تربیت کودک

آیا مصرف کنجد برای کودکان سودمند است؟

یکی از مواد غذایی بسیار مقوی و سالم که از خواص فراوانی برخوردار بوده و برای مصرف همه افراد بخصوص بچه ها مناسب می باشد کنجد بوده که منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن می باشد به همین خاطر قرار دادن آن در برنامه غذایی بچه ها و استفاده از آن عامل موثری در رشد و نمو آن ها به شمار می رود. از این رو سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان خواص و مزایای مصرف کنجد برای کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی خواص کنجد برای کودکان

به طور کلی می توان گفت یکی از دغدغه های اصلی والدین تغذیه مناسب فرزندشان می باشد چرا که امکان دارد بچه ها در آینده به دلیل رژیم غذایی نامتعادل و عدم دریافت مواد غذایی موردنیاز بدنشان دچار کمبود شده و سلامتی آن ها به خطر بیفتد. بنابراین می توان گفت کنجد برای کودکان در واقع یکی از این نوع مواد غذایی مفید بوده که غنی از مواد مغذی مورد احتیاج رشد و تکامل کودکان می باشد و در تامین سلامتی آن ها تاثیر گذار می باشد.

کنجد در واقع غنی از انواع ویتامین و املاح و مواد معدنی مورد احتیاج کودکان می باشد. پودر کنجد برای بچه ها در سنین یک الی دو سال می تواند طعم دهنده انواع سوپ و آش و پوره های غذایی باشد. شاید برخی از بچه ها به کنجد و روغن آن آلرژی داشته باشند به همین خاطر دادن کنجد به آن ها کار غلطی می باشد. برای مطمئن شدن از این که فرزند شما به کنجد آلرژی ندارد می توانید با پزشک مشورت نمایید تا تست های مربوطه در این زمینه را انجام دهد و مانع از خطرات احتمالی و مشکلات مختلف شوید.

مهمترین مزایا و فواید کنجد

مصرف کنجد برای بچه ها خاصیت های زیاد و متنوعی دارد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

مقاوم شدن و رشد استخوان ها

کنجد غنی از انواع مواد معدنی از قبیل کلسیم می باشد. کلسیم از جمله عناصر مهم بوده که در ساختار استخوان ها وجود دارد و موجب مستحکم شدن آن ها می گردد. با رشد و تکامل استخوان ها به صورت طولی بچه ها نیز از لحاظ قد رشد پیدا خواهند کرد. برای رشد استخوان احتیاج به کلسیم می باشد که با مصرف کنجد می توان این کلسیم مورد نیاز را تامین نمود. خوردن کنجد موجب شده بچه ها در آینده با عوارض و عواقبی نظیر پوکی استخوان و تکامل نیافتن استخوان ها رو به رو شوند.

درمان و بهبودی سریع زخم ها

از دیگر فواید مصرف کنجد درمان سریع زخم می باشد. بچه ها زمانی که راه می روند و بازی می کنند امکان دارد در اثر عوامل گوناگونی بدن آن ها دچار زخم گردد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی می باشند که برای بدن مفید و حیاتی بوده و در رفع زخم های بدن بچه ها کمک کننده می باشند به همین دلیل با مصرف کنجد سرعت بهبودی و التیام زخم های بچه ها افزایش پیدا خواهد کرد.

جلوگیری از سرطان

کنجد دارای آنتی اکسیدان فراوانی بوده که برای غلبه بر انواع سرطان مفید و موثر می باشند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که در بعضی از واکنش های بدن به وجود می آیند. این گونه مواد خیلی فعال بوده و امکان دارد به سلول ها و بافت های بدن صدمه بزنند. این صدمات امکان دارد موجب بروز سرطان گردد. آنتی اکسیدان ها موادی می باشند که قادرند رادیکال های آزاد را خنثی نمایند و مانع از حمله سلول ها شوند. بچه ها به خاطر این که سرعت رشد بالایی دارند اغلب در برابر چنین خطراتی قرار می گیرند به همین دلیل خوردن کنجد می تواند از درصد ایجاد سرطان در بچه ها کم کند.

تامین سلامتی قلب

بدن افراد به منظور این که قادر باشد سلامتی عضله قلب را تامین نماید به منیزیم احتیاج دارد. کنجد از جمله موادی می باشد که غنی از منیزیم می باشد. این ماده می تواند درصد مبتلا شدن به مشکلات قلبی را به حداقل برساند. به همین خاطر از جمله خواص کنجد برای بچه ها جلوگیری از ایجاد انواع بیماری های قلبی می باشد.
جلوگیری از ابتلا به بیماری های گوناگون
از دیگر خواص و مزایای این ماده غذایی می توان به بهبود فعالیت بدن و مقاومت سیستم دفاعی اشاره کرد. کارشناسان تغذیه اظهار می کنند که با مصرف یک سوهان کنجدی در طول روز انواع ویروس های مختلف از بچه ها به دور خواهند ماند. همین امر می تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز بیماری های مختلف داشته باشد.

فراهم کردن انرژی مورد نیاز کودک

انرژی ذخیره یافته در کنجد به طور غیر قابل باوری زیاد می باشد و قادر می باشد انرژی مورد احتیاج بچه ها را در زمان بازی، دویدن و یا هر نوع فعالیت دیگری فراهم نماید. اغلب تنقلاتی که بچه ها استفاده می کنند فاقد ارزش غذایی بوده اما کنجد به دلیل انرژی زا بودن می تواند میزان کالری بدن کودک را تا میزان بالایی افزایش داده و در واقع کل نیاز او به انرژی را در طی روز تامین نماید و باعث شادابی او گردد.

کسب چربی های مفید

چربی های غیر اشباع در حقیقت از دسته چربی های مفید برای بچه ها به شمار می آیند که قادر می باشند موجب پایین آوردن میزان چربی های مضر در بدن آن ها گردند. این نوع چربی ها برعکس چربی های اشباع موجب گرفته شدن رگ های بدن نشده و همینطور می توانند موجب کم شدن میزان فشار خون و جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی گردند.

بهبود عملکرد مغز و دستگاه عصبی

کنجد غنی از انواع مواد معدنی از قبیل مس بوده که این ماده می تواند اعمال مختلفی را در بدن انجام دهد. خوردن کنجد مس مورد احتیاج بدن را فراهم می کند. مس به عنوان عاملی تحریک کننده برای مغز بوده که قادر می باشد عملکرد مغز را مورد تنظیم قرار دهد به همین خاطر استفاده از آن موجب تقویت کارکرد مغز در بچه ها خواهد شد.

در مطلب ارائه شده مزایای فراوان و خواص کنجد برای کودکان و ارزش تغذیه ای این ماده مغذی را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.
منبع : آرگا

برچسب :تغذیه کودک

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا