مجله

تاثیر استخر و ورزش های آبی بر سلامت و زیبایی بدن از زبان پزشکان

تاثیر استخر و ورزش های آبی بر سلامت و زیبایی بدن از زبان پزشکان

تاثیر استخر و ورزش های آبی بر سلامت و زیبایی بدن از زبان پزشکان باعث می‌شود که افراد این نوع ورزش‌ها را جدی بگیرند. در واقع می‌توان گفت که به دلیل مقاومت بالای آب، هنگامی که فرد در آب فعالیت بدنی انجام می‌دهد، اکثر عضلات آن به طور همزمان با یکدیگر فعالیت می‌کنند. در نتیجه فرد در مدت زمان کم میزان کالری زیادی را از دست می‌دهد. به همین جهت بسیاری از پزشکان معتقدند که ورزش‌‌های آبی جزو ورزش‌هایی هستند که هم باعث سلامت بدن می‌شوند و هم تاثیر خوبی در زیبایی اندام دارند.

چنانچه شما هم جزو افرادی هستید که به سلامت و زیبایی اندام‌خود اهمیت می‌دهید و به دنبال کشف تاثیر ورزش های آبی در زیبایی زنان و مردان هستید.

فواید شگفت انگیز ورزش‌ های آبی برای سلامت و زیبایی بدن

ورزش‌های آبی جزو ورزش‌های ایمن و کم‌خطر هستند. چون حین انجام این نوع از ورزش‌ها، فشار زیادی بر روی عضلات و مفاصل وارد نمی‌شود. از طرف دیگر طبق تحقیقات صورت گرفته، میزان کالری سوزی ورزش‌های آبی در مقایسه با سایر ورزش‌ها بیشتر است. به طور کلی می‌توان گفت که انواع ورزش‌های آبی فواید متعددی برای بدن دارند که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره شده است:

لاغری و کاهش وزن

اولین و اصلی‌ترین فایده ورزش‌های آبی لاغری و کاهش وزن است زیرا ورزش‌های آبی جزو ورزش‌های کالری سوز به شمار می‌روند. در واقع باید گفت لاغری هنگامی اتفاق می‌افتد که کالری دریافتی از کالری مصرفی کمتر باشد.

افزایش قدرت عضلات بدن

بالا رفتن قدرت عضلات مختلف بدن مانند عضلات شکمی، عضلات پشت و… از جمله فواید ورزش‌های آبی به شمار می‌رود. در واقع می‌توان گفت که تقویت عضلات بدن پیامدهای مثبت دیگری مانند افزایش‌ انعطاف پذیری بدن، کاهش کمر درد، کاهش مشکلات ستون فقرات و… دنبال دارد و به حفظ تعادل و ثبات بدن کمک می‌کند.

رفع مشکلات مربوط به ایستایی بدن و اصلاح فرم بدن

ریشه بسیاری از درد‌هایی که افراد حین نشست و برخاست در کمر، پاها و شانه‌ها حس می‌کنند به دلیل مشکلات مربوط به ایستایی بدن یا همان ناهنجاریهای فرم بدن است. ورزش‌های آبی به خصوص پیلاتس در آب تاثیر خوبی در بهبود وضعیت ایستایی بدن دارد و باعث تسکین بسیاری از درد‌های عضلانی و مفصلی می‌شود.

تسکین کمر درد

معمولا ورزش‌های آبی باعث منقبض شدن و تقویت عضلات عمقی بدن مانند عضلات شکم، عضلات فیله کمر و عضلات کف لگن می‌شوند. به همین در از بین رفتن درد‌های ناحیه کمر مفید هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها

در حین انجام ورزش‌های آبی اکثر ماهیچه‌های بدن مانند ماهیچه‌های شکم، دست، پا، سینه و… درگیر هستند. همین مسئله سبب افزایش متابولیسم بدن و بیشتر شدن سوخت و ساز بدن می‌شود. بالا رفتن میزان متابولیسم میزان مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند و فرد به بسیاری از بیماری‌ها کمتر دچار می‌شود.

بالا بردن توانایی های ذهنی

شنا یکی از معروف‌ترین ورزش‌های آبی به شمار می‌رود که شامل چند حرکت منظم و هماهنگ است. به عبارت دیگر شنا‌گر زمانی که می‌خواهد در آب رو به جلو حرکت کند باید حرکات دست، پا و ریه (تنفس) آن با یکدیگر کاملا هماهنگ باشند. طبق تحقیقات انجام شده همین هماهنگی بین اعضای مختلف بدن، سبب افزایش توانایی‌های ذهنی می‌شود. در همین راستا شرکت در کلاس‌های آموزشی شنا کودکان برای کودکانی که از نظر توانایی ذهنی کمی مشکل دارند، بسیار مفید است.

پیشگیری از صدمه و آسیب‌ دیدگی

شل یا سفت بودن غیرطبیعی عضلات بدن باعث می‌شود که بدن با یک اتفاق کوچک دچار آسیب و صدمه شود. اما زمانی که عضلات ورزیده و قدرتمند باشند، کمتر دچار صدمه و آسیب می‌شوند. انجام اصولی و صحیح ورزش‌های آبی تاثیر خوبی در تقویت عضلات بدن و افزایش قدرت آن‌ها دارد.

 افزایش انرژی

ورزش‌های آبی باعث بهبود وضعیت قلب و ریه می‌شوند و از طرف دیگر تنفس صحیح منجر به افزایش ترشح هورمون نشاط‌آور و بهبود گردش خون می‌شود. به همین دلیل افراد پس از مدتی که به طور مستمر ورزش‌های آبی را انجام می‌دهند، کمتر احساس ضعف و خستگی دارند.

کاهش استرس

استرس‌ علت اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های جسمی یا پوستی می‌شود. در نتیجه افرادی که در طول روز استرس زیادی را تحمل می‌کنند باید به دنبال راهی باشند تا بتوانند آن را کنترل کنند. انجام اصولی ورزش‌های آبی معمولا باعث تخلیه تنش‌ها و فشارهای عصبی می‌شود. همچنین ترشح هورمون کورتیزول (هورمون‌های سهیم در حالات استرس و اضطراب) را کاهش می‌دهد. به همین جهت افرادی که به طور مستمر این ورزش‌ها را انجام می‌دهند، کمتر دچار استرس می‌شوند.

رفع مشکل کم خوابی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما انجام ورزش‌های آبی سبب رفع مشکلات مربوط به خواب نیز می‌شود. چون از جمله علت‌های اصلی کم خوابی استرس، دردهای عضلانی و مفصلی، مشکلات قلبی و… است. اما از آنجایی که ورزش‌های آبی تاثیر خوبی در رفع این معضلات دارد، مشکل کم خوابی در فرد برطرف می‌شود.

شادابی و طراوت پوست

 موارد مختلفی مثل استرس، شل بودن عضلات، کمبود خواب و… باعث به خطر افتادن شادابی و طراوت پوست می‌شوند. اما زمانی که فرد ورزش‌های آبی را به طور صحیح و منظم انجام دهد. تمام این مشکلات به تدریج برطرف خواهد شد و در نتیجه پوست او شاداب و با‌طراوت می‌شود.

 ورزیدگی عضلات

ورزیده بودن عضلات بدن از جمله عضلات شکم، عضلات بالاتنه و عضلات دست و ما جزو معیارهای زیبایی اندام به شمار می‌رود. از آنجایی که ورزش‌های آبی تمام عضلات بدن را درگیر می‌کنند. پس از یک دوره منظم و حرفه‌ای انجام ورزش‌های آبی، ورزیدگی عضلات نخستین موردی است که افراد مشاهده خواهند کرد.

معرفی بهترین حرکت های  ورزشی آبی مناسب برای سلامت و زیبایی بدن

تا‌کنون بیشتر درباره مزایای ورزش‌های آبی صحبت کردیم. حال سوالی که بدون شک برای افراد پیش می‌آید این است که چه ورزش‌های آبی برای بدن مفید است و باعث سلامت و زیبایی بدن می‌شود؟ در حالت کلی انواع مختلفی از ورزش‌های آبی وجود دارد. برخی از این ورزش‌ها مانند رفتینگ، موج‌سواری، اسکی روی آب و… در آب‌های آزاد مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها انجام می‌شود و جزو ورزش‌های مفرح است.

راه رفتن در آب

اولین و ساده‌ترین ورزش آبی که اکثر افراد می‌توانند آن را انجام دهند، راه رفتن در آب کم عمق است زیرا هیچ نوع فشاری بر روی مفاصل فرد وارد نمی‌شود. به طور معمول این ورزش بر روی قسمت‌های مختلف بالاتنه و پایین تنه تاثیر می‌گذارد. افرادی که قصد دارند میزان کالری سوزی را افزایش دهند، می‌توانند حین راه رفتن با خود وزنه نیز حمل کنند.

شنا کردن در آب

شنا یکی از شناخته شده‌ترین ورزش‌های آبی است که تاثیر زیادی در کالری‌ سوزی و تناسب اندام دارد. این ورزش خود از نظر نوع حرکت به چند نوع مختلف مانند شنا قورباغه، شنا پروانه، کرال پشت و کرال سینه دسته‌بندی می‌شود. به جرات می‌توان گفت که ورزش شنا جزو موثر‌ترین ورزش‌های آبی به شمار می‌رود. به همین منظور به افرادی این ورزش موثر را یاد ندارند، حتما به استخرهای معتبر محل زندگی خود مراجعه کنند و زیر نظر یک مربی حرفه‌ای این ورزش را آموزش ببینند. به عنوان شهروندان تهرانی به خصوص افرادی که ساکن تهرانسر شرق هستند برای انجام شنا و آموزش دیدن آن می‌توانند به استخر هودین و هورام تهران مراجعه کنند.

دمبل زدن در آب

بالا بردن دمبل‌های فوم‌دار در آب از دیگر ورزش‌های آبی است که موجب زیبایی قسمت بالا تنه و تقویت عضلات دست می‌شود.

این تمرین به تقویت عضلات بازو کمک می کند. استفاده از دمبل های فوم دار باعث افزایش مقاومت می شود. برای انجام این ورزش معمولا شانه‌های فرد باید داخل آب باشد، سپس دمبل‌ها را باید در کنار بدن خود نگه دارد و مانند دمبل زدن در باشگاه شروع به دمبل زدن کند.

دوچرخه سواری در آب

 دوچرخه سواری در آب به دو صورت انجام می‌شود. در حالت اول فرد در قسمت عمیق استخر که آب تا قسمت سینه او می‌رسد قرار بگیرد. سپس بازوهای خود را کمی خم نماید و با خم کردن زانوها یک دوچرخه کاملا خیالی را پدال بزند. اما در حالت دوم فرد سوار یک دوچرخه ثابت واقعی که داخل استخر قرار دارد، می‌شود و شروع به پا زدن می‌کند. به طور کلی دوچرخه سواری در آب چه به صورت خیالی و چه به صورت واقعی تاثیر خوبی در سفت شدن عضلات پاها و شانه‌ها دارد.

ورزش با توپ در آب

 ورزش کردن با یک توپ بزرگ که قطر آن حدود ۲۰ اینچ است، می‌تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد. معمولا یکی از حرکت‌های ورزش در آب با توپ به این صورت است که فرد یکی از پاهای خود را ۹۰ درجه خم می‌کند و سپس توپ را مقابل خود قرار می‌دهد یا آن را بالای سر نگه می‌دارد.

پرش در آب

پرش در آب یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین ورزش‌های آبی است که تاثیر خوبی در تقویت عضلات پا و کاهش وزن دارد. در این حرکت ورزشی فقط کافی است که فرد به صورت عمودی در آب بپرد.

اسپرینت

اسپرینت یکی از بهترین حرکت‌ها و ورزش‌هایی که باعث ورزیده شدن شکم، پهلو ها و اندام‌های میانی بدن می‌شود. چون در این تمرین بیشترین فشار بر روی قسمت شکم و پهلوها است. برای انجام اسپرینت فرد باید در قیمت کم عمق استخر بایستد و به کمک آرنج دست‌ها به لبه آن تکیه دهد. سپس پاهای خود را به آرامی بالا بیاورد تا حدی که به سطح آب برسد. پس از آن باید به آرامی پاها را به حالت اولیه بازگرداند.

ایروبیک آبی

ایروبیک آبی جزو ورزش‌های گروهی در آب است که افراد با سنین مختلف نی‌توانند آن را انجام دهند. معمولا برای انجام حرکات ایروبیک افراد به لوازمی مانند وزنه و تخته نیاز دارند تا به کمک آن‌ها بتوانند تمرین‌های مربوطه را انجام دهند. تناسب اندام، افزایش سوخت و ساز بدن، تقویت عضلات، کنترل فشار خون، کاهش استرس، تسکین درد مفاصل و… مهم‌ترین فواید این ورزش آبی به شمار می‌روند.

شنای موزون

شنای موزون که با نام شنای هنری نیز شناخته می‌شود از دیگر ورزش‌های آبی است که باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود. این ورزش ترکیبی از سه ورزش مختلف مثل شنا، ژیمناستیک و رقص است که به دو صورت انفرادی و گروهی قابل اجرا است. در این ورزش آبی افراد با توجه به ریتم آهنگ، حرکات منظمی را انجام می‌دهند.

پیلاتس در آب

پیلاتِس در آب ورزش آبی دیگری است که پیامدهای مثبتی همچون آمادگی جسمانی، افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات، تقویت عضلات، کاهش استرس، افزایش طراوات و شادابی پوست صورت و بدن و تسکین درد مفاصل دارد.

چرا پزشکان معتقدند که ورزش‌های آبی برای سلامت و زیبایی بدن مفید است؟

ورزش‌های آبی که شامل ورزش‌هایی همچون شنا، پیلاتس در آب، ایروبیک آبی، پرش در آب و دمبل زدن در آب و… می‌شود. معمولا فواید متعددی همچون کاهش وزن، افزایش کالری سوزی، کاهش استرس، تسکین دردهای عضلانی و… را دارند. به همین جهت اکثر پزشکان معتقدند که انجام اصولی این ورزش‌ها به حفظ سلامت بدن و زیبایی آن کمک می‌کند.

برچسب ها : استخر,بلیط استخر,ورزش های آبی,زیبایی بدن,سلامت بدن,پارک آبی,استخرهای ایران,پارک های آبی ایران

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا