مجله

بررسی بیماری آلزایمر در سالمندان

چرا باید نگران بیماری آلزایمر در سالخوردگان بود؟

آلزایمر در سالمندان یکی از شایع ترین بیماری هایی می باشد که مورد توجه بسیاری از پزشکان و محققان واقع شده است. توجه داشته باشید که آلزایمر در واقع همان فراموشی دائم یا موقت می باشد. به عبارتی افرادی که به این بیماری دچار هستند، نمی توانند احوالات گذشته ی خود را به یاد آورند. بیماری آلزایمر با مرور زمان تشدید پیدا می کند. به طوری که برخی از بیماران آلزایمری حتی اسم و آدرس محل سکونت خود را نیز فراموش می کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته آلزایمر در واقع یک اختلال مغزی می باشد که دلیل اصلی این بیماری هنوز به شکل دقیق مشخص نشده است. در این بیماری مغز کم کم مهارت فکری و انجام کارهای روزانه را از دست می دهد. برخی از پزشکان نیز بیماری آلزایمر را با عنوان بیماری زوال عقل می شناسند. به طوری که مغز بیماران آلزایمری قدرت حافظه و به خاطر آوردن رویدادها را به شکل کامل از دست می دهد.

بیماری آلزایمر در سالمندان یکی از مهمترین موضوعاتی می باشد که بایستی به آن توجه کرد. لازم به ذکر می باشد که نگهداری از سالمندانی که به بیماری مذکور دچار هستند کار بسیار طاقت فرسایی خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می شود که جهت نگهداری از این سالمندان کمک گرفتن از افراد و پرستاران حرفه ای در این زمینه که خیال راحتی نسبت از نگهداری سالمند، پدر یا مادر مسن خود داشته باشید.

یکی از سخت ترین تصمیمات برای افراد مسن، نگهداری آنها در خانه سالمندان است که به طور خیلی ناراحت کننده ای از این مکان بیزار هستن به طوری که حتی در بعضی از مواقع تنها راه نجات خود را در  فرار از خانه سالمندان میبینند. برای همین تنها راهی که برای شما باقی میماند استخدام پرستار برای سالمند خود که بتوانید از افراد سالخورده خود در منزل نگهداری کنید، پیشنهاد ما برای ساکنین شهر اصفهان مرکز پرستاری توانا با به همراه داشتن کادر متخصص و حرفه ای خود میباشد. و از مهم ترین خدمات این مرکز میتوان به پرستار سالمند در اصفهان که برای نگهداری از افراد سالمند و سالخورده در منزل است اشاره کنیم.

علائم و نشانه های مربوط به آلزایمر در سالمندان

آلزایمر در سالمندان می تواند یکسری از علائم و نشانه هایی را داشته باشد. شما می توانید از نزدیک علائم مربوط به بیماری فراموشی یا زوال عقلی را مورد بررسی قرار دهید. بارزترین و اصلی ترین نشانه های مربوط به بیماری آلزایمر عبارتند از: کاهش شنوایی، از دست دادن حس بویایی، افسردگی شدید، داشتن اثر انگشت غیر طبیعی. سالمندانی که به بیماری مذکور دچار شده اند، نه تنها رویدادهای گذشته را به خاطر نمی آورند، بلکه نمی توانند رویدادهای جدید را نیز به خاطر بسپارند. همچنین در مبحث مربوط به بررسی نشانه های بیماری آلزایمر در افراد مسن، می توان به اختلال در صحبت کردن آنها اشاره کرد. بیماران آلزایمری در پیدا کردن کلمات مناسب برای تکلم دچار مشکل می شوند.

تغییر رفتار و خصوصیات شخصیتی از بارزترین و مهمترین علائم آلزایمر در سالمندان می باشد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به مرور زمان اجتماع گریز شده و انگیزه ی خود را برای انجام کارهای جدید از دست می دهند. همچنین آشفتگی نیز از نشانه های مربوط به بیماری مذکور می باشد. از سالمندانی که به بیماری مذکور دچار هستند، انتظار انجام کارهای متداول روزانه را نداشته باشید. شما می توانید جهت بررسی سایر علائم مربوط به بیماری آلزایمر در افراد مسن و سالخورده، با متخصصان حرفه ای ما از وب سایت پیش روی خود در تماس باشید.

چه مواردی ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل را تشدید می کند؟

بیماری آلزایمر در افراد سالخورده، در سال های اخیر میان سالخوردگان کشورهای اروپایی و پیشرفته نیز بسیار رواج پیدا کرده است. همین امر سبب شده تا پژوهشگران و پزشکان به دنبال بررسی علل بروز بیماری مذکور باشند. با اینکه در طی این تحقیقات به نتایج موثقی دست پیدا نکرده اند، اما برخی از محققان عواملی مانند سن، تغییرات مغزی و سابقه خانوادگی را جزو علل بروز بیماری مذکور تلقی می کنند. به وجود آمدن یک سری از مهمترین تغییرات در ساختار مغز می تواند بیماری آلزایمر را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر بالا رفتن سن در حال حاضر جزو شناخته شده ترین علل آلزایمر در سالمندان می باشد. امکان دارد بیماری آلزایمر در سالخوردگان ریشه در ژنتیک آنها نیز داشته باشد. برای این منظور در حال حاضر تحقیقات بسیار گسترده ای در کشورهای مختلف دنیا در حال انجام می باشند. زوال عقل یا بیماری آلزایمر را می توان به عنوان یکی از خطرناک ترین بیماری ها در سال های اخیر تلقی کرد. چرا که بیماران مبتلا به این مشکل کم کم قدرت یادگیری و به یاد آوردن گذشته ی خود را از دست می دهند. این بیماری می تواند به دنبال خود مشکلات روحی زیادی را در افراد مسن و سالخورده نیز به وجود آورد.

نکات مورد توجه در مراقبت از سالمند آلزایمری

جهت بررسی بیشتر بیماری آلزایمر در سالمندان می توانید با پزشکان مجرب در این زمینه تماس بگیرید. همچنین مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر کار چندان ساده ای نمی باشد. پیشنهاد می شود که در مراقبت از چنین بیمارانی به برخی از موارد دقت نمایید. فراموش نشود که بیماران آلزایمری به خصوص سالمندانی که از چنین بیماری در رنج هستند، به مراقبت و توجه بیشتری از سایر بیماران نیاز دارند. مهمترین نکات مورد توجه در مراقبت از بیماران آلزایمری عبارتند از: مدیریت نمودن دارو ها، تنظیم خواب سالمندان، هم صحبتی و همدلی با بیماران، ایجاد امنیت در محیط زندگی بیماران، پر کردن اوقات فراغت سالمندان آلزایمری، کمک به رفع نیازهای ابتدایی، تنظیم کردن برنامه ی غذایی سالم و مناسب با روحیه ی سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر، ارائه مشاوره های لازم برای خانواده های سالخوردگان مبتلا به بیماری مذکور، درک و تعامل لازم با بیماران مذکور.

راه های مربوط به پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

همانطور که ملاحظه کردید بیماری آلزایمر در افراد مسن به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. به مرور زمان نیز مراقبت از سالمندانی که از بیماری مذکور رنج می برند، پیچیده تر و سخت تر خواهد بود. با این حال می توانید با رعایت برخی از نکات، سالمندان خود را از ابتلا به بیماری یاد شده در امان نگه دارید. بارزترین راه های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان عبارتند از: یادگیری زبان دوم، درمان بیماری های مربوط به قلب، مدام در حال آموختن مطالب جدید و مفید بودن، فعالیت داشتن در اجتماع، خوابیدن به اندازه ی کافی، به چالش کشیدن مغز. شما نیز می توانید برای پیشگیری از بیماری زوال عقل در سالمندان اطراف خود، حتما به موارد یاد شده توجه کافی داشته باشید. برای این منظور نیز می توانید از پزشکان و پرستاران مجرب کمک بخواهید.

 

منبع : مرکز پرستاری توانا | tavanahc.ir

4.5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا