مجله

آشنایی با انواع مراکز ترک اعتیاد

مراکز ترک اعتیاد در گستره وسیع و عموما در دو دسته بندی خصوصی و گرمخانه ها در ایران شناخته میشوند و بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، بهترین روش برای انجام پروسه ترک انواع مواد مخدر هستند.
به هرحال ترک اعتیاد علاوه بر نیازهای جسمی، به سالمتی و پالایش روحی نیز نیاز دارد. ترک اعتیاد به مواد مخدر به یکروند درمانی پیچیده خالصه میشود که میتواند برای کسانی که به هر دلیل دچار این بیماری شده اند نجاتبخش باشد.
در مراکز کمپ ترک اعتیاد سمزدایی در چند مرحله انجام میشود. این فرایند ممکن است برای برخی طولانی تر و در برخی افراد با توجه به نوع مواد، مدت میزان مصرف، شرایط جسمانی و… کوتاه تر انجام گردد. در این صورت میتوان گفت که لازم است همواره پزشک و روانشناس و همینطور افراد متخصص در کنار آنها باشند. وجود یک محیط با بافت ایزوله سبب میشود؛ شخص دسترسی به مواد مخدر نداشته باشد و ترک برای او به بهترین شکل ممکن انجام گردد.

انواع مراکز ترک اعتیاد در ایران

به طور کلی مراکز ترک اعتیاد در ایران به دو دسته بندی خصوصی و گرمخانه تقسیم میشوند. هر کدام از آنها یک سری مزیت ها دارند که البته مراکز خصوصی امروزه از هر نظر قابل اطمینان تر هستند و جای قرص و محکمتری برای ترک مواد به حساب می آیند. از این رو میتوان روی این مراکز حساب ویژه ای برای انجام عملیات ترک مواد مخدر یاد کرد.
لازم به ذکر است که ترک اعتیاد صرفا دفع و ازبین رفتن سم از بدن نیست، بلکه به مسئله جلوگیری از اعتیادهای رفتاری و روحی روانی نیز بسط پیدا میکند. عموم مردم در مورد اعتیاد تصورات اشتباهی دارند و یا این که روند ترک را به درستی نمیدانند. هرکدام از این اشتباهات میتواند سبب بروز آسیب های جدی فیزیکی و روحی روی کسانی شود که درگیر مسئله ترک مواد هستند.

کمپ ترک اعتیاد خصوصی

در مقابل گرمخانه های ترک اعتیاد، مراکز خصوصی و کمپ ترک اعتیاد مکانی هستند که برای ثبت نام در آنها؛ فرد دچار اعتیاد با یکی از اعضای خانواده خود به آنها مراجعه میکند. این مراکز باید حتما تأییدیه های سازمان بهزیستی کل کشور را دارا باشند. در این زمینه باید گفت که متأسفانه بسیاری از این مراکز، مجوزهای لازم در حوزه فعالیتی خود را دریافت نکرده اند و در نتیجه به هیچ عنوان قابل اعتماد نخواهند بود. لازم به ذکر است که هزینه کمپ ترک اعتیاد در هر شهر و هر مرکز با دیگری، ممکن است متفاوت باشد. مراکز ترک اعتیاد شرایط و ویژگی های رفاهی و خدماتی متفاوتی از هم دارند.

در درجه اول ضروری است که شما از کیفیت فعالیت یک مرکز اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید کمپ ترک اعتیادی که انتخاب کرده اید، فرد قادر به استراحت، سمزدایی و طی دوران نقاهت است یا خیر.
یک فرد معتاد باید مصرف مواد مخدر خود را پیگیری کند، از جمله زمان و میزان مصرف؛ این به او احساس بهتری در سپری کردن روند پاکی میدهد. مزایای ترک قطعا بیشتر از مضرات آن است، پس در این مورد دو دل نباشید و بدانید که تغییر در همان قدم اول، از ساده ترین چیزها شروع میشود.

گرمخانه های عمومی

در مراکز گرمخانه ترک اعتیاد شرایط به گونه ای است که هر فرد معتاد که مکانی برای اسکان ندارد میتواند در این مراکز به صورت شبانه روزی زندگی کند. اما در کمپ های خصوصی شرایط به این شکل نیست. هیچ عملیات ثبت نام خاص و یا پرداخت هزینه ای در گرمخانه های عمومی انجام نمیگیرد. در واقع از رسیدگی های اختصاصی که روند ترک را آسانتر میکند هم خبری نخواهد بود و همه چیز به معمولی ترین شکل ممکن پیش میرود. از طرفی در گرمخانه ها عموما پالایشی بین افراد صورت نمی گیرد و همه آنها در کنار هم هستند.

ضمن این که این احتمال وجود دارد که این افراد مجدد از این مکان خارج شده و به مواد مخدر دسترسی داشته باشند. در واقع دوره درمان آنها به پایان نمیرسد. برای بسیاری از افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم میکنند، سخت ترین گام برای بهبودی اولین قدم است: تشخیص اینکه مشکلی دارید و تصمیم به ایجاد تغییر.

طبیعی است که در مورد اینکه آیا برای شروع بهبودی آماده هستید یا آنچه را که برای ترک آن الزام است دارید نامطمئن باشید. اگر به یک داروی تجویزی معتاد هستید، ممکن است نگران این باشید که چگونه میخواهید راهی جایگزین برای درمان یک بیماری پزشکی پیدا کنید. اشکالی ندارد که احساس کنید دچار ترس و وهم شده اید. متعهد شدن به متانت مستلزم تغییر بسیاری از چیزها است از جمله:

  • روش مقابله با استرس
  • کسانی که به زندگی خود راه میدهید.
  • کاری که در اوقات فراغت خود انجام میدهید.
  • چگونه در مورد خود فکر میکنید.
  • داروهای تجویزی و بدون نسخ های که مصرف میکنید.

انتخاب یک کمپ معتبر و استاندارد

ایجاد اعتیاد به مواد مخدر یک نقص شخصیتی یا نشانه ضعف نیست و برای غلبه بر مشکل بیش از اراده لازم است. سوءاستفاده از داروهای غیرقانونی یا داروهای تجویزی خاص میتواند تغییراتی در مغز ایجاد کند و باعث هوس شدید و اجبار به مصرف شود که هوشیاری را هدفی غیرممکن به نظر میرساند. اما بهبودی هرگز دور از دسترس نیست، مهم نیست که وضعیت شما چقدر ناامیدکننده به نظر میرسد یا چند بار قبلا تلاش کرده اید و شکست خورده اید. با درمان و حمایت مناسب، تغییر همیشه امکانپذیر است.
لازم است که در انواع مراکز کمپ ترک اعتیاد، در درجه اول فرد از نظر روانی به شرایط مطلوبی برسد. درصورتیکه دچار هرگونه بیماری است مشکل او بررسی شده و پزشک معالج همواره در کمپ حضور داشته باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. ضمن این توضیحات، الزام است که درمان های تخصصی و ویژه به صورت دورهای نظیر روانکاوی اعتیاد روی بیمار صورت گرفته و فرد بتواند فرایند کلی ترک اعتیاد را با تکیه بر این مسئله پیش ببرد. از طرفی کمپ ها در دسته بندی های:

  1. کمپ ترک شیشه
  2. کمپ ترک هروئین
  3. ترک تریاک
  4. کمپ ترک گل و حشیش
  5. انواع قرص
  6. مشروبات الکلی

دسته بندی میشوند که البته مراکز بزرگ تمام آنها را در کنار هم به عنوان خدمات ارائه میدهند.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا