مجله

تست اچ پی وی دختر باکره

تست اچ پی وی دختر باکره

تست پاپ اسمیر یکی از مهمترین آزمایش ها برای تشخیص سرطان دهانه رحم و زنانه است که به طور تست های ویژه پزشکی انجام می ‌شود که این آزمون با استفاده از برداشتن نمونه‌ای از سلول‌های گردن رحم، تغییرات سلولی و نشانگرهای سرطانی را تشخیص می‌دهد.

تست پاپ اسمیر ابتدایی ‌ترین اقدام در زمینه جلوگیری از توسعه سلول‌ های سرطانی در دهانه رحم و نیز HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) می‌باشد.

تست اچ پی وی یا پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر، یک روش تشخیصی است که به منظور کشف سرطان دهانه رحم به کار می‌رود. این تست با جمع‌آوری و بررسی سلول‌های از دهانه رحم، اهداف تشخیصی را پیش می‌برد و در صورت وجود نشانه‌های سرطان، اقدامات لازم جهت درمان را به کار می‌گیرد.

سلول‌هایی که از طریق تست پاپ اسمیر جمع‌آوری می‌شوند، ممکن است نشان دهنده وجود سلول‌های سرطانی یا نشانگرهای مشکوک به سرطان در این ناحیه باشند.

این آزمایش و تست به دلیل اینکه تغییرات سلولی به چشم غیرقابل مشاهده است، بسیار اهمیت دارد که اغلب ویروس زگیل تناسلی (HPV) ممکن است بدون علائم خاص باقی بماند یا علائمی نمایان نکند.

به همین دلیل، توصیه می‌شود که زنانی که در سنین باروری هستند، سالانه یا به تعدادی نسبتاً کوتاه به تخصصی در زمینه زنان مراجعه کرده و درخواست انجام تست پاپ اسمیر را داشته باشند.

این آزمون بدون درد یا خونریزی انجام می‌شود و به عنوان یک روش آسان و کم هزینه‌ای برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مرتبط با آن معرفی می‌شود.

تست اچ پی وی یا پاپ اسمیر چه زمانی انجام می گیرد؟

معمولاً توصیه می‌شود که حتی اگر هیچگونه علائم ظاهری وجود نداشته باشد، افراد برای پیشگیری از سرطان یا HPV، اقدام به انجام تست پاپ اسمیر کنند.

در برخی موارد، تست پاپ اسمیر ممکن است نتیجه‌ای نرمال داشته باشد، اما با انجام آزمایش های دیگر مانند کولپوسکوپی تغییرات سلولی مشاهده شود، بنابراین، تخصیص همزمان تست پاپ اسمیر و آزمون HPV توصیه می‌شود تا همه جنبه‌های مرتبط با سلامت زنان بررسی شوند.

با توجه به تجربیات گذشته و دقت آزمایشگاهی، تست پاپ اسمیر بهتر است به طور منظم هر ساله یا با فاصله‌های زمانی مشخص (مثلاً هر ۳ سال) انجام شود که در نهایت، این آزمون به عنوان ابزاری مهم در جلوگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مرتبط با آن توصیه می‌شود.

در صورتی که نتیجه‌ها ناهنجار باشند، متخصصین زنان و زایمان به تشخیص و درمان مربوطه پرداخته و مراقبت لازم را فراهم می‌کنند.

در مواردی که در خانواده سابقه ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد، تست پاپ اسمیر سالانه توصیه می‌شود. همچنین، زنان بیش از ۷۰ ساله معمولاً به انجام این تست نیاز ندارند.

تست اچ پی وی یا پاپ اسمیر توسط چه کسی انجام می شود؟

آزمون پاپ اسمیر توسط متخصصین زنان و زایمان انجام می‌شود که در این آزمایش، ابتدا پزشک سوابق پزشکی و شرح حال بیمار را ثبت می‌کند. سپس بیمار روی تخت معاینه دراز می‌کشد و با استفاده از اسپکولوم و وسایل مربوطه، دهانه رحم باز می‌شود تا سلول‌های گردن رحم قابل دسترسی باشند.

سلول‌ها با یک براش بسیار کوچک و نازک برداشته می‌شوند و سپس در آزمایشگاه تغییرات سلولی تحت میکروسکوپ بررسی می‌شوند. این فرآیند برای تشخیص سلامت سلول‌های دهانه رحم بسیار مهم است.

از آنجا که فرآیند برداشت سلول‌ها بسیار کوچک و ملایم است، معمولاً درد یا ناراحتی به همراه ندارد. اما ممکن است با برخورد اسپکولوم به واژن، احساسی ناخوشایند ایجاد شود که گروه فوق متخصص لیما طب با انجام انواع آزمایش های پزشکی هب صورت دقیق مانند چکاپ کامل، چکاپ در منزل، انواع آزمایش های تخصصی و حساس این نوع آزمایش و تست پزشکی پاپ اسمیر یا آزمایش اچ پی وی را نیز با دقت بسیار بالا و خطای بسیار کم انجام می دهند.

علت بروز سرطان دهانه رحم

عوامل متعددی می‌توانند به بروز سرطان دهانه رحم منجر شوند. این عوامل عبارتند از:

  • عفونت‌های مقاربتی با ویروس HPV (Human Papillomavirus) که به عنوان یک عامل اصلی در بروز زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم مطرح است.
  • داشتن سابقه خانوادگی از سرطان دهانه رحم.
  • مصرف سیگار.
  • بیماری ایدز (HIV/AIDS) و سیستم ایمنی ضعیف.
  • جواب تست پاپ اسمیر یا آزمایش اچ پی وی

نمونه‌های جمع‌آوری شده از سلول‌های دهانه رحم به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا تحت میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرند که نتایج تست پاپ اسمیر ممکن است نشانگر وجود تغییرات ناهنجار در سلول‌ها باشد که به نشانگر سرطان یا پیش‌سرطانی بودن محسوب می‌شوند که در این صورت، تست‌ها و بررسی‌های تکمیلی توسط پزشک انجام می‌شود.

شرایط لازم برای انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش اچ پی وی

برای دریافت نتیجه دقیق و کامل بدون خطا در آزمایش اچ پی وی یا تست پاپ اسمیر، رعایت شرایط زیر مهم است:

  • حداقل ۴۸ ساعت قبل از تست، از استفاده از ژل یا کرم‌ های واژینال خودداری شود.
  • حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از تست، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • معاینه واژینال قبل از تست انجام نشود.
  • در صورت وجود عفونت یا ترشحات شدید، تست به تعویق افتاده یا لغو شود.
  • پیش از تست، مثانه را کاملاً تخلیه کنید و عضلات را شل کنید.

آزمایش اچ پی وی یا تست پاپ اسمیر برای دختران باکره

در خصوص دختران باکره، انجام تست پاپ اسمیر به مراتب دشوارتر است، زیرا این آزمون نیازمند وارد شدن وسیله به داخل رحم است که ممکن است پرده بکارت را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، تست پاپ اسمیر برای دختران باکره به صورت معمول انجام نمی‌شود.

به جای آن، برای تست سرطان دهانه رحم در این دسته از دختران، از نمونه‌برداری از ترشحات واژین استفاده می‌شود. این تست از دقت کمتری برخوردار است.

تست پاپ اسمیر برای دختران باکره مناسب نیست؛ زیرا انجام آزمایش نیاز به وارد شدن وسیله به داخل رحم دارد و این در مورد دختران باکره ممکن است به پرده بکارت آسیب برساند. به عبارت دیگر، تست پاپ اسمیر مخصوص زنانی است که تجربه نزدیکی داشته‌اند.

آیا دختران باکره ممکن است سرطان دهانه رحم داشته باشند؟

با توجه به اینکه ویروس HPV می‌تواند در دختران باکره نیز منتقل شود، بنابراین احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز در این گروه وجود دارد که به عبارت دیگر، علائم سرطان دهانه رحم ممکن است در دختران باکره نیز ظاهر شود.

چگونه تست پاپ اسمیر برای دختران باکره انجام می‌شود؟

برای دختران باکره، انجام تست پاپ اسمیر با چالش‌های خاصی همراه است که این تست معمولاً با نمونه‌برداری از ترشحات واژین انجام می‌شود.

در برخی کشورها، به منظور انجام تست پاپ اسمیر برای دختران باکره، پزشک می‌تواند از اسپکولوم کمی بزرگ‌تری استفاده کند تا وارد شدن به رحم آسان‌تر شود.

همچنین، در این حالت، دختر می‌تواند هر زمان که درد یا ناراحتی احساس کند، به پزشک اطلاع دهد تا فرآیند تست متوقف شود.

کلام آخر

در مطالب بالا به بررسی بسیاری از موضوعات مانند تست پاپ اسمیر یا آزمایش اچ پی وی چیست؟، تست اچ پی وی دهتران باکره و بسیاری مسائل دیگر پرداختیم که می توانید به کمک لیما طب انواع چکاپ های کامل، چکاپ در منزل و انواع تست های پاپ اسمیر را در منزل به کمک متخصصان لیما طب انجام داده و از نتایج دقیق و مشاوره های پزشکی آنان استفاده کنید.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا