تربیت کودک

علت کابوس در کودکان و راهکارهای مقابله با این مشکل

کابوس کودکان

یکی از مسائل و مشکلات شایع در بین بچه ها که امکان دارد به دلایل مختلفی روی دهد کابوس شبانه می باشد که اکثر مواقع به خاطر ماجرایی ترسناک و وحشت آور که در طول روز برای او اتفاق افتاده امکان دارد در هنگام خواب برایش رخ بدهد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان علل کابوس در کودکان و نحوه برخورد والدین با این مشکل را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

مشکلات خواب و کابوس در کودکان

تمامی افراد و همچنین کودکان در طی شبانه و روز به منظور رفع خستگی و کسب انرژی دوباره به خواب کافی نیاز دارند. این خواب ها گاهی شیرین و لذت بخش بوده و گاهی ترسناک و همراه با وحشت می باشند که به نام کابوس در کودکان می توان از آن یاد برد.

به طور کلی می توان گفت بچه ها هر چند مدت یک بار امکان دارد این رویاهای ترسناک و رعب آور را تجربه نمایند که اغلب می تواند ناشی از یک موقعیت ترسناک، تخیلات کودک و یا بخاطر مسائل استرس زایی همچون مناظر و چهره هیولا، ارواح، حیوانات و یا اشخاص بدی باشد. این نوع خواب ها سبب شده که کودک با وضعیت آشفته ای در هنگام شب بیدار شود و حتی برخی مواقع شروع به فریاد زدن و گریه کردن کند و از پدر و مادرش کمک بخواهد و در صورت پرسیدن علت ترسش امکان دارد آن بخش از خواب خود را تعریف نماید. کابوس تاثیرات منفی مختلفی همچون حس ترس و افسردگی و احساس خشم و گناه را امکان دارد بر روی کودک بگذارد. والدین در این زمینه می توانند با ارائه آموزش هایی به کودکشان باعث ایجاد خواب راحتی برای او شوند.

دلایل اصلی کابوس دیدن کودک

عوامل و مسائل زیادی امکان دارد دلیل بروز این کابوس ها باشد که کودک در طول روز در تلویزیون می بیند و یا در قصه ها و کتاب های مختلف می خواند و یا این که اطرافیان او برایش تعریف می کنند و یا در اصل موضوعات خاصی باشد که کودک خودش با آن رو در رو شده است که از جمله آن ها می توان به مشاجرات و دعواها، مشکلات عاطفی و همینطور مشکلات مدرسه و دشوار بودن تکالیف برای بچه های بزرگتر از او اشاره کرد.
همینطور می توان گفت کابوس های کودک می تواند اثراتی از کارهای روزمره باشد در واقع اگر کودک روز سخت و خسته کننده ای داشته باشد امکان دارد در هنگام شب کابوس ببیند. البته خواب های ترسناک می تواند از قوه تخیل و ذهن کودک نیز شکل بگیرد بدون این که مفهوم خاصی داشته باشد. در بچه های خردسال این گونه خواب ها بخشی از رشد آن ها به حساب می آید و هنگامی که از خواب به طور ناگهانی بیدار می شوند فورا به خواب فرو می روند و در روز بعد چیزی را به خاطر نمی آورند. هر کابوسی به این معنا نمی باشد که مشکلی وجود دارد به طور مثال امکان دارد در بچه ها عواملی همچون زیاد و یا دیر غذا خوردن، تب و بیماری در ایجاد کابوس نقش بسزایی داشته باشند.

راه های کاهش و جلوگیری از کابوس

به منظور این که امکان دیدن خواب های پریشان و کابوس در کودکان به حداقل برسد باید نکات و مسائلی را در این زمینه رعایت نمایید که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

میزان خواب کافی

بیشتر کودکان خیلی کمتر از مقداری که احتیاج به خواب دارند استراحت می کنند. خواب کافی و به اندازه می تواند تعداد و میزان شدت کابوس های شبانه را به حداقل برساند.

حرف زدن با کودک و استفاده از راهکار خلاقانه برای مقابله با کابوس

در مورد ترس های کودکتان و کابوس های او داستان بخوانید، کابوس فرزند خود را نقاشی کرده و بعد آن را پاره کنید و دور بیندازید و هر روش مبتکرانه دیگری را که تصور می کنید تاثیر گذار می باشد برای این کار امتحان نمایید.

تنظیم برنامه خواب

هر شب حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه پیش از خواب تلویزیون را خاموش کرده و نگذارید فرزندتان فیلم های ترسناک تماشا نماید یا این که کتاب های ترسناک مطالعه کند. هر چیزی را که امکان دارد در کودک حس بدی به وجود آورد از محیط اطرافش دور نمایید.

آرامش بخشیدن به کودک

زمانی که کودک صدمه ببیند زمان کمی او را در بغل خود گرفته و در کنارش بمانید تا مجددا در خواب فرو رود. درب اتاق خواب او را به صورت باز نگه دارید تا کودک بدین گونه حس امنیت کند.

حرف زدن در مورد کابوس ها در طی روز

با فرزند خود در مورد خواب هایی که می بیند حرف بزنید. توجه نمایید که خواب ها اغلب در رابطه با چه موضوعاتی هستند.

اجازه به کودک برای باقی ماندن در رختخوابش

برای این کار می توانید از عروسک یا پتوی مورد علاقه اش استفاده کنید تا بدین گونه به او حس آرامش بدهید.

راهکارهای مقابله با ترس و کابوس دیدن کودکان

گوش فرا دادن و درک کودک

تا جای امکان سعی نمایید فرزند خود را درک نمایید و او را به دلیل ترس هایی که دارد مورد سرزنش و تمسخر قرار ندهید. این عمل در حقیقت باعث تشدید مشکل کودکتان خواهد شد. در واقع اغلب والدین به صورت ناآگاهانه با شیوه های تربیتی ناصحیح نه فقط به کودک کمک نکرده بلکه سبب زیاد شدن مشکلات او نیز خواهند شد.

انجام بازی و لذت بردن از تاریکی

امکان دارد قسمت بزرگی از کابوس های کودکان به دلیل ترس آن ها از محیط های تاریک باشد. بدین منظور می توانید یک نوع بازی در تاریکی با یکدیگر انجام داده تا فرزندتان لذت ببرد و سرگرم شود.

ایجاد حس اطمینان

این موضوع خیلی مهم می باشد که اگر فرزندتان ترسیده است به او این اطمینان را بدهید و در رابطه با احساس امنیتش با و حرف بزنید. بعد از رخ دادن کابوس حدود چند دقیقه کنار کودک نشسته و او را مطمئن سازید که در تمامی شرایط و همواره مواظب او خواهید بود.

آموزش توانایی های مقابله ای

به فرزندتان این توانایی ها را یاد بدهید و در مورد واکنش درست جایگزین صحبت نمایید همچون شجاعت و مثبت اندیشی. همچنین می توانید خودتان را نیز به عنوان مثال در نظر بگیرید که زمانی که از چیزی می هراسید چگونه به آن غلبه می کنید.

استفاده کردن از لامپ خواب

هیچ فرقی ندارد که کودک نسبت به چه چیزی ترس دارد استفاده از چراغ خواب می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. چراغ خواب ها تا وقتی که مزاحم خوابیدن کودک نشوند هیچ گونه مشکلی ندارد.

امیدواریم مطالب برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا