روان درمانی

فواید خودشناسی و ضرورت شناخت خود را بدانیم

خودشناسی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و تعالی فرد دارد به نحوی که فرد در انجام هر کاری می تواند توانایی ها و محدودیت های خود را شناسایی و با یک برنامه ریزی درست به سوی انجام کارها پیش می رود. این امر می تواند با معنویات نیز همراه باشد و ارتباطی تنگاتنگ با آن دارد همه ما شناختی نسبی از خودمان داریم اما زمانی که این شناخت اصولی و بر پایه تفکر باشد به شناخت خود منجر می شود همانطور که می دانید این امر می تواند راهی برای زندگی بهتر باشد و می تواند در شما احساس رضایت کافی و کامل ایجاد کند. برای دستیابی به شناخت کافی از خود باید سوالاتی از خودتان بپرسید و پاسخ های صادقانه برای آن ارائه دهید اما فواید خودشناسی نشان می دهد که این امر به چه میزان در زندگی فرد دارای اهمیت است و می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

فواید خودشناسی چیست؟

خودشناسی فواید زیادی در زندگی فردی و اجتماعی شما خواهد داشت شما از این طریق می توانید به کمال دست پیدا کنید از سویی این انگیزه و احساس در شما ایجاد می شود که خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. با بررسی خودشناسی در مقوله معنویت و روانشناسیبه این نتیجه دست یافته اند که این افراد از سطح بالای ایمان برخوردار هستند و این ایمان در آن ها موجب می شود تا از شکست ها نهراسند و همواره تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت و اهدافشان ادامه می دهند. اهمیت شخصیت شناسی به میزانی است که می تواند اهداف و مسیر زندگی فرد را مشخص کند بنابراین هر فردی باید شناخت کافی از خود داشته باشد.

احساس مهربانی نسبت به خود

یکی از ویژگی های مهم خودشناسی اهمیتی است که افراد به خود می دهند افراد دارای سطح بالای خودشناسی می توانند با خودشان مهربان تر باشند آن ها از عواطف و احساساتی سرشار برخوردار هستند و اعتماد به نفس بالایی دارند. این افراد به افکار و احساسات خود اهمیت می دهند و در ارتقا و کمال آن تلاش می کنند همچنین این احساس مهربانی نسبت به خود موجب می شود تا این افراد  بتوانند روابط بهتری داشته باشند و در برخورد با دیگران نیز مورد احترام هستند.
مقوله تصمیم گیری یکی از مقوله های با اهمیت در خودشناسی است افرادی که به خودشناسی دست پیدا می کنند به راحتی می توانند در بحران ها و چالش ها تصمیم گیری کنند و این قدرت را خواهند داشت. این مورد یکی از فواید خودشناسی است زیرا این افراد از احساسات، عواطف و خواسته های مطلع هستند خواسته های واقعی آن ها در درونشان است و چون می دانند چه هدفی دارند و برای رسیدن به هدف چه محدودیت ها و توانایی هایی دارند می توانند درست تصمیم بگیرند.

ثابت قدمی در مسیر

اگر شما بتوانید به درک درستی از خودشناسی برسید می توانید اهدافی درست تعیین کنید در این صورت در مسیر خودتان ثابت قدم هستید زیرا در زندگی دارای هدف هستید این افراد در مسیر دستیابی به اهداف خود هیچ گاه از مسیر منحرف نمی شوند و هیچ گاه نظرات دیگران نمی تواند در آن ها نا امیدی ایجاد کند افرادی که با خودشناسی می توانند به اهدافشان دست پیدا کنند به نوعی الگو تبدیل می شوند.

پی بردن به توانایی های واقعی

شما از این طریق می توانید توانایی های واقعی خودتان را بشناسید و می توانید سطح بالایی از اعتماد به نفس را داشته اید نتیجه این شناخت بر قدرت شما می افزاید شما می توانید به توانایی های خودتان پی ببرید و از آن ها در جهت درست استفاده کنید. افرادی که به خودشناسی می رسند می توانند تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنند این تغییرات در جهتی مثبت و سازنده هستند و می توانند اهمیت زیادی داشته باشند. از سویی این افرادی می توانند ظرفیت انتقادی خود را رشد دهند  این افرادی دارای هوش هیجانی بالایی هستند و از قدرت پیش بینی بالایی برخوردار هستند.

تاثیر احساسات بر روی دیگران

یکی دیگر از فواید خودشناسی در افراد تاثیرگذاری بر روی دیگران است آن ها می توانند احساسات و عواطف خود را به دیگران منتقل کنند و در این زمینه نیز می توانند تاثیرگذار باشند از سویی این دسته از افراد می توانند متوجه تاثیر خود بر روی دیگران شوند. علت این امر تمرینات خودشناسی است که موجب می شود تا این افراد جزئی نگر شوند و در روابط خود نیز به آن توجه کنند احساسات این افراد به خودشان نیز کمک می کند و در روابط آن ها موثر می باشد.
از مهمترین مقوله های خودشناسی مقوله راهبری است این افراد به دو دسته تقسیم می شوند برخی از آن ها در رابطه با احساسات درونی خود آگاهی دارند و برخی در رابطه با احساسات بیرونی خود و نحوه برخورد با دیگران مطلع هستند. به طور کلی این افراد می توانند روابط درونی و بیرونی شان را راهبری کنند از این رو می توانند به موفقیت بیشتری در روابط خود دست پیدا کنند.

ضرورت خودشناسی

خودشناسی در تمامی مراحل زندگی می تواند نقش داشته باشد و تاثیرگذار است بسیاری از افراد گمان می کنند که خودشان را می شناسند در صورتی به خوبی شناخت کافی ندارند این دسته از افراد دارای شناخت کافی نسبت به علایق، احساسات و باورهای خود هستند در طی مسیر زندگی نیز آن ها می توانند چشم اندازی برای خود داشته باشند واقف بودن این افراد نسبت به ترس ها و هیجانی که دارند موجب می شود تا در مسیر زندگی مدیریت کافی داشته باشند.
اما برای این شناخت باید علایق خود را بشناسید و گام به گام در این مسیر حرکت کنید ارزش های خود را بشناسید، اهداف تعیین کنید، ویژگی شخصیتی، سبک زندگی و … در این صورت می توانید به خودشناسی دست پیدا کنید. شناخت موانع خودشناسی به شما کمک می کند تا در این زمینه بتوانید به درک درستی برسید.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا