازیم تا حد زیادی بتوانید با استفاده از این تکنیک ها، بهترین محصول را خریداری کنید و از خواص این طلای زرد رنگ بهره ببرید.

روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

1- آزمایش عسل

یکی از روش های تشخیص عسل طبیعی و ارگانیک ارسال عسل به آزمایشگاه های معتبر است، اما این روش به دلیل هزینه های بسیار زیاد معقول نیست، اما بهترین راه برای خرید عسل طبیعی، خرید عسل از فروشنده های معتبر که برگه تاییدیه آزمایشگاه به شما ارائه می دهند است.

2- تست چسبندگی عسل

اگر دو انگشت یک دست خود را به عسل آغشته کنید و به هم بچسبانید بعد از جدا کردن حالت چسبندگی زیادی ندارد ولی زمانی که عسل شما کاملا تقلبی باشد انگشتان شما حالت چسبندگی زیادی دارد و از این روش تا حدی می توانید از طبیعی بودن عسل مطمئن شوید.

3- تست کبریت

اگر شما سر یک چوب کبریت را به عسل طبیعی آغشته کنید پس از پاک کردن شما می توانید کبریت را روشن کنید اما اگر عسل تقلبی باشد به دلیل رطوبت بالای عسل غیر طبیعی امکان روشن کردن کبریت نیست.

4- آزمایش دستمال کاغذی

شما اگر مقداری عسل طبیعی را بر روی دستمال کاغذی بریزید، پشت دستمال کاغذی خیس و مرطوب نمی شود چرا که درصد رطوبت عسل طبیعی بسیار کم است، اما اگر عسل تقلبی باشد، مطمئنا پشت دستمال کاغذی خیس می شود.

5- حرارت دادن عسل

زمانی که شما عسل طبیعی باشد و آن را حرارت دهید رنگ آن به کاراملی تغییر می یابد اما روش تشخیص این است که وقتی عسل تقلبی را حرارت دهیم روی عسل کف می کند.

البته به غیر از روش آزمایشگاه که معیار بسیار مطمئن است اما روش های خانگی تشخیص عسل طبیعی که در ادامه توضیح دادیم هیچکدام علمی نیست اما روش هایی است که بر اساس تجربه می تواند موثر باشد؛ در نظر داشته باشید که این روش ها خانگی برای تشخیص عسل کاملا تقلبی است و شما نمی توانید از آن ها برای تشخیص عسل های تغذیه ای و مخلوط استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه هاچ لند

همانطور که توضیح دادیم عسل خواص بسیار زیادی دارد و باید از آن برای تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی استفاده کنیم و متاسفانه خیلی از تولیدکنندگان این طلای زرد را در ظروف پلاستیکی بی کیفیت پر می کنند که مطمئنا تاثیر بدی بر روی کیفیت عسل داشته باشد و بهتر از ظروف شیشه ای برای نگهداری عسل استفاده کنیم که هاچ لند عسل های طبیعی و مرغوب را در ظروف شیشه ای با کیفیت قرار داده است و با تاییدیه بهترین و معتبرترین آزمایشگاه های کشور به شما ارائه داده است.

یکی از روش های تشخیص طبیعی بودن عسل، تست آن در آزمایشگاه های معتبر است که عسل طبیعی و ارگانیک هاچ لند سعی کرده تا با تست عسل خود بر اساس استاندارد ملی 92 و 7610 توانسته عسل با کیفیت و درجه 1 را در اختیار شما قرار دهد.

اما پیشنهاد ویژه هاچ لند اینست که شما می توانید با بررسی برگه آزمایشگاه هر عسلی بر اساس شاخص های مختلف متوجه شوید که آیا عسل طبیعی و با کیفیت است یا نه؟

میزان ساکارز عسل طبیعی و با کیفیت باید کمتر از 5 یا 6 درصد باشد و میزان رطوبت هم پایین باشد چرا که رطوبت باعث خراب شدن عسل می شود، پس بهتر است قبل از خرید عسل از برندهای معتبر برگه آزمایشگاه آن ها را بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا