مجله

تست ABR در بزرگسالان چگونه است؟

یکی از مهم ترین تست های شنوایی، تست ABR بوده که پاسخ مغز به صدا را بررسی می­کند. این تست برای اولین بار در سال 1971 معرفی شد و معمولاً برای کودکان و نوزادان به کار می­رود اما ممکن است برای برخی گروه های بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. تست ABR برای متمارضین(کسانی که به هر دلیلی نمی­خواهند سطح شنوایشان مشخص شود) و افراد دارای معلولیت به کار گرفته می­شود.

به این نکته توجه کنید که درست است تست ABR نتایجی را در مورد عملکرد و حساسیت شنوایی فراهم می­کند، اما نمی­تواند هیچوقت جایگزین آزمایشات رسمی و پایه شنوایی گردد. بهتر است برای تشخیص بهتر از وضعیت شنوایی مراجعه کننده، از سایر تست ها نیز در کنار ABR استفاده شود. کلینیک سمعک برتر با 24 سال سابقه، یکی از بهترین مراکز در زمینه ارائه خدمات شنوایی و انجام تست ABR یا تست ای بی آر محسوب می­شود.

تست ABR - کلینیک سمعک برتر

روش انجام تست ABR چگونه است؟

روش انجام به این صورت است که الکترود های بر روی پیشانی و پشت گوش مراجعه کننده قرار گرفته و همچنین گوشی های کوچکی در گوش بیمار قرار می­گیرد. با ارسال صداها از طریق هدفون به گوش فرد، الکترود ها پاسخ مغز را ثبت و نتایج را بر روی کامپیوتر نشان می­دهند. مدت زمان انجام تست ABR در بازه زمانی 30 دقیقه تا 2 ساعت می­باشد. تست ABR خطری نداشته و هیچگونه آسیب یا عوارض جانبی ندارد.

بعد از اینکه آزمایش به اتمام رسید، الکترود ها و هدفون ها برداشته شده و ممکن است مقداری قرمزی در جای آنها ظاهر شود که به سرعت از بین می­روند. نتایج ثبت شده توسط شنوایی شناس بررسی می­شود؛ سپس شنوایی شناس با بررسی نتایج ثبت شده به شما می­گوید که به آزمایش های دیگری نیاز است یا خیر. همچنین ممکن است مشکلی را تشخیص دهد و فرایند درمانی مناسبی را به شما پیشنهاد کند.

تفسیر نتایج تست ABR

نتایج تست ABR 70 تا 90 درصد به صورت صحیح تفسیر می­شوند. شایان ذکر است که حساسیت عصب مغزی به تومورهای کوچک زیاد نبوده و بیمارانی که به تومور مبتلا هستند باید پس از گذشت 6 ماه آزمایش را تکرار کنند تا نتایج دقیق­تر ثبت گردند.

در این تست پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغز تشخیص داده شده و زمان پاسخ دادن به امواج الکترونیکی از ساقه مغز اندازه گیری می­شود. به طور متوسط کامپیوتر مخصوص تست ABR، فیلترهایی را متناسب با زمان و صدای پس زمینه اعمال می­کند تا نتایج مربوط به پاسخ مسیر شنوایی تا محرک شنوایی ثبت گردد.

سطوح شنوایی

سطح شنوایی فرد را می­توان بر مبنای دسی بل به 4 گروه خفیف، متوسط، شدید و عمیق تقسیم بندی نمود:

  • خفیف (21-40 دسی بل)
  • متوسط (41-70 دسی بل)
  • شدید(71-95 دسی بل)
  • عمق(95 دسی بل)

کاربرد های تست ABR

این تست به دو جهت مورد استفاده قرار می­گیرد:

  • بررسی درجه کم شنوایی و تخمین آستانه
  • اطلاع از محل تومور یا هرگونه ضایعه عصبی در مسیر عصب شماره 8 و ساقه مغز

تخمین آستانه شنوایی

با بررسی نتایج تست ABR، امواج ایجاد شده به صورت قله های II، I و V ثبت می­شوند. قله های نامبرده اهمیت زیادی دارند و در تشخیص مورد استفاده قرار می­گیرند؛ در نتیجه به دلیل زمان ایجاد شدن موج ها و همچنین پتانسیل آنها، مورد توجه هستند. با قرارگیری هر یک از قله های نامبرده در محدوده نرمال و همچنین فاصله های استاندارد بین آنها، می­توان گفت شنوایی فرد مراجعه کننده در محدوده طبیعی قرار دارد.

شایان ذکر است که میزان بزرگی امواج در آزمایش ABR به شدت محرک بستگی دارد. با افزایش شدت محرک، میزان پتانسیل بیشتر شده و طول امواج افزایش می­یابند. همچنین با کاهش شدت محرک، میزان پتانسیل کم شده و طول امواج کاهش می­یابند.

تست ABR

بررسی محل تومور

چنانچه در امواج تغییرات غیر طبیعی مشاهده شود، شنوایی شناس پی می­برد که ضایعه ای در قسمت عصب شنوایی یا مسیر های شنوایی ساقه مغز وجود دارد. برخی عوامل می­توانند بر زمان نهفتگی تست ABR تاثیرگذار باشند. سن، جنس، بلوغ عصبی و همچنین درجه کم شنوایی از مواردی هستند که بر زمان های نهفتگی تست ABR تاثیر دارند. شنوایی شناس متناسب با شرایط بیماران، فاکتورهای خاصی را لحاظ کند.

شایان ذکر است که کم شنوایی انتقالی می­تواند بر روی زمان نهفتگی امواج تاثیر داشته باشد؛ به گونه ای که امواج به صورت کاملاً طبیعی ایجاد شده و کمی به سمت راست مایل می­شوند. ضایعه های عصبی نیز می­توانند بر اساس منشاء شان بر روی زمان نهفتگی یک یا چند موج (مخصوصاً موج V)اثر بگذارند و آنها را از محدوده طبیعی خارج کنند.

تست ABR و غربالگری شنوایی

علاوه بر اینکه تست ABR برای برخی گروه های بزرگسال انجام می­شود، این تست یکی از اصلی ترین ها برای گروه سنی نوزادان و کودکان به شمار می­آید. این تست در برنامه غربالگری نوزادان تازه متولد شده بیمارستان ها مورد استفاده قرار می­گیرد و در تشخیص مشکلات شنوایی نوزادان نقش اساسی دارد. هنگامی که تست ABR برای غربالگری به کار می­رود، فقط یک سطح بلندی بررسی می­شود. چنانچه شنوایی نوزاد و یا کودک شما در این تست سالم گزارش شود، با موفقیت از تست عبور می­کند. در صورت عدم موفقیت، کودک و نوزاد شما باید تست ها و آزمایشات اختصاصی تری را بگذراند.

بهترین مرکز برای انجام تست ABR

توصیه می­شود برای انجام تست ها و آزمایشات شنوایی، به کلینیک ها و مراکز معتبر مراجعه کنید. در مراکز باسابقه از جدیدترین دستگاه ها برای ارائه آزمایشات استفاده می­شود تا نتایج به صورت دقیق به شما ارائه شود. یکی از بهترین و معتبرترین مراکز شنوایی در تهران، کلینیک سمعک برتر بوده که دارای 24 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات شنوایی است.

در کلینیک سمعک برتر علاوه بر تست ABR، دیگر آزمایشات شنوایی بزرگسالان و نوزادان و کودکان از جمله آزمایش تن خالص، شنوایی سنجی گفتاری، OAE و… نیز انجام می­شود. تجویز و فروش سمعک، تعمیر و تنظیم انواع سمعک، قالبگیری و ارائه مشاوره درمانی از دیگر خدمات کلینیک سمعک برتر است. امکان ارائه خدمات تجویز سمعک در منزل برای سالمندان و افراد دارای مشکلات حرکتی فراهم شده است. برای دریافت نوبت و یا هرگونه اطلاعات بیشتر با کارشناسان کلینیک سمعک برتر تماس بگیرید.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا